Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes bibliotek plötsligt tom!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-22 14:37

Hej!
En morgon körde jag igång iTunes och märkte till min förvåning att all musik och alla spellistor var borta! Kollade storleken på iTunes Library och, mycket riktigt, tomt - hela filen är bara 32 kb. Det är dock fortfarande exakt samma fil: Finder säger att den är skapad för några år sen (när jag först satte upp datorn). Så den har alltså blivit tömd och inte raderad och sen skapad på nytt.

Jag har hela iTunes Music-mappen och även min musik på en extern disk. All musik finns kvar i sina respektive mappar, allt ser oförändrat ut. Bara iTunes Library som är helt tom!

Någon som har nån aning om vad det kan röra sig om?

(Senaste Mac OS X och iTunes, iLife '08).

  • Medlem
  • 2007-08-22 14:40

Ingen aning men det hände mig med för nån månad sen. Bara att ta och dra in allt igen... skittrist.

(WinXP sp2 iTunes 7.1 eller nåt)

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-22 14:52

Känns ju sådär halvt kul att behöva göra, alla betyg och statistik för några års spelande ryker då.
(Jag har ju som tur är en några veckor gammal backup som jag ska dra in när jag har är tillbaka hemma... då blir det bara lite grejer som inte är med, men lär bli tufft att söka upp dom och lägga in förhand.)

Men vad kan det här bero på? Fick ingen krash eller annat anmärkningsvärt så det är inte mycket att komma med när det gäller buggrapporter till Apple.

  • Medlem
  • 2007-08-22 16:57

Gött att du ändå har en hyfsat ny backup... Jag blev av med mitt, några års spelande här med. Och min enda backup var drygt tre kvartal gammal, vilket innebär att det skulle bli ett helvete att dra in allt som inte fanns med då.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-26 12:08

Nu har jag äntligen fått tillgång till min backup-disk. Och guess what: den innehåller visserligen all musik, men INTE mappen iTunes Data. Fantastiskt.

Blev att slänga in allt på nytt, hej då till alla betyg etc.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-26 13:12

Har hänt för mig flera gånger. Har som rutin att exportera biblioteket till en annan plats lite då och då. Har aldrig förstått varför det händer dock :S

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-26 16:12

Försöker hitta mer om problemet. Är det en bugg i iTunes, ett problem med systemet (att ett anrop som rensar filen skickas istället för ett som öppnar filen för läsning/skrivning?), eller rentav något som vi användare själva råkar göra? (Men jag kan verkligen inte minnas att jag gjort något ovanligt eller att datorn uppfört sig konstigt innan händelsen inträffade.) Undrar om Apple har hört om det här?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-08-26 16:16

Kolla i inställningarna att rätt bibliotek är valt.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-08-26 17:41

"Kollade storleken på iTunes Library och, mycket riktigt, tomt - hela filen är bara 32 kb. Det är dock fortfarande exakt samma fil: Finder säger att den är skapad för några år sen."
Sökte även på iTunes Library på hela Datorn och den ovannämnda filen var allt jag fick som resultat.

  • Medlem
  • 2007-08-26 18:07

Det är väl "senast ändrad"-datum som är intressant?

1
Bevaka tråden