Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kapten Björnström hälsar er välkomna ombord...

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

...idag blev man ett år äldre. Och i födelsedagspresent har jag fått en pilotutbildning på Bromma! Ska ta PPL (Private Pilot License) tillsammans med SAS flygklubb och Flygteoriskolan.

Om allt går som det skall har jag vingarna på bröstet i Januari. Funderar på sådana där pilotglasögon med spegelglas och en sån där röd/vit pilothjälm med "the rising sun" på.

Någon som vågar åka med nästa sommar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 10:28

Du vet att hela topgun filmen är en enda förtäckt homosexfilm va?

Grattis mannen.

Ursprungligen av glemme:

Du vet att hela topgun filmen är en enda förtäckt homosexfilm va?

Grattis mannen.

Åfan, jag som spelat beachvolley med svettig bar överkropp hela sommaren och känt mig jättesexig inför damerna. Doh!

Grattis. Vet dock inte om jag skulle våga flyga med dig.

Grattis!
Självklart flyger jag med dig nästa sommar.Om jag får ha fallskärmen på mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 10:41

jajuste, glömde påpeka. Jag hakar lätt på på en flygning. Man dör bara en gång.

Stort grattis! Ingen chans att jag flyger med dig, fixar ett eget cert såklart!

Grattis för fasen!

Som nybliven pilot ska man nog försöka låta bli uttryck som "Hur illa kan det gå, Hur ont kan det göra och Hur dyrt kan det bli?"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 22:03
Ursprungligen av Björnström:

Som nybliven pilot ska man nog försöka låta bli uttryck som "Hur illa kan det gå, Hur ont kan det göra och Hur dyrt kan det bli?"

Just det uttrycket har vi väl testat ett par gånger med varierande resultat?

(Internskämt, eller som en viss person brukar säga. I'm ready)

Ursprungligen av Björnström:

Som nybliven pilot ska man nog försöka låta bli uttryck som "Hur illa kan det gå, Hur ont kan det göra och Hur dyrt kan det bli?"

"Sikta på något billigt...."

"Ner kommer man alltid..."

"Shit, vad var det som klack till?"

Finns en del uttryck man kan hoppa över kanske...

Ursprungligen av Goflorp:

"Sikta på något billigt...."

"Ner kommer man alltid..."

"Shit, vad var det som klack till?"

Finns en del uttryck man kan hoppa över kanske...

Haha, min kompis flög för ett tag sen, och den "roliga" kaptenen skämtade och sa just "ner kommer man alltid".

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-21 22:01
Ursprungligen av Patrik D:

Haha, min kompis flög för ett tag sen, och den "roliga" kaptenen skämtade och sa just "ner kommer man alltid".

Denna är rätt bra:

Stort grattis - hänger gärna med på en "beer-run" till tex Tyskland?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 21:50

Grattis SAS flygklubb har fina plan.

Du glömde ett uttryck förresten: "Vad skulle kunna gå fel?"

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-23 21:56

Ah, vilken fin present! Dina nära och kära har nog fiskat bland dina önskemål genom detta året. Angående brillor och störtkruka, så låter det som autentisk utrustning för en nybliven pilot! Det hör liksom till. Så det tycker jag att du ska införskaffa.

...Förresten, vet du vad de använder för att montera och hålla ihop allt på ett flygplan? Hade det varit allmänt känt, så hade folk haft en helt annan syn på flygning! Haha!

Ursprungligen av Reisan:

Förresten, vet du vad de använder för att montera och hålla ihop allt på ett flygplan?

Vad använder man, lim väl, eller?

/M

  • Medlem
  • 2007-08-24 12:08
Ursprungligen av Martin Belak:

Vad använder man, lim väl, eller?

/M

Klister heter det.

Ursprungligen av Baron:

Klister heter det.

Nix - gammalt - senaste skriket är tejp. Svindyrt, men oerhört effektivt, främt för att man slipper kostnaden för appliceringsutrustningen. Kolla Minnesota Mining & Manufacturings hemsida.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-24 10:07

Bara plocka upp oss Malmöiter på vägen till tyskland så är jag fett på.

Börjar utbildningen ikväll. Tänkte blogga lektion-för-lektion så ni får hänga med i snacket!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-08-28 20:47
Ursprungligen av Björnström:

Börjar utbildningen ikväll. Tänkte blogga lektion-för-lektion så ni får hänga med i snacket!

Kul, det ska bli intressant att läsa. Du får komma upp till Umeå och impa lite på oss.

Jag fick förresten en tröja när jag fyllde år. Måste nog skaffa mig lite tätare polare.

Kul å grattis!
Ser fram emot "payback" med en tur.

Lektion 1:

Propellerns huvuduppgift är att kyla ner piloten det kan bli djävligt svettigt när den stannar.

T-son

Ursprungligen av Joacim T-son Torkelson:

Kul å grattis!
Ser fram emot "payback" med en tur.

Lektion 1:

Propellerns huvuduppgift är att kyla ner piloten det kan bli djävligt svettigt när den stannar.

T-son

Haha - såklart! Jag har bestämt mig för att satsa mot PPL + Mörker + Multi Engine. Om någon har en Gulfstream stående på Bromma skulle jag gärna låna den för att "typa in mig"

Uppdatering:

Jag har nu fått mitt JAA PPL(A) Theoretical Knowledge Certificate!
(jag har skrivit och klarat alla 9 delprov)

Flög solo första gången för 1.5 vecka sedan och om vädret är bra imorgon blir det soloflight från Bromma till Barkaby och sen på eftermiddagen flyg runt hela Stockholm solo. Om ni ser ett litet vitt propellerplan som loopar ovanför Globen så är det jag

Tufft. Vet att du fick det i present, men ungefär vad kostar det att skaffa flygcertifikat?

Nu har jag noll koll men en sväng på google säger:

http://snubbelfot.wordpress.com/2007/10/11/vad-kostar-det-att-ta-flygcertifikat/

Okej. Då är det alltså bara att börja spara redan nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-07 18:18

När flyger du. Bor så att jag kan se landningsbanan från fönstret

Ursprungligen av foccus:

När flyger du. Bor så att jag kan se landningsbanan från fönstret

Jag rullar nog iväg med SE-LYO imorgon vid 12-tiden - en vid Diamond DA40. Snygg och smal - precis som man vill ha dom

Jag bytte från SAS flygklubb till Airways som har nya plan (levererade 2007) med Garmin 1000 glascockpit:
http://www.airwaysflygutbildning.se/privat.html

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-02-07 22:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag rullar nog iväg med SE-LYO imorgon vid 12-tiden - en vid Diamond DA40. Snygg och smal - precis som man vill ha dom

Jag bytte från SAS flygklubb till Airways som har nya plan (levererade 2007) med Garmin 1000 glascockpit:
http://www.airwaysflygutbildning.se/privat.html

Verkar vara sjyssta Diamond planen!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1790102.ab

(Tror jag håller mig till Cessna och Piper)

Bevaka tråden