Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Udda frysningar på min MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan jag köpte min nya MacBook Pro (2,2 GHz) i sommar har jag några gånger, kanske 4-5 stycken, fått en (för mig) ovanlig frysning. Det är som om det som visas på skärmen helt låser sig, sånär som på muspekaren, men dator verkar inte ha hängt sig helt.

Idag hände det igen och den här gången försökte jag undersöka det lite närmare. Jag har inte hittat en exakt gemensam faktor för det som orsakar frysningarna, men jag misstänkte att det var grafikrelaterat på något sätt. Dagens frysning kom precis när tryck kommando-tabb så att "växla program"-grafiken visade sig. Muspekaren gick att flytta, men inget annat hände, inte ens kommando-escape för att få upp dialogrutan om tvångsavslutning.

Då datorn inte gav någon respons alls plockade jag fram min gamla iBook och via Terminalen så testade jag att logga in på min frysta dator (med SSH). Det gick bra och allt verkade som vanligt där. Med

top -o cpu

kunde jag snabbt se att inget program tog speciellt mycket kraft av processorn.

Jag började då avsluta programmen (eller processerna snarare) ett efter ett med

kill -3 PID

(där PID är process-ID:t och -3 betyder "quit", jag antar att det är lite snällare än -9 som är mera likt "force quit" så vitt jag vet).

De program jag avslutade försvann snällt ett efter ett (vilket jag kontrollerade med top), men på skärmen på den frysta datorn hände ingenting. Vissa processer gick inte att avsluta med min användare, men med

sudo kill -3 PID

gick det bättre.

Jag hade avslutat alla normala program och en hel del systemprocesser också utan att något hände, tills jag testade att avsluta processen WindowServ. I samma ögonblick som den avslutades så blinkade skärmen på den frysta datorn till, blev blå (snyggt macigt blå inte windows BSoD-blå ) och sen kom login-fönstret upp och jag kunde logga in med min användare och datorn fungerade som vanligt igen.

Inloggningen var som om jag inte varit inloggad innan, men det kan nog bero på att jag avslutat så många processer redan. (Jag undrar om alla andra program varit igång som vanligt ifall jag börjat med att avsluta WindowServ?)

Att WindowServ var skurken bekräftade mina misstankar om att det var något relaterat till grafiken. Jag vet inte om det beror på en bugg i fönsterhanteringen eller om t.ex. drivrutinerna för grafikkortet är buggiga (eller om det beror på något helt annat och jag bara är ute och cyklar ).

Råkade ut för något liknande förra veckan med min MacBook, precis som för dig Adrian när jag tryckte kommando-tabb att "växla program"-grafiken visade sig så låste sig datorn. Även muspekaren gick att flytta.

Nu är mina kunskaper i terminalen ringa, och jag har endast tillgång till en Mac så jag tvångsomstartade datorn, och sen dess har den fungerat som vanligt utan frysningar.

santarosa-booken känns lite allmänt skakig tycker jag.
kanske bryr de sig inte att testa så mycket på 10.4 utan lägger krutet på 10.5? (man kan ju alltid hoppas...)

Ursprungligen av gabriela:

santarosa-booken känns lite allmänt skakig tycker jag.

För mig har det varit rakt motsatt. Har inte haft en enda hängning, kernel panic, låsning, vakna upp ur vilan under transport osv sen jag köpte den för två månader sen.

Min första MacBook Pro (rev1) var ruggigt skakig och min MacBook var inte bättre den. Låsningar och den kunde närsomhelst vakna till ur sömnläge utan vidare.

Nej denna har gett mig mindre huvudvärk än någon annan mac på länge. Helnöjd.

Det låter betryggande Rickard! Min gamla hade problem med SystemUIServer men det är kanske inte riktigt samma sak som WindowServ? Hur som helst hängde det sig ibland, och drog samtidigt med sig alla andra program. Irriterande.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Min gamla hade problem med SystemUIServer

Det hade min sista PowerBook!

Det verkade hänga ihop med blåtanden för det uppstod ibland när jag skulle ansluta telefonen. Ibland gick inte det och gick jag då till blåtandsmenyn för att stänga av och sen sätta på blåtand låste sig alltid SystemUIServer och jag fick starta om datorn.

Otroligt irriterande problem som inte fick någon lösning.

Inte säkert att det är ett hårdvaruproblem. Jag får detta ibland på min G4a, och det har nog hänt på min PB också.

Jag brukar avsluta WindowServ direkt, den tar med sig alla program som körs.

Tack för alla svar. Jag verkar inte vara ensam och det verkar inte vara enbart kopplat till nya MBP.

Dock måste jag säga att jag inte kan minnas en sådan typ av frysning på någon av mina tre iBook-modeller. Kanske är det avhängigt drivrutinerna till grafikkortet och iBook-serien har kanske haft stabila drivrutiner medan nya MBP har lite mer buggiga drivrutiner (bara en spekulation).

Min flickväns MacBook (tror det är av första generation) fryser sig rätt ofta, speciellt när den stått för sej själv ett tag och man ska börja jobba på den igen.

Har haft in den på reparation ett par gånger för detta, men det hjälper inte. Väldigt irriterande faktiskt, eftersom man blir tvungen att hårdstarta om den.

Kan lösningen med att stänga av processen WindowServ även vara lösningen på detta? Ska testa med detta senare idag.

Råkade nyss ut för något liknande. Gick ifrån datorn och när jag kom tillbaka hade allt utom muspekaren hängt sig. Testade att trycka på lite av varje både på skärmen och tangentbordet utan resultat. Någon minut senare gick allt igång igen.

Har annars bara haft problem med blåtanden som låste system-menyerna. Tänker inte testa igen.

kolla om ni kör några powerpc apps i bakgrunden ... rosetta och jag är inte vänner längre ... har Mac Pro ..

Fick en liknande låsning idag, precis när jag använde kommando-tabb för att byta program, men denna gång på en hårt belastad iBook G4.

Nu spekulerar jag, men jag undrar om det är så säkert att det är relaterat till grafiken. WindowServer låter ju som om den skulle ha främst med grafik att göra, men efter lite googlande verkar det som att WindowServer är "förälder" till de flesta användarprocesser. Jag hittade följande om WindowServer:

Citat:

Responsible for managing the computer's display and mediating between the various Applications and other processes that want to display information on it. It also does the grunt work of launching new user applications, so most user processes are actually its children in the process hierarchy.

Citerat härifrån: http://www.westwind.com/reference/OS-X/background-processes.html

Att din skärm blev blå när du avslutade den processen tyder kanske på att du tvingade fram en utloggning, eftersom det är precis den effekt jag har fått när jag tvingat fram utloggning. Därmed avslutas ju alla? användarprocesser.

Intressanta fakta Nicklas.

Dock fick jag inte blå skärm + inloggning direkt jag dödade WindowServ denna gång. Istället var det samma bild på skärmen, men de där "snurrande pinnarna" syntes mitt på (om ni förstår vad jag menar).

Jag hittade då en annan process, coreservic, som snurrade på över 90% av CPU. När jag dödade den fick jag blått fönster och sedan loginruta.

jag har ingen lösning, men jag kan också intyga att det inte uteslutande är ett MBP-problem. Jag hade exakt samma problem (och "lösning") på min svajiga gamla PowerMac G4, som du har på din. Jag letade och letade efter en lösning, men hittade aldrig någonting bättre än sudo kill. Min misstanke då var att det var RAM:en som var skadade på något sätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-15 21:12

Kan det vara liknande problem som beskrivs i den här tråden?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Kan det vara liknande problem som beskrivs i den här tråden?

Hmm, jag har lite svårt att tro det, för där handlar det om en dator som är seg helt igenom. I mitt fall har det varit en normal dator i övrigt, tills den fryst sig. Inga långa perioder med seghet i övrigt (förutom vissa problem med segt nät, men det är en annan sak tror jag, relaterad till AirPort).

  • Medlem
  • International user
  • 2007-09-16 02:07

Nej som jag förstått det så är datorn snabb efter en omstart. Sen plötsligt blir den slö och (pratar av egen erfarenhet) efter 5-15 min går den lika bra som föurt. Jag tror datorn slöar ner otroligt mycket när HDn används. Fast vad det är som gör att HDn läser/skriver plötsligt har jag ingen aning om.

//Rob

Senast redigerat 2007-09-16 02:28
1
Bevaka tråden