Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avid vs Final cut?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-20 11:27

Hej, sitter normalt och häckar på musikforumet och fick tips om att det fanns ett bättre ställe att lägga min fråga, så jag klottrar in den här med:

Sitter just nu, och har gjort det ett bra tag, och jobbar med Avid. Saken är den att jag har nog kommer att starta en liten egen firma vid sidan om och bör då fixa en liten egen redigering. Jag har sneglat lite på en apple-lappis tillsammans med Final cut pro, men då jag inte använt det programmet på många år har jag lite funderingar som någon med erfarenhet kanske kan svara på.

1. Det jag gillar med Avid är den robusta känslan och att tangentbordet funkar som ett gammalt hederligt redigeringsbord. Har aldrivarit riktigt förtjust i premieres plottrighet/spejsiga leksakskänsla. Hur är FCP, är det stabilt och snabbjobbat när filmerna ligger på över 1h?

2. Hur funkar exporteringen? Jag jobbar primärt med filmer som streamas (ibland gör jag DVD-skivor). Mitt nuvarande arbetsflöde ser ut så här:
Avid, QT-refference > Sorenson squeeze, windows media/QT.
Kan man göra referensfiler i FCP med, eller har programmet en intern exporteringsfunkion som håller och om så är fallet, kan man batcha upp flera filmer där?

Andra jämförelser/tips/förslag mottages gladligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 12:46

Du får säkert svar här men kolla också in http://www.fcpug.se/. Där hänger många duktiga folk som också hänger här, erik.dv tex.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 13:28

I början så nobba jag FCP för att den kändes väldigt "premierig". Tyckte allt var upp och ner bak och fram och att dom fortfarande inte har gjort en knapp för cut fattar jag inte (Gå till vart du vill ha din cut och tryck på 1 knapp på tgbtbordet -> cut)
Jag började redigera på ett Fast/Pinnacle Blue system som mer eller mindre ser ut som dagens Avid Liquid Edition och Chrome. Sen fick jag chansen att leka med en smoke och fire men efter det blev det fcp. Liquiden tycker jag absolut bäst om fortfarande eftersom, trots alla recentioner om att inlärningskurvan ska vara absurd så var det rätt lätt att komma igång.

Men!!! Skulle du köpa Final Cut Studio 2 så får du så brutalt mycket mer för pengarna än köp av nått annat paket. Du kommer säkert, som jag, hata skiten ur fcp först. Men när du har kommit in i hur tänket är bakom det hela så kommer du älska det!

Du kan kasta in dryga 14 timmar på timelinen innan den säger ifrån (eller vad det 12?)
Final cutten är väldigt stabil. Du kan exportera det till iprincip vad som helst, förutsatt att du har pluggarna installerade. Batcha är inga problem.

Kommer inte på nått mer att säga förutom: FCP = Kalas... Köp!

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-08-20 15:46

Tackar för tipsen. Kanske ska ge det en chans.

1
Bevaka tråden