Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Startdisken hittas inte på pb g4 1,33GHz

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag lyckades stöta till min pb för ett tag sedan. Efter denna insident har hdn börjat knarra konstigt bortimellanåt. Sedan började safari och amsn krasha. Sedan krashade hela burken. När jag startade upp den kom den till den vita bakgrunden med äpplet på och där stannade det.
Jag lyckades öppna skivverktyg ifrån installdisken och kontrolera disken, då gick det fint i 1 vecka. Sedan samma visa igen fram tills skivverktyg. Problemet denna gång var att disken fanns där men den var suddig (inte aktiv). Startade om några gånger och så funkade det. Sedan gick det 2 veckor till med lite låsningar och tvångsomstartningar och tillslut bara en grå bakgrund. Samma visa igen fram tills skivverktyg. Denna gången hittades inte disken alls dom 3-4 första omstartningarna. Sedan hittades den men var avmarkerad. Startade om typ 10 gånger men utan framgång. Sedan började skivverktyg låsa sig så jag fick tvångsavsluta.
Har testat att nollställa minnet.
Testade även fsck prylen ( /sbin/fsck -y) men utan framgång.
Gjorde något med batteriet ( tror det var ctrl + "slå på knappen" i avstängt läge) Inte heller detta någon framgång.
Någon som har några ess i ärmen?

Min hjälte är en:
Powerbook G4 17"
Modell: Powerbook 5,3
CPU: 1,33 GHz
Minne: 1GB

Gör backup så fort som möjligt. Formatera om hårddisken och installera om systemet. Om problemen kvarstår (och det låter det som om de kommer att göra): byt ut hårddisken.

Var lite trött när jag skrev verkar det som. Jag har formaterat om 2 gånger och som sagt, problemet kvarstår. Går det att köpa och byta själv eller behöver man lämna in den? Vad kostar ett sådant kalas, någon som vet?

Jag har läst lite om lite olika formaterings möjligheter som kan lösa div hd problem. Är det något att lägga tid på eller är det bara att inse fakta och punga fram en ny disk?

Just biten med ljuden är lite illavarslande och skulle kunna tyda på fysisk skada. Det går att byta hårddisk själv i en Powerbook, men det är lite knöligt. Kanske kan denna vara till lite hjälp: http://www.mcetech.com/manuals/g4_ig-ss.pdf

Ursprungligen av Forsgren:

Just biten med ljuden är lite illavarslande och skulle kunna tyda på fysisk skada. Det går att byta hårddisk själv i en Powerbook, men det är lite knöligt. Kanske kan denna vara till lite hjälp: http://www.mcetech.com/manuals/g4_ig-ss.pdf

Tack. Jag hittade några liknande pdf`er fast ingen som visar på en 17". Den ser ju lite annorlunda ut men helheten borde ju vara ganska lika ändå.

Ursprungligen av imported_Karl Johan:

Powerbook G4 17", CPU: 1,33 GHz

ftp://grijan.cjb.net:21000/macintosh/Manuals/pbg4_17_133.pdf

Nice.
Vad ska jag köpa för disk? Någon som vet? Tänker på oväsen vs snabbhet vs lagringskapacitet.

Senast redigerat 2007-08-20 15:37

Samma disk till PowerrBook G4 Alu och Mac Book Pro?

Min powerbook disk verkar ha gett upp. Känns lockande att köpa en ny, rejäl disk till min Mac Book Pro och flytta över den gamla till Power Book:en. Då skulle jag dessutom förhoppningsvis kunna använda Power Book:en i Firewire-läge med nuvarande Mac Book Pro-disk i när jag installerar Mac OS på nya disken i Mac Book Pro:n, för att få alla inställningar etc överförda. Denna grandiosa plan är säkert rena sållet? Tacksam för tips!

- Passar min nuvarande Mac Book Pro-disk i en Power Book G4 1.25?
- Kan jag i så fall starta min G4 i firewireläge efter att jag flyttat över disken?

/johan

1
Bevaka tråden