Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC-läsar program i Macen?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 19:20

Tjena!

Jag har ett problem. Jag har en extern hårddisk som jag har använt på min PC i cirka ett år. Den är väl fylld till iaf 60-70%. Nu har min PC pajat (såklart dumma microsofts skit) så jag vill plugga in den externa i min lilla macbook.

Problemet är ju då att Macbooken inte kommer kunna läsa infon eftersom den varit i en PC. Men jag minns att en lärare som jag hade för 2 år sedan, som var totalt mac-frälst, berättade om att det fanns något program i Macen som gjorde att du kunde läsa PC-filer.

Någon som vet något om detta eller är jag helt ute o simmar?

Tack på förhand / Erik

Riktigt så är det inte. Det finns inte Mac- och PC-filer utan det är samma filer. Däremot finns det olika system för hur filerna lagras på hårddisken. En del klarar Windows (som jag antar att du menar att du körde), en del inte. Och samma sak för Mac OS X. Vilket format använder hårddisken? Troligen är net FAT32 eller NTFS.

Är det FAT32 är det hur enkelt som helst. Då fungerar det direkt. Är det NTFS är det lite krångligare då Microsoft som står bakom det formatet inte varit direkt öppen för att låta andra operativsystem än Windows använda det. Mac OS X kan läsa från volymer som är NTFS, men inte skriva. Vill man skriva till NTFS finns olika lösningar. Bland annat kan man använda den öppna drivrutinen NTFS-3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 20:01

Okej! Det är NTFS på den. Kan jag plugga in och läsa utan problem isf?

Om jag vill formatera den och köra MAC på den i fortsättningen går det bra även om det är NTFS just nu?

Tack för svar=)

Ja, Mac OS X kan läsa NTFS direkt ur kartongen.
Vill du formatera går det bra. Öppna Skivverktyg, markera hårddisken och välj radera.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-21 20:33

Jag testade att plugga i den i macen. Men inget kommer upp eller händer?

Måste jag leta upp den själv eller nåt?

Tack för hjälpen Marcus

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 17:38

ingen som vet vad problemet är, kan hjälpa mig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-23 18:13

Vad säger Systeminformation om enheten du ansluter (via USB förmodar jag)?

1
Bevaka tråden