Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder låser sig

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 15:50

Halloj!

Sitter med MAC OSX tiger på jobbet och har helt plötsligt fått grava problem med finder. Jag är en användare av mac och inte direkt någon datatekniker.
Findern låser sig hela tiden och jag vete 17 vad jag ska göra!Avslutar man findern så försvinner allt på skrivbordet. Jag är i stort behov av sökfunktionen i finder och behöver således ha den "up and running"
Finns det någon diskrensning eller liknande som man kan pilla med? Har inte tid att sätt mig och installera om och göra backuper och liknande.
Har som sagt inte heller någon jätteerfarenhet av mac och vet inte riktigt vilken "medicin" som hjälper mot vad

tacksam för all hjälp!

mvh Ulf

Har du inte tid så tycker jag du skall kalla dit en tekniker som tittar på den och lagar den. Att förklara olika felsökningsmetoder för en nybörjare är lite som att försöka styra en bil med hjälp av brevduvor.

Eftersom du letar efter en fix av typen "klicka här" och du inte beskriver speciellt mycket om problemet, vad du testat, vilka program du har igång samtidigt, datormodell, hur mycket minne du har, hur ditt nätverk är uppbyggt, om du är ansluten till någon nätverksenhet och hur osv osv, så är det helt hopplöst att utifrån din beskrivning kunna hitta felet (om det nu finns något). Så du får antingen punga ut för en tekniker, eller lägga lite tid på att beskriva problemet i en väldans lång tråd eller gå till din bokhandlare och köpa lite böcker om Mac OS X och plöja igenom dem och testa vad som kan lösa problemet vilket också tar en massa tid.

Jo, har du inte lagt tid på att göra backuper, så bör du göra det. Det finns två datoranvändare, de som lärt sig göra backuper genom att de förlorat allt en gång tidigare, och de som inte har förlorat allt ännu.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 19:00
Ursprungligen av Taz_1999:

Har du inte tid så tycker jag du skall kalla dit en tekniker som tittar på den och lagar den. Att förklara olika felsökningsmetoder för en nybörjare är lite som att försöka styra en bil med hjälp av brevduvor.

Eftersom du letar efter en fix av typen "klicka här" och du inte beskriver speciellt mycket om problemet, vad du testat, vilka program du har igång samtidigt, datormodell, hur mycket minne du har, hur ditt nätverk är uppbyggt, om du är ansluten till någon nätverksenhet och hur osv osv, så är det helt hopplöst att utifrån din beskrivning kunna hitta felet (om det nu finns något). Så du får antingen punga ut för en tekniker, eller lägga lite tid på att beskriva problemet i en väldans lång tråd eller gå till din bokhandlare och köpa lite böcker om Mac OS X och plöja igenom dem och testa vad som kan lösa problemet vilket också tar en massa tid.

Jo, har du inte lagt tid på att göra backuper, så bör du göra det. Det finns två datoranvändare, de som lärt sig göra backuper genom att de förlorat allt en gång tidigare, och de som inte har förlorat allt ännu.

hahaha....sant. Problemet var bara att allt låste sig, det gick inte att tvångavsluta eller nåt.
Har förresten en Mac pro G5 med dual 2ghz, 2gb RAM hade väl Illustrator, Photoshop, InDesign mail samt ett skräddarsytt program igång(vilket aldrig är några problem i vanliga fall!

Till slut bet jag i alla fall i det sura äpplet och startade om servern! med en uptid på över 500 dagar kändes det giftigt. Men jag tror att det gjorde susen, tillsammmans med omstart av dator och backupdiskar! Backup gör systematiskt ca var 3e månad!
Chefen har erbjudit sig att betala för några kurser faktiskt. Så länge det är kvällskurser och det har jag inte hittat några än!

Låter som DS_store filerna är korrupt.
Gratisprogrammet Onyx låter dig rensa bort dem, (skapas nya fräscha efter hand)
Har du förresten använt dig av Skivverktyg på Installationsskivan som medföljer datorn?

Om inte kanske dags att göra det.

Det låter som att datorn inte har startats om regelbundet - vilket gör att hårddisken blir full med cashe-filer, defragmentariserade swap-filer mm och datorn blir segare och segare med tiden. Speciellt om man kör Adobeprogram som är speciellt bra på att växa över alla bredder ju längre de är igång. Är det ingen som sagt det till dig Ulf81?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-22 16:39

Har ju aldrig tid med sånt.. sätter mig och börjar jobba med engång jag kommer till jobbet, får bli lite senare... ska nog blåsa ur dom totalt senare i höst...När CS3 SKA INSTALLERAS OCH nya MAc OS ska in.... jäkla massa skräp kvar på datorn efter mina föregångare...

När du går hem för dagen, tar lunch eller fikapaus så kan det inte ta så lång tid att starta om datorn - du behöver ju inte sitta och vänta vid den.

1
Bevaka tråden