Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver tips på program att göra Electro i

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skulle bli glad om nån ville tipsa mig om ett bra program att göra electro-musik i. Alltså ett program som innehåller diverse syntar och trummaskiner m.m.

Jag har en Macbook och jag har PT LE 7.1.1 men jag vill ha ett program som inte är beroende av någon hårdvara och som kan köras utan problem på en Macbook.

tacksam för alla tips!

//Mattias

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-08-18 22:18

Till PTLE får man ju med en liten reasonversion och en liten abletonlive-version!

Sen finns det kanske nån syntplugg som fukar med pt, vet faktiskt inte.

  • Medlem
  • 2007-08-19 10:49

Reason. Skulle jag säga. Rakt av. Du har vad som behövs. Syntar, trummaskiner (i form av samplers), vocoder med mera. Det är även resurssnålt, så prestanda borde inte vara något problem.

Ladda ner demon på www.propellerheads.se och testkör demolåtarna.

Visst kräver reson ingen hårdvara?

Ursprungligen av mattiasbolin:

Visst kräver reson ingen hårdvara?

Helt rätt! Eller, ja... Ett ljudkort!

Ursprungligen av Synapskollaps:

Helt rätt! Eller, ja... Ett ljudkort!

Räcker det med standard-kortet i en MacBook tro?

  • Medlem
  • Avesta
  • 2007-08-20 00:03

jadå. kortet i macbook är ju ganska bra tom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 00:51

egentligen funkar vilket program med vsti-stöd som helst. gratis vstinstrument finns det gott om. i slutändan handlar det om vilket arbetssätt som du trivs bäst med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-20 01:43

Reason + MacBook = Kärlek.

Du behöver inget externt ljudkort.
Macens ljud räcker till.

Köp en trevlig USB-klaviatur bara.

Edirol har en ny snygg serie.

Ursprungligen av PF:

Reason + MacBook = Kärlek.

Haha det låter ju fint!! Alla talar om raeson men det måste väl finnas fler bra program?
Nån som vet hur native instruments Rraktor funkar??

Ursprungligen av mattiasbolin:

Haha det låter ju fint!! Alla talar om raeson men det måste väl finnas fler bra program?

Jag gillar Ableton Live, framförallt pga arbetssättet. Jämfört med Reason så följer det inte med alls lika mycket syntar och trummaskiner, men å andra sidan kan det köra plugins.

Sen är FL Studio poppis i vissa kretsar, men kräver att du kör Windows, men som 655321 skriver så funkar vilket program som helst med pluginstöd. Ta hem några demoversioner och testa vad som passar dig.

Cubase och Logic är de klassiska programmen, men just för elektronisk musik känns det som nyare program som Reason, Ableton Live och FL Studio (och till och med trackers som Renoise för vissa genrer) funkar bättre.

Citat:

Nån som vet hur native instruments Rraktor funkar??

Finemang. Fast förmodligen inte som första eller enda program. Det finns massvis med trummaskiner, syntar, samplers, loopare, effekter och gud-vet-vad till Reaktor, men det kan vara ganska tungrott och förmodligen rätt förvirrande om man inte redan kan en del om syntar.

Reaktor är mer som en gigantisk leksaks/verktygslåda för ljud än ett traditionellt skriva-låtar-ljudprogram, dvs bättre som komplement än som enda program.

Ursprungligen av false messiah:

Jag gillar Ableton Live, framförallt pga arbetssättet. Jämfört med Reason så följer det inte med alls lika mycket syntar och trummaskiner, men å andra sidan kan det köra plugins.

Sen är FL Studio poppis i vissa kretsar, men kräver att du kör Windows, men som 655321 skriver så funkar vilket program som helst med pluginstöd. Ta hem några demoversioner och testa vad som passar dig.

Cubase och Logic är de klassiska programmen, men just för elektronisk musik känns det som nyare program som Reason, Ableton Live och FL Studio (och till och med trackers som Renoise för vissa genrer) funkar bättre.

Finemang. Fast förmodligen inte som första eller enda program. Det finns massvis med trummaskiner, syntar, samplers, loopare, effekter och gud-vet-vad till Reaktor, men det kan vara ganska tungrott och förmodligen rätt förvirrande om man inte redan kan en del om syntar.

Reaktor är mer som en gigantisk leksaks/verktygslåda för ljud än ett traditionellt skriva-låtar-ljudprogram, dvs bättre som komplement än som enda program.

Tack för utförligt svar!

det jag e ute etfer är främst att kunna skruva till digitala ljud utan begränsningar och även at kunna få det att låta unikt och profesionellt.

Ursprungligen av mattiasbolin:

det jag e ute etfer är främst att kunna skruva till digitala ljud utan begränsningar och även at kunna få det att låta unikt och profesionellt.

Du kan skruva till i princip vilka ljud som helst i Reaktor, så begränsningar är inget problem där. Men precis som 655321 skriver så kräver det att man vet vad man gör.

Reason å sin sida har tydliga begränsningar (ingen inspelning av ljud, tex), men håller man sig inom dess ramar så är det bland de mest flexibla programmen, paradoxalt nog.

Om Reaktor är som en blandning av mekano-byggsats för ljud, högteknologisk flygplanscockpit (som dessutom kan byggas om i farten) och lekstuga för tyska signalbehandlingsingenjörer så är Reason mer som en sportbil med automatlåda - vissa saker är busenkla, men annat är omöjligt att göra.

Andra program är någonstans mellan de två. Och redskapen är mycket mindre viktiga än man tror - jag har hört fantastiska låtar gjorda med gratisprogram och skit gjord med riggar som de flesta på 99musik drömmer våta drömmar om. Så plocka hem demoversionerna och se vad som passar dig.

Ursprungligen av false messiah:

Du kan skruva till i princip vilka ljud som helst i Reaktor, så begränsningar är inget problem där. Men precis som 655321 skriver så kräver det att man vet vad man gör.

Reason å sin sida har tydliga begränsningar (ingen inspelning av ljud, tex), men håller man sig inom dess ramar så är det bland de mest flexibla programmen, paradoxalt nog.

Om Reaktor är som en blandning av mekano-byggsats för ljud, högteknologisk flygplanscockpit (som dessutom kan byggas om i farten) och lekstuga för tyska signalbehandlingsingenjörer så är Reason mer som en sportbil med automatlåda - vissa saker är busenkla, men annat är omöjligt att göra.

Andra program är någonstans mellan de två. Och redskapen är mycket mindre viktiga än man tror - jag har hört fantastiska låtar gjorda med gratisprogram och skit gjord med riggar som de flesta på 99musik drömmer våta drömmar om. Så plocka hem demoversionerna och se vad som passar dig.

Ok, tack igen! Tåls att fundera på..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-20 01:49

Reaktor funkar på så sätt att man sliter sitt hår om man vill lära sig det, och sedan blir man nog nöjd. Reason är mycket mer installera + sätt igång att skapa, rakt upp och ned. Jag har sålt alla mina syntar och kör enbart Reason. Har kört Reason sedan 2000/2001, jag är helt såld på det. Eller köpt. Eller ägd. Men det gör inget. Det är kung. Speciellt så på en laptop, och speciellt så på en Mac (för de har så himla bra ljudkort!).

  • Medlem
  • 2007-08-20 01:58

+

http://www.propellerheads.se/reasonrack/index2.html?go=pages/artist_feature_aux88.html

= Reason

Skulle vilja höra nåt som är komponerat i reason, nån som har nåt?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-22 22:08
Ursprungligen av mattiasbolin:

Skulle vilja höra nåt som är komponerat i reason, nån som har nåt?

Som BMX hintade här nedan. Kolla propellerheads hemsida & vilka som använder programmet. A Guy Called Gerald, t ex.

www.propellerheads.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 02:14

har du aldrig gjort musik tidigare så kommer det låta skit de första gångerna, oavsett vilket program du använder. ladda hem lite demos som sagt och se vilket arbetssätt som passar dig bäst. det finns inget program i världen som låter unikt och professionellt om man inte vet hur man ska använda det.

reason funkar för många. jag tycker dock det är det mest oinspirerande programmet av alla. det ser bra ut dock. jag kör på buzztracker, men det är egentligen inget jag skulle rekommendera. något buggigt och ganska svårlärt, men väldigt stora möjligheter. och helt gratis. och vsti-stöd. kräver dock windows, vilket går att köra via bootcamp på macen.

Nej! Sluta fundera och ta hem demoversionerna istället. Utan erfarenhet kommer du ingenstans i diskussioner som denna..

Jag skulle satsat på FL-studio fast då måste som sagt ha windows installerat.

Reason har sina begränsningar. men man får allt man behöver i en "låda", inget annta behövs, inget strul med att få program att fungera tillsammans. Har man inte pysslat med musik tidigare kommer reason att räcka väldigt, väldigt länge, och nog (tror jag) vara det man snabbast kommer igång med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-22 22:03

Vissa får aldrig något gjort, andra skapar med de verktyg som bjuds. Vissa diskuterar i evigheter, andra får aldrig sin röst hörda.

Sen är det kanske lite missvisande att lyssna på mixar som förmodligen passerat mastring och stora studios med extra utrustning för att höra hur Reason låter, men det finns ju en uppsjö låtar som folk gjort helt i Reason här på 99musik under "Egen musik".

Reason är definitivt kompetent nog att göra mixar med kommersiell kvalitet i, men som sagt, det hänger mer på användaren än på programmen.

Jo det är klart att man kan diskutera sig gråhårig här, men det är intressant att höra vad folk har att säga! Jag är ingen nybörjare vad gäller musik men jag är det när det gäller datorer och allt vad det innebär. Har jobbat lite i logic och skruvat lite på de pluggar som följer med där. Trivdes bra me det men det var tyvärr inte jag som ägde det programmet. och dessutom kräver ju logic hårdvara.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-23 08:26
Ursprungligen av mattiasbolin:

kräver ju logic hårdvara

Nej, inte alls, vad då? Det är bara att köra på interna ljudkortet där med om man vill, går jättebra.

Jag gör den mesta musiken i Reason, men inte så mkt åt electrohållet, lyssna om du vill, http://trig.com/synthesite - alla låtar där är gjorda i Reason förutom Pon Gasporko som är gjord med Atari + JV1080. Direkt från Reason låter för övrigt mycket bättre än mp3-komprimeringen, som ibland blir klart hörbar tyvärr.

But you get the idea.

(Edit: Även förutom THE KFK-låtarna, gjorda med ESQ1+JV1080+TX81Z+VZ8M. Just upplagda.)

Senast redigerat 2007-08-23 09:28

Verkar som att många kommer fram till att alla program har sina för och nackdelar och olika arbetssätt.
Och som många även säger att man måste "trivas" och förstå programmet. Tror inte det spelar så stor roll om vilket du väljer. Som jag ser det så måste du antingen testa igenom alla och ta rejält med god tid på dig (räkna med minst 10år). Eller välja ett program i blindo och tvinga/leka dig igenom det.

I min bekantskapskrets så jobbar alla med olika program (när vi såklart snackar mjukvarutechno/electro). Tror att man i princip skulle komma fram till samma resultat oavsett program, det handlar bara om hur vass "musikern" är, och hur man själv synkar med arbetssättet.
Nu gör jag inte electro, men jobbar med Reason. Min bästa vän Westerberg som även hänger här på 99´an jobbar med Fruity Loops, och han gör mer åt electro-hållet.
Dom andra jobbar med Buzz, Ableton, Logic, Cubase etc etc etc.

När jag började jobba med Reason så gillade jag inte alls det. Tyckte det var plottrigt, jävligt och helt oinspirerande. Men jag valde att vara konsekvent/köra med skygglappar och slå näven i bordet (jävlar anamma), efter att tiden gick och ju mer man jobbade, desto bättre och lättare har det gått.

Blev lite sugen på att testa så jag gjorde detta:
reasonloop
Inte precis nya Arthur Baker där men det tog mig sju minuter från scratch att göra den där loopen. 7 minuter!
Reason är ju patternbaserat (vissa av maskinerna) så jag skulle säga att programmet är helt perfekt för electro.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-24 02:23

Very well done, mr Dumb! Snyggt. Tror självaste electrohårdingen BMX skulle kunna tänkas gilla. Nej? Inte det? Typiskt. 4 minuters ytterligare arbete kanske då...

  • Medlem
  • 2007-08-24 03:39

Hehe, you know me..

Jag grävde upp det sista jag gjorde med Reason innan jag gav upp och köpte hårdvara nångång 2005.. och förstår varför jag gav upp efter en lyssning, oaj.. Ett under att jag inte gav upp helt och hållet

http://www.bmx.nu/tag.mp3

varning för olidlig diskant

Bevaka tråden