Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

tips på spel till macbook.

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-07 23:09

Macbooken är ju som känt inte världens hetaste speldator, men ibland vill man bara slakta zombies istället för att göra musik eller loggor. Jag tar tacksamt emot tips på spel som rullar smidigt på macbooken, gärna blodiga fps-shooters, eller rymdspel. O:-)

Spelar Bridge commander sedan tidigare, rullar på smidigt och är ett par år gammalt, men sjukt kul. Speciellt om man är star trek-nörd.

vilket jag är.

Är du säker på att det inte finns en tråd i ämnet redan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 00:14

Har letat, inte funnit. Letar spel till både osx och winxp, så det är liksom främst en spelförfrågan, och mindre en prestandafråga.

Svår att hitta på grund av "dålig" titel (ur söksynpunkt): http://www.99.se/allt-om-spel/105190-tips-om-spel-till-mb.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 21:44

Där fanns lite fina tips, även om det var raka motsatsen till den sorts spel jag letar efter.

Prey, lirar det på min Macbook Pro. Funkar jätte bra och det är blodigt och roligt ;).

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-08-08 23:02

Om du lägger in crossover så kan du installera Steam och lira Half-life serien och massa andra spel. Provade spela HL2 på min MBP och d finka klockrent!

Problemet är att inga av de spel ni tipsar om fungerar bra på den MacBook 655321 har (utgår från att det är som du skriver 655321 att du har en MB, inte en MBP).

Jag skulle rekommendera alla 3D spel som är Universal Binary och har låga systemkrav. Kolla in Mac Games Database och Macrumors guide till vilka spel som är UB. Håll dig borta från alla moderna shooters, samt PPC-baserade shooters. Äldre shooters som blivit UB:ifierade går bra.

Enligt en del ska Eve Online (kräver rullande månadskostnad) fungera på MacBook, där har du ett enormt stort rymdlir.

MB är ingen speldator i första, andra eller tredje hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 00:13

ah, tack för länkarna. ja prey och hl2 går ju fetbort. har som sagt inte pro.

tog hem demot av eve online och det är verkligen sjukt kul. i två dagar. har lite svårt för onlinespel....

Tankar man hem ioquake3 och får tag i pak0-filen nånstans så kan man köra Quake 3, och det flyter som tusan.

Starcraft

Ursprungligen av bisebusen:

Starcraft

Dock måste man köra det via Crossover/WINE eller BootCamp/Parallells/Fusion eller något liknande. Originalets mac-version är gjord för OS9, och går därmed inte att köra på Intel-macar.

Ursprungligen av irrelogical:

Dock måste man köra det via Crossover/WINE eller BootCamp/Parallells/Fusion eller något liknande. Originalets mac-version är gjord för OS9, och går därmed inte att köra på Intel-macar.

Det finns en Mac OS X-installerare att ladda ner från Blizzard. Den är inte Intel-optimerad, men spelet inte är särskilt krävande så det går bra ändå. Hittar inte direktlänk nu, men den har postats vid några tidigare tillfällen här på forumet.

Ursprungligen av Christofer:

Det finns en Mac OS X-installerare att ladda ner från Blizzard. Den är inte Intel-optimerad, men spelet inte är särskilt krävande så det går bra ändå. Hittar inte direktlänk nu, men den har postats vid några tidigare tillfällen här på forumet.

Om jag inte minns fel så är det enbart för att få installationen att gå igång, själva programfilen är fortfarande ett Classic-program.

(eller så minns jag fel)

Ursprungligen av irrelogical:

(eller så minns jag fel)

Ja, så är det faktiskt Efter att man installerat så laddar man hem senaste speluppateringen från Blizzard som då innehåller en programversion som är körbar under Mac OS X. Funkar fint på min MacBook hemma.

Ursprungligen av Christofer:

Funkar fint på min MacBook hemma.

Se där! Det senaste jag kommer ihåg av StarCraft var för ungefär ett år sedan, och då rullade Classic igång så fort man startade spelet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-14 10:01

Worldcraft III funkar asbra och kostar typ ingenting. finns en bra expansion också.

Ursprungligen av martenj:

Worldcraft III funkar asbra och kostar typ ingenting. finns en bra expansion också.

Antar du menar Warcraft III (kostar 150 kr för PC och Mac (hybrid)), lätt att förväxla med World of Warcraft (kostar 1000+ kr per år).

men är att försöka spela CS på en macbook inte ngt att rekomendera?...har försökt men så fort jag kommit in på meyn försvinner det ner o skrivbordet kommer in och allt blir en hel röra:D

Ursprungligen av broder_olle:

men är att försöka spela CS på en macbook inte ngt att rekomendera?...har försökt men så fort jag kommit in på meyn försvinner det ner o skrivbordet kommer in och allt blir en hel röra:D

Kör du det under windows eller mac os x? Om man kör 1.6 eller äldre och under windows så borde det inte vara några problem.

Alltså, en MacBook är ingen speldator. Alla moderna spel ska spelas på datorer med riktiga grafikkort. Alla försök till motsatsen (att spela krävande titlar på MacBook) är dömda att misslyckas. I princip: alla spel som baserar sig nyare motorer än Quake 3 och motsvarande är det ingen mening att ens prova.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 18:45

jag kör winxp ibland via bootcamp på min macbook. är det så att vissa spel flyter på bättre i winxp än i os, fast det är samma hårdvara?

Ursprungligen av 655321:

jag kör winxp ibland via bootcamp på min macbook. är det så att vissa spel flyter på bättre i winxp än i os, fast det är samma hårdvara?

Ja, det är helt korrekt. En del spel flyter mycket bättre i Windows än i OS X, av två anledningar: drivrutinerna för Windows är ofta mer välutvecklade och spelen för Windows är Intel-native, medan många spel du kan spela i OS X som din MacBook klarar av är PPC-spel och inte UB:ifierade. Samt så är ibland vissa spel helt enkelt snabbare i Windows, för att spelet är utvecklat för Windows och utnyttjar därmed datorns kraft mer.

Jag kör Rise of Nations och The Movies i min MacBook. Det står på omslaget till The Movies att det inte fungerar med datorer där grafikkortet delar minne med arbetsminne (som grafiken i MacBook gör), men programmet fungerar ändå finfint... Jag har 1Gb.

körde Quake 3 för just samma ända mål som du beskriver.. är t.o.m riktigt skoj att (försöka) lira med touchpaden om man är iväg och inte orkar dra fram mus.
dock så kan jag inte starta quake 3 när mitt motu-kort är inkopplat, av nån anledning..

Det jag undrar är sen när CS blev ett nytt spel?
Det borde väl verkligen gå lira på en Macbook eller?
Iaf om man har en riktig mus...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 00:22

Sen kan man ju köra WoW på någons privata server. Det flyter på bra och kostar inte en spänn.

Det lät skoj...
Vem vet, kanske något för 99ans café i sthlm (aah, dessa drömmar)...

Installera CrossOver så kan du sen installera Counter Strike (eller Condition Zero), du behöver inte installera Windows utan kan lira direkt i OS X.

Annars flyter de gamla klassikerna Quake 3 och Unreal Tournament på bra.

Att lägga ner en massa pengar på spel som ens dator inte är fullt kopatibel för är naturligtvis slöseri. Men om man har en bekant som har ett spel man kan låna eller om man tillhör den lite mer olagliga halvan av befolkningen så tycker jag att man gott kan testa även de lite tyngre spelen. Jag har lärt mig att min MacBook i vissa sammanhang faktiskt klarat av betydligt mer än vad jag hade väntat mig. Det finns en del videos på YouTube där några testar att köra olika spel på MacBooks (med blandat resultat ;-). T.ex. http://www.youtube.com/watch?v=SQj1VYUbWTk . Själv kör jag Doom 3 med låga inställningar. Ser trots det bättre ut än äldre spel som cs och gör mig räddare än, ja... det mesta =).

Bevaka tråden