Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iomega NAS som mediaserver?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj
Funderar starkt på att skaffa en iomega StorServer RAID - nätverksserver för att säkra alla digitala bilder vi tar.
Enligt specifikationerna kan man använda den som "UPnP Media server" om man skaffar en adapter. Då skulle jag kunna koppla den till TVn om det nu funkar till Mac.
Jag undrar om någon har erfarhet av denna och vad katten är UPnP?

/Svante

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 00:09

UPnP är liknande bonjour, all utrustning kan säga ex "hej, jag är en skrivare, jag kan detta" och en router ex "hej, jag är en router, jag kan styra om portar, och vårat externa IP är X.X.X.X" etc.

Program kan även be andra saker utföra kommandon med UPnP, exempelvis att ett torrent program får sina portar styrda rätt av routern eller så

Om det funkar till Macen eller inte är beroende på vilket spelare som du använder, om den förstår sig på UPnP så kan den hitta NAS servern automatiskt, annars inte.. då behöver du knappa in IPt till SMB sharen som den har eller så .

Okej!
Då borde det funka. Hoppas Inwarehouse säljer även mediaadaptern, eller det kanske är en vanlig "sladd". Enligt specarna på iomegas hemsida så ska det funka även för Mac och den kommer att konfigureras via DHCP - så det ska med andra ord gå av sig självt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-21 11:54

Det är en box med diverse uttag och fjärrkontroll dom pratar om. Ingen "sladd"

Ursprungligen av Bijan:

Det är en box med diverse uttag och fjärrkontroll dom pratar om. Ingen "sladd"

Det låter ju himla käckt om det funkar bra (fast dyrare). Inwarehouse hade den dock inte i sitt sortiment. Jag får ta kontakt med Iomega direkt och kolla med dem.

Det var inte mycket info man kunde hitta hos Iomega inte, och inte verkar de ha något svenskt supportnummer heller för den delen. Hmmm

Men jag hittade en recension av deras Screenplay Pro och den var då inte särskilt positiv.
Jag får bröta vidare men om någon har mer info om vad "Digital media Adapter" är så läser jag ivrigt.

Senast redigerat 2007-08-21 16:36
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-08-21 19:00
Ursprungligen av Svante S:

Det låter ju himla käckt om det funkar bra (fast dyrare). Inwarehouse hade den dock inte i sitt sortiment. Jag får ta kontakt med Iomega direkt och kolla med dem.

Det var inte mycket info man kunde hitta hos Iomega inte, och inte verkar de ha något svenskt supportnummer heller för den delen. Hmmm

Men jag hittade en recension av deras Screenplay Pro och den var då inte särskilt positiv.
Jag får bröta vidare men om någon har mer info om vad "Digital media Adapter" är så läser jag ivrigt.

Har du en länk till Iomega prylen? Ska höra med en av deras anställda.

Okej, jag ville väl inte se att jag står inför en investering till.....
Den ska ju tveklöst ha HDMI-utgång mm. så jag håller nog lite i hatten och börjar med hårddisken.

PS. Lite trist att säljaren på Inwarehouse sa att "Det där har vi a alla fall inte i vårt sortiment, det vet jag inte ens vad det är". (Varför är jag inte förvånad.:tveksam: )

Senast redigerat 2007-08-22 08:35

Lyfter tråden igen!
Jag vill bara varna alla för att köpa Iomegas NAS-hårddiskar. Ren skit!
-Geggigt script för att ansluta
-Kopplar ner sig självt ofta
-Låser Finder om uppkopplingen tar tid, vilket den alltid gör.
-superlångsam överföring (gigabit-ethernet, ja tjena)

Jag hatar den j-äkla boxen. Dessutom för den ett för-nat oväsen! Undrar om den är lika kass i ett Windowsnätverk?:mad:

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-12-17 06:55

Jag undrar om inte en gammal PC med linux eller FreeNAS är många gånger bästa alternativet.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-17 14:52
Ursprungligen av Erik_J:

Jag undrar om inte en gammal PC med linux eller FreeNAS är många gånger bästa alternativet.

Kør D-LINK DNS-323 med 2 x 500 GB i RAID 1. Fungerar utmærkt både till PC och MAC. Kørde dock initialkonfigurationen m h a den medføljande programvaran (endast PC) men det skall gå utmærkt att gøra det via webblæsare.......

Kan dock næmna att det faktiskt ær en inbyggd linuxburk och kør ext2 eller ext3 på diskarna

Håller på att kopiera över allt från iomegan nu. 2,5 MB i sekunden över gigabitnätverk.

Snabbt va?

1
Bevaka tråden