Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Importera textdokument i ind som tar med formatteringskoder...

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågan gäller fortfarande men jag ska förklara lite mer.

Så här går det till:
1) Export från en webbsida till ett textdokument. (Det är en php funktion som sköter detta, som vi själva byggt så är det fel där så kan vi fixa det.)
2) Drar och släpper detta dokument på ett indesign-dokment.

Nu vill jag att texten som är i dokumentet ska uppfattas av indesign och den ska således tyda <pstyle=brödtext> etc etc.
Det gör den inte nu utan monterar texten som den bara innehöll vanlig text.

Jag har provat att spara om textfilen till unicode och macroman men ingen skillnad.

Hur ska jag lösa detta?

Senast redigerat 2007-08-21 13:07

Nu har jag även testat att spara den som XML, jo jag vet ett desperat försök. Ingen lycka där heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 13:54

Du måste i filens header ange instuktioner om hur olika delar av texten ska formateras. Regler för hur olika format ska defineras osv.

Enklast gör du en exempelt text med de stycke- och teckenformat som du kommer att använda och exporterar den som "Indesign Tagged Text" (du måste markera texten för att få detta exportalternativ). I den filen ser du hur strukturen är uppbyggd, sen är det bara att lägga till detta i PHP-skriptet så borde det funka.

Du måste också välja att montera textfilen för att aktivera importfiltret för Taggad Text.

Lycka till

Janne

Jag måste alltså aktivt välja Montera för att det ska fungera?
Dumma jag trodde att dra och släpp var samma sak?

<UNICODE-MAC>
<Version:4><FeatureSet:InDesign-Roman><ColorTable:=<Black:COLOR:CMYK:Process:0,0,0,1>>
<DefineParaStyle:Underrubrik 2=<Nextstyle:Underrubrik 2>

Det verkar vara tabb eller mellanslag mellan alla tecken ska det vara så?

Nej du måste inte välja montera. Dra och släpp är samma sak. Att du har problem beror med 99% säkerhet på att textfilen *har* en annan textkodning än den du i textfilens huvud *påstår* att du har. Se till att filens kodning och vad som står i huvudet överensstämmer.

Men även om jag väljer att spara om dokumentet till rätt textkodning rättar det till problemet?

Om textkodning och angiven textkodning är korrekt, liksom själva taggarna naturligtvis, så kommer det att funka. Vilket utav det som är fel är omöjligt att avgöra utan att analysera filerna och testa dem.

Rena textfiler har ingen information om vilken textkoding de *egentligen* använder, vilket är orsaken att man måste ange det i huvudet. Problemet är att du anger en sak, vilket gör att InDesign försöker tolka texten på det angivna sättet, men eftersom den *verkliga* textkodningen är en annan så blir det fel.

Men om dokumentet är utan textkodning men innehåller angiven teckenkodning samt att taggarna är rätt, fungerar det då?

Vaddå utan textkodning? *Alla* dokument *har* en textkodning vare sig du vill det eller inte.

Jo det vet jag, jag formulerade mig fel.
Om den har fel teckenkodning men resterande information är korrekt, jag kan då bara byta teckenkodningen och allt börjar fungera?

Nej, inte nödvändigtvis. Texten kan redan vara f*cked up. Du kan då med lite tur konvertera den igen, via t.ex. terminalverktyg, men det bästa är förstås att se till att det blir rätt från början

  • Medlem
  • 2007-08-22 09:47

Hugo WetterbergGood old har sytt ihop en liknande export till oss utifrån information jag har levererat. Kontakta honom.

Hmmm det verkar vara så för nu när jag testar att gå till den sida som gör exporten från databasen så producerar den en unicode fil som har Win-radbrytningar.
Jag testade att montera den och fick då detta:

Testade att spara om den med CF radbrytningar men det hjälpte inte.

Tack baron om allt annat skiter sig får jag kontakta dem.

Har du frågat den som gör exportfilen vilken textkodning de använder? ASCII, Latin-1, UTF-16, UTF-8 eller vad?

Nej det har jag inte gjort.
När jag öppnar filen i Textmate och väljer Spara som är UTF-8 och Windows-radbrytningar redan valt så det förutsatte jag attdet var vad dokumentet är vid exporten.
Jag har ställt frågan till utvecklaren.

Nu har vi kommit så långt att InDesign accepterar filen och monterar den men InD skiter i innehållet och kör in den som en vanligt textfil.... vi är tillbaka på ruta 1 igen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-23 15:53

Jag gjorde en textfil som ser ut så här:

<ASCII-MAC>
<Version:3.000000>
<ParaStyle:Rubrik 36>Wire testar med lite text
<ParaStyle:Rubrik 14>Denna rad med lite mindre text

Den gick att dra in i ID som seden formatterar texten rätt.

Vilket det alltid gör om man har texten i angiven kodning, men Mattias problem är att han inte har det och inte säkert vet vilken kodning texten egentligen har

Jag tror mig veta vad det är för format. När jag väljer Spara som i TextMate säger sig filen vara Unicode-8 med CRLF radbrytningar.
Om jag gör filen själv med TextMate och använder det Wire skrivit så funkar det perfekt. Då sparar jag den som Unicode-8 med LF radbrytningar.

Om jag sparar om webbexportfilen till Unicode-8 med LF radbrytningar tolkar InD filen som plain text och monterar den men tar inte hänsyn till formatteringskoderna.

Senast redigerat 2007-08-29 10:34

Nu har jag tittat på filerna med FileBuddy för att se typ och creator.
Vad jag kan se ser filerna exakt likadana ut.
Trots det monteras texten som är databasexporterad som plain text medan den jag skrivit för hand inte gör det.

Va fan.

Fortfarande samma svar: Texten är inte korrekt kodad.

1
Bevaka tråden