Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Upprepade kernel panics

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2007-08-21 23:55

Ja nu jäklar har jag problem. Det hela började ikväll när jag satt och spelade WoW. Plötsligt märkte jag att det bara var jag som rörde mig, och att alla andra hade frysit. Jag gissade att det var routern som hade kraschat, startade om den, men det hjälpte inte. Tvångsavslutade WoW. Kom ut i Findern som vanligt men när jag åter igen startade WoW var alla färgerna helt knäppa och jag tänkte att nu kraschar skiten garanterat - och mycket riktigt - kernel panic nummer ett.
Tvångsomstartar, går afk en minut och kommer tillbaka till ännu en kernel panic. Blir förbannad, startar om igen och den här gången verkar allt fungera. Startar WoW som hinner studsa en gång i docken innan allt kraschar igen. Suck, bara att installera om WoW. Något måste ha blivit korrupt gissar jag.
Mitt under uppstarten kommer kernel panic nummer fyra. Startar om igen, samma sak. Tänker att fan också, dags att köra verktygsskivan och startar upp från den. Samma där. Kernel panic mitt i uppstarten.

Och så har det fortsatt...

Maskinen är en PowerBook 12" 1,33Ghz modell våren 2004, med 768 meg ram.

Jag har provat att låta den svalna. Jag har provat att plocka ur det extra minnet. Jag har provat att dra ur alla externa enheter. Jag har provat att starta från installationsskivan. Jag har provat att starta den med enbart batteri respektive enbart strömkabel.

Samma resultat hela tiden. Kernel panic alternativt total frysning av grafiken en stund in i uppstarten. Frysningen sker efter att det vita äpplet med grå bakgrund har visat sig, men innan välkomstfönstret visar sig.

Nu vill jag verkligen ha råd. Mjukvara? Hårdvara? Vad kan det vara? Hur ska jag lösa det? Ska väl finnas en resetknapp någonstans på moderkortet? Att leva utan dator är inte lätt...

En djävla tur att jag har beställt en ny iMac. Om PowerBooken är utom räddning så är det sorgerligt men acceptabelt. Däremot måste innehållet på hårddisken räddas. Den senaste säkerhetskopian är från i våras (jag vet, jag är en idiot) Och just nu sitter jag inkrypen i en garderob och skriver på en antik burk.

Det kan mycket väl vara hårddisken som rasat, hade samma problem på min PB för ett tag sedan då var det katalogstruktur-B som var pajj. Räddade all min data med "data rescue" via target mode och fick en ny HD på min apple care.
Du kanske kan prova starta den från en extern enhet med osX på, funkar det?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 00:41

Jag har ingen OSX-installation på någon extern hårddisk, och eftersom allt fryser även när jag startar med installationsskivan blir det ett moment 22 eftersom jag omöjligen kan skaffa en.

Startade dock upp i single user mode och har navigerat runt lite i strukturen och alla filerna verkar ligga där. Håller just på och kör fsck -f

Hmmm, och nu sa fsck att skivan reparerades successfully. Hoppas, hoppas...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 00:50

Nej, samma fel som alltid. Grrr... Ett antal sekunder in i uppstarten fryser allt. Vad kan det vara som laddas då? Airportkortet? Fan... får gå och köpa cigg och lugna mig lite.

Kan mycket väl vara airportkortet, jag har en kompis som har just det problemet med en ibook, och där är det airportkortet som strular. Jag är iofs ingen hårdvaruexpert, men det låter rimligt även här.
Den lär ju inte vara utom räddning, det är ju en riktigt fin dator, så den är ju lätt värd att lämna in för i alla fall felsökning.

Kan du inte boota från systemet du sitter på nu? eller är det ett annat operativsystem?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 01:52

Jag tog en promenad i trekvart för att lugna tankarna, och kom fram till följande.

Det måste vara ett hårdvarufel. Felet uppstår oavsett från vilken skiva det startas.
Det är inte det extra minnet. Det har fungerat klanderfritt i över tre år och om det skulle vara trasigt borde det väl knappast gå att starta alls?
Det skulle kanske vara något med grafikkortet. De gånger jag inte får kernel panic fryser all grafik. Men å andra sidan fungerade skärmen utan problem när jag startade i single user mode.

Att prova: Ta loss airportkortet.
Låna brorsans iBook och prova att starta i firewire target mode.
Om det visar sig att den inte går att läsa in, prova att ta bort den interna hårddisken och starta från DVD:n.
Via iBoooken installera ett nytt OS på min externa HD och se om man kan starta från den.

Ursprungligen av martin wijk:

Kan mycket väl vara airportkortet, jag har en kompis som har just det problemet med en ibook, och där är det airportkortet som strular. Jag är iofs ingen hårdvaruexpert, men det låter rimligt även här.
Den lär ju inte vara utom räddning, det är ju en riktigt fin dator, så den är ju lätt värd att lämna in för i alla fall felsökning.

Kan du inte boota från systemet du sitter på nu? eller är det ett annat operativsystem?

Nej, när jag sa antik så menade jag just det. Sitter med en gammal grå3.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 02:03

Helvete, det hjälpte inte att ta bort airportkortet. Inte ens vid start från installationsskivan. Allt går bra till ett antal sekunder in då det blir kernel panic.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 03:41

Tänkte till lite och startade i verbose mode. Det sista som visades innan allt frös var /System/Library/Coreservices/loginwindow.app/Contents/MacOS/loginwindow, så jag försökte att radera com.apple.loginwindow.plist men det är tydligen Read-only file system.

Verkligen dags att stupa i säng nu. Hoppas verkligen någon av de tekniska gudarna där ute har postat en lösning när jag vaknar.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 14:41

Provade att starta från 10.4-skivan, samma fel där. Vad FAN kan det vara? Blir så förbannad. Felet uppkommer plötsligt och oavsett vilken skiva man startar från blir det en kernel panic i uppstarten.

Jag har provat att plocka bort all hårdvara som är lätt att demontera. Zappat pram, nollställt PMU:n, startat från varenda skiva jag har - hela tiden dessa kernel panics. Slänger snart ut fanskapet genom fönstret.

Eftersom det blir kernel panics både när du startar från disk och från annan startskiva, så är det troligt att det är någon form av hårdvarufel. Det finns saker och ting på moderkortet som kan orsaka detta, tex fel på grafikkort, processor eller andra kretsar.

Eftersom du har sådana stora problem vet jag inte om det är möjligt, men testa annars att köra hårdvarutestet som förhoppningsvis finns på installations-cdn. Håll nere alt vid uppstart och välj "Apple Hardware Test". (Jag gissar lite nu så var snäll mot mig.) Om din dator inte ens kommer så långt ser det mörkt ut.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-22 21:21

Tack gode gud! Det gick att komma åt hårddisken med fire wire target mode. Håller just nu på och kopierar över mer än 37 000 bilder och hoppas innerligen att den överlever några timmar till...
Eftersom jag kopierar från Powerbooken till en USB-hårddisk via en gammal iBook med USB 1.1 går det mer än lovligt långsamt.

Mattias A: Jepp. Jag har uteslutit Airport, minnet och troligtvis hårddisken. Misstänker starkt att det är grafikkortet. Just nu när firewireloggan dansar runt på skärmen är det ett randigt mönster över allt. Och att grafiken i WoW blev helt galen var det sista som hände innan problemen började. Märkligt att det kan uppstå utan föregående varning.

Maestro Jens: Omöjligt. Tro mig, jag har försökt. Kernel panic varenda gång.

Jisses, 37 000 bilder. Ingen backup?

  • Oregistrerad
  • 2007-08-23 20:28

Som jag skrev lite längre upp är senaste backupen från i våras. Att det var så många filer får jag nog skylla på iPhoto.

Upplysningsvis kan jag nu tala om att grafikproblemen blivit värre. Nu är det inte bara lodräta linjer utan även vågräta samt kuber som visas på skärmen. Så med största sannolikhet är det grafikkortet.

Hårddisken verkar dock vara vid god vigör, så jag får väl skaffa mig ett hårddiskchassi och förvandla den till extern.

Och nu har jag suttit i ett dygn och kopierat mina filer och har utvecklat ett visst hat mot USB 1.1...

1
Bevaka tråden