Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

snabbhet=lycka=frågetecken

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kopierade min minis(ej intel) hela system till min nya iomega minimax hårddisk. Och jag testade att starta datorn från externa datorns hårddisk och till min förvåning så blev atorn mycket piggare. Jag provade det sega iphoto och valde iphotobibioteket på den externa och programmet startade efter 6 sekunder istället för som innan typ 50 sekunder. Då provade jag att starta om datorn med den vanliga startskivan och valde sen iphotobiblioteket på den externa och då gick det lika fort! Då är min fråga ska jag köra systemet från minins hårddisk eller den externa disken? Det verkar vara minins hårddisk när man väljer iphotobiblioteket som är seg.
Råd hur bör jag köra min dator?!...

marcus :m

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 13:24

Kör den som du vill, anledningen detta händer är att disken som är i Minin är en laptop disk om jag inte minns fel en 4200rpm disk till och med, så access tiderna är inte de bästa, därmed denna seghet.

Det som ger dig best prestanda borde dock vara att boota OS från disken i Minin och sedan ha de saker som du använder ofta så som iPhoto lib på den externa disken, då får du IO bredden av båda diskarna att använda..

Ursprungligen av ntity:

Kör den som du vill, anledningen detta händer är att disken som är i Minin är en laptop disk om jag inte minns fel en 4200rpm disk till och med, så access tiderna är inte de bästa, därmed denna seghet.

Min förstagenerations Mac mini Intel har en 5400 rpm, och det var basmodellen på den tiden, så trådskaparen lär nog ha en likadan. Vet inte hur stor praktisk skillnad det skulle bli med en 7200 rpm.

Jag köpte min macmini 16 dagar innan intel minin släpptes...

Jag provar mig fram och ser vad som känns snabbast!...

Tack igen...

Mjae, använder du den interna disken som systemdisk så kommer den att användas som swap-disk, vilket gör att det går segare om du skulle få slut på minne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 14:32
Ursprungligen av irrelogical:

Mjae, använder du den interna disken som systemdisk så kommer den att användas som swap-disk, vilket gör att det går segare om du skulle få slut på minne.

har man inte nog med minne för att undvika swap kommer det ju gå segt hur som helst, inte som om det är så stor skillnad på en 4200rpm och en 7200rpm disk som mellan disk och ram..

Dock är det ju som en grundregel gällande OS X sedan alltid, ladda så mycket ram som får plats.

tack nu vet jag PRECIS vilken startdisk jag ska använda

har bara kassa 500 i RAM minne så det gick så väldigt mycke fortare nu än innan...

Frågan återstår varifrån ska jag starta mina program? Från disken jag startar ifrån eller från den externa? Vad går fortast i teorin?

marcus :m

Senast redigerat 2007-08-21 17:33

Tyckte du skrev (intel), inte (ej intel). Har tydligen inte ögonen med mig...

1
Bevaka tråden