Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UTF-8 eller ISO-8859-1

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ...

vad skall man använda egentligen .. UTF8 eller ISO-8859-1

Jag har "problem" med prototype.js som jag använder en del eftersom den verkar endast må bra med UTF-8

så om man bygger en helt ny svensk hemsida ... vad skall jag programera i ?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-28 00:45

Tycker det inte spelar någon roll.. bara man är konsekvent i alla led. Kör ISO nästan uteslutet . Skulle de vara några special tillfällen att någon data måste vara i utf så använder jag utf8_encode();

Jag började använda utf8 när jag märkte att den då aktuella versionen av flash jobbade bäst med utf8. Sedan fortsatte jag med det och gör nu allt med utf-8. Som sagt, var bara konsekvent så fungerar det fint.

Alltid UTF8, det är mitt motto när ja gör sidor. Enklare att koda för det på en gång än att ändra efterhand. Du kan tänka lite på det så här: Kommer jag kanske behöva ändra en sida från UTF8 till ISO? - nej, motsatt - JA.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-20 21:31

Jag är på Williams linje. UTF-8 så långt det är möjligt.

Jag har bara stöt på problem vid ett tillfälle, där jag har fått köra Latin-1. I det fallet beror det på bristande kompetens från min sida (och kanske från Microsoft). Det gäller ett mailformulär, där teckenkodningen blir knas i Entourage om jag kör utf-8.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-08-28 16:45

jag rekommenderar även utf8 då fler och fler börjar använda det.

Bra att hänga med i utvecklingen.

Japp, på detta och andra forum har jag lärt mig att det ska vara utf-8 (Även om det finns vissa som inte håller med)

Kidnappa nu tråden liten för en fråga
Ändrar efter hand sidorna på de webbplatser jag administrerar. Och det är här jag har stött på problem. Skickar jag upp sidorna med GoLive så funkar allt perfekt.
Men om jag skickar upp dem med Fetch så blir alla å, ä, ö etc konstiga. Någon som vet hur man avhjälper detta?

Absolut UTF-8 (kom dock ihåg att spara filer utan BOM, vissa webservrar gillar inte UTF-8 filer med BOM)

Vad är BOM?

Har letat runt lite med hjälp av Googles men jag förstår inte - kan någon berätta?

Ursprungligen av macwitty:

Vad är BOM?

Har letat runt lite med hjälp av Googles men jag förstår inte - kan någon berätta?

BOM: Byte-order mark - det är ett tecken som ligger först i ett UTF-dokument som kan behövas om man har UTF-16 eller UTF-32 (används framförallt för asiatiska tecken) för att ange "byte order", det kan också användas i UTF-8 för att säga att det är just UTF-8 om jag förstått det rätt. Tyvärr hanteras inte BOM alltid så bra, t.ex. räknas det som ett tecken av vissa webbservrar och skickas första av allt och det vill man sällan, speciellt när man håller på med PHP. Så det är bättre att köra utan, även om det då inte är lika lätt för textredigerare att veta att teckenkodningen ska vara just UTF-8 i ett dokument.

Jag tog upp det lite här för några år sedan: PHP, UTF-8, Byte-Order Mark och BBEdit

Tack Adrian, då tror jag att jag förstått vad det är till för

Så då kommer en ny fråga - kan man se/hur ser man om sidan är sparad med eller utan BOM?
Sitter just nu och gör om en webbplats - och nu ska ALLA sidor vara i UTF-8. Vore ju dumt om jag satt och sparade med BOM när det kan ställa till trassel och jag inte har behov av det

Ursprungligen av macwitty:

Tack Adrian, då tror jag att jag förstått vad det är till för

Så då kommer en ny fråga - kan man se/hur ser man om sidan är sparad med eller utan BOM?

Det beror nog på vilket program du använder. Du nämnde GoLive och jag har ingen aning om hur det fungerar. En gissning är att det inte använder BOM, men jag har aldrig använt det så jag vet inte.

Med BBEdit går det att välja när man väljer UTF-8-kodning.

Notera att man i både BBEdit och Textwrangler (BBEdit "light" - gratis och bra) kan ställa in default encoding för nya respektive okända dokument - här går det bra att ställa in UTF-8 NO BOM

Jag brukar köra med ISO-8859-1, men nu när jag läser denna tråden så känner jag att man nog skulle gå över till UTF-8. Om du ska bygga en sajt från grunden så är det lika bra att köra på det på en gång.

1
Bevaka tråden