Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med extern lagring/backup-strukturering

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 18:21

Hej.

Skall inhandla 2 externa hårddiskar nu i veckan och behöver lite hjälp och synpunkter på mitt tänkta upplägg.

Ser detta vettigt ut?

Tips på hårddisk som är tyst, går i viloläge, samt matchar mbp mottages tacksamt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-21 19:04

Ja, din plan ser ju bra ut och lär fungera utmärkt. Men vad sägs om att köra extern HD1 och HD2 i RAID1-konfiguration? Och sedan skapa tre partitioner:

  • Partition 1 - Projekt & Foto

  • Partition 2 - Media

  • Partition 3 - Scratch-disk

Jag tycker att din idé och min idé har båda för- och nackdelar. I din idé får du mer utrymme. I min idé slipper du göra backup och behöver bara sparas på en plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 19:46

Personligen hade jag kört en raid-1 lösning, dock funderade jag på en annan sak, varför partitionera diskarna alls?

Om disken dör så tappar du ju endå alla partitioner på disken, och enda skillnaden är att du blir inlåst i de storlekar som du väljer på partitionerna, lika bra att ha 3 mappar "Projekt", "Foto" & "Media".

Visst filmer kanske man inte vill spara på, men musiken som man har sparat på sig vill då jag iaf ha kvar även om disken dör..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-21 20:59

Tack för input.

Ja, har inte satt mig in i RAID innan men har satt mig in under dagen om vad det handlar om, och visst, det verkar smidigt, så det blir att köra på det.

Du har en poäng där ntity, partionering känns inte så nödvändigt trots allt.

Hur confar man RAID 1, behövs någon speciell mjukvara?

/Andreas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 21:58
Ursprungligen av Sissy:

Tack för input.

Ja, har inte satt mig in i RAID innan men har satt mig in under dagen om vad det handlar om, och visst, det verkar smidigt, så det blir att köra på det.

Du har en poäng där ntity, partionering känns inte så nödvändigt trots allt.

Hur confar man RAID 1, behövs någon speciell mjukvara?

/Andreas

Ja & Nej

Det finns externa chassin som hanterar raid-1 delen helt själv, så disken presenteras som en normal disk till Macen, då behöver du ingen programvara.. Dock finns det ju dem som behöver programvara med, dessa är vanligtvis de billigare som inte gör raid i hårdvaran utan förlitar sig då på programmet som man installerar..

Precis som med allt annat får man precis vad som man betalar för

Jag skulle köra med något i stil med http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&product_id=1109587
ingen programvara, status indikering av diskarna och framförallt, diskarna ligger i slädar så ett byte av disk går snabbt och smidigt, det sista man vill leta efter då arrayen krashat är skruvmejseln om passar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 14:27
Ursprungligen av ntity:

Ja & Nej

Det finns externa chassin som hanterar raid-1 delen helt själv, så disken presenteras som en normal disk till Macen, då behöver du ingen programvara.. Dock finns det ju dem som behöver programvara med, dessa är vanligtvis de billigare som inte gör raid i hårdvaran utan förlitar sig då på programmet som man installerar..

Precis som med allt annat får man precis vad som man betalar för

Jag skulle köra med något i stil med http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=1023247&product_id=1109587
ingen programvara, status indikering av diskarna och framförallt, diskarna ligger i slädar så ett byte av disk går snabbt och smidigt, det sista man vill leta efter då arrayen krashat är skruvmejseln om passar

ntitys tips här är jättebra! Dessa är gjorda för lagring/backup och har bra funktioner. Satsa gärna på någon sån här lösning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 01:08
Ursprungligen av Sissy:

Hur confar man RAID 1, behövs någon speciell mjukvara?

Vet inte om det funkar för externa hårddiskar, men jag använde Skivverktyget i OS X för att skapa Raid0 och Raid1. Dessa två Raid-typer stöds i OS X. Det borde fungera likadant för externa hårddiskar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 01:06
Ursprungligen av ntity:

Personligen hade jag kört en raid-1 lösning, dock funderade jag på en annan sak, varför partitionera diskarna alls?

Bra point, fundera pyttelite på det också, men ville inte ändra grundplanen.

Ursprungligen av ntity:

Om disken dör så tappar du ju endå alla partitioner på disken

Inte i Raid1-konfiguration. Jo, om båda diskarna går sönder...

Ursprungligen av ntity:

lika bra att ha 3 mappar "Projekt", "Foto" & "Media".

Funkar lika bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 13:56
Ursprungligen av Reisan:

Inte i Raid1-konfiguration. Jo, om båda diskarna går sönder...

I grundplannen var det dock inte raid inblandat, det var den som jag tänkte på, separata diskar med separata partitioner det var som bara kaka på kaka med lösningar som förlänger tiden det tar att återställa till full drift

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 14:23
Ursprungligen av ntity:

I grundplannen var det dock inte raid inblandat, det var den som jag tänkte på, separata diskar med separata partitioner det var som bara kaka på kaka med lösningar som förlänger tiden det tar att återställa till full drift

Ja, givetvis syfta du på grundplanen. Det tänkte jag inte på ens. Haha. Sorry!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-21 23:24

Tänk på att med RAID så skyddar du dig inte mot den vanligaste felkällan, det vid tangentbordet.. Så ditt första upplägg har sina fördelar också.

Jag rekommenderar inte RAID för två separata externa diskar som du anslutit via Firewire eller USB. Tänk på att det är mycket data som ska skyfflas och att enheterna bör vara identiska (prestandamässigt) och ALLTID anslutna för att RAID ska fungera bra.

Om du ska ha RAID bör du ha en extern hårddisk som hanterar det internt - finns många modeller med inbyggd spegling nuförtiden.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 14:12

Hmm, jaha, ni har delade meningar ang. RAID alltså.

Vad jag vill göra är att ha HD 1 att lagra på/arbeta mot, HD 2(backup) ska kopiera automatiskt (de mappar jag ställt in) där det sparas/tillkommer nya filer.

Hur löser man detta smidigast möjligast? Hur ser det ut hos er andra?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 14:20

Oops! Med Björnströms inlägg inser jag nu att du har i huvudinlägget skrivit två externa hårddiskar, som i två seperata, externa hårddiskar. Har missuppfattat den meningen helt. Tänkte på en extern chassi med två hårddiskplatser.

Då är det en helt annan femma! Och håller då med Björnströms rekommendation, att inte köra RAID med dessa två, seperata, externa hårddiskarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 15:09
Ursprungligen av Sissy:

Hmm, jaha, ni har delade meningar ang. RAID alltså.

Vad jag vill göra är att ha HD 1 att lagra på/arbeta mot, HD 2(backup) ska kopiera automatiskt (de mappar jag ställt in) där det sparas/tillkommer nya filer.

Hur löser man detta smidigast möjligast? Hur ser det ut hos er andra?

Delade meningar tror jag inte, tror det var lite missförstånd endast.

Personligen har jag en extern disk som min hemkatalog synkar mot varje gång som jag stänger av datorn (om den är ansluten), jag hatar schemalagda backuper i stil med 14:00 varje fredag eller så, då det ofelbart är då man vill använda datorn till något som hindrar en att ta backup eller så är inte datorn på alls..

Funkar alldeles utmärkt för min del iaf, jag sparar inte på program eller annat då jag föredrar att installera om OS & program rent istället för att återställa sådant från backup.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-08-22 21:18
Ursprungligen av Sissy:

Vad jag vill göra är att ha HD 1 att lagra på/arbeta mot, HD 2(backup) ska kopiera automatiskt (de mappar jag ställt in) där det sparas/tillkommer nya filer.

Hur löser man detta smidigast möjligast? Hur ser det ut hos er andra?

rsync är en metod man kan använda som funkar fint både mellan två diskar och mellan olika datorer, ingår i os x installation så man behöver bara göra ett script med tex "rsync -a /Volumes/disk1/Media /Volumes/disk2/Media" .
Vill man sen få historik med dagliga ändringar så är --backupdir= en hjälp.

Ska man kopiera filer mellan två datorer via ssh "rsync -a -e ssh 192.168.0.1:/foo foo_backup"

Om du nöjer dig med en halvautomatisk lösning kan du väl köra SuperDuper schemalagt kvällstid? Den skapar en exakt kopia av HD1 till HD2 en gång om dygnet då.

Om du däremot vill ha speglade diskar är något som detta för dig:
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=247

Ett chassi med två diskar och RAID-1 inbyggt. Just detta chassi har hot-plug så du kan byta den speglade disken. Köp till en extra vagga så kan du förvara en kopia hemma hos svärmor ifall det börjar brinna hemma

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-22 14:35
Ursprungligen av Björnström:

Om du nöjer dig med en halvautomatisk lösning kan du väl köra SuperDuper schemalagt kvällstid? Den skapar en exakt kopia av HD1 till HD2 en gång om dygnet då.

Om du däremot vill ha speglade diskar är något som detta för dig:
http://www.cupertino.se/reseller/product.php?productid=247

Ett chassi med två diskar och RAID-1 inbyggt. Just detta chassi har hot-plug så du kan byta den speglade disken. Köp till en extra vagga så kan du förvara en kopia hemma hos svärmor ifall det börjar brinna hemma

Björnströms två tips här är också jättebra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 14:34

Bra tips där björnström... mycket bra pris på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 15:13
Ursprungligen av Trineo:

Bra tips där björnström... mycket bra pris på den.

dock exklusive moms och endast till återförsäljare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-22 15:44

Ok, kanske skulle sagt innan att chassi+hd är uteslutet då det inte finns några som ser bra ut, plus att det blir lite väl dyrt.

Jag hade tänkt mig Lacies d2 modeller, 2 st 320gb. Jag vill ha 2 st av den anledningen att systemdisken skall det bara köras applikationer från, sparas enklare dokument på, etc. Dessa måste väl fungera bra till detta ändamål?

De 2 externa skall alltså synkas med varandra när datorn stängs av.
Förresten, funkar det även att de skall synkas när datorn går i sleep?

Det är ju inte alltför ofta man stängar av den..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 16:21

Lacie-rapport

Jag var nyss nere hos fotograferna på jobbet:

De hade en hylla (en veritabel kyrkogård) för Lacie hårddiskar som kraschat. 5 (fem!) stycken döda bredvid varann... De har mycket dåliga erfarenheter av dessa externa hårddiskar. Även flera av deras kollegor avråder från Lacie efter problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-23 18:53

En liten varning för Macline Mirrordrive som det tipsades om i tråden är att den låter som en powermac g4 typ.. så man pallar inte att ha på den utöver precis när man gör backups.

Använde en sån tills idag då jag köpte en iomega ultramax, lite tystare samt att den kändes riktigt prisvärd (hade bara 2x120gb i mirrordriven så det var ändå dags att uppgradera diskarna).

Så om nån vill lägga ett bud på min halvår gamla mirrordrive är jag inte den som är den Snart är den tömd.

1
Bevaka tråden