Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Fläktljud

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Jag har stort problem med min G5:a.

Det hela började med att den överhuvudtaget inte startade en morgon när jag skulle börja jobba. Den var vid det tillfället cirka 1,5 år gammal. Fick lämna in den på Kullander i Malmö för att få den lagad och det kostade en mindre förmögenhet, hela 12 000 kr landade det på och då hade Apple ändå varit snälla och gett mig ett nytt moderkort gratis eftersom det redan var så hög kostnad på lagningen. Vad jag kommer ihåg så bytte dem moderkort, processor, fläktar och säkert en massa annat och tillslut fick dem den att fungera igen. Vad felet var det vet jag inte, tror inte ens att de visste vad det var.

Nu till problemet:
När fläktarna drar igång så känns det som att man sitter på ett rymdskepp som precis har lyft från marken . Bordet skakar, det känns i hela kroppen och det låter enormt högt. Fläktarna lät ju en hel del innan lagningen men detta är bisarrt. Mina vänners mac:ar, som visserligen låter, kommer inte ens i närheten av min

Jag jobbar dessutom med musik och vill gärna kunna spela in lite grejer i kontrollrummet, utan att man hör hela Rebellernas flotta i bakgrunden.

Finns det något man själv kan göra åt att ens fläktar låter så mycket förutom att lämna in datorn, jag har ingen möjlighet att vara utan dator i ett par veckor?

Har en G5:a 2x2,7 Ghz 4 Gb RAM yada yada yada från 2005 (early)
http://www.apple-history.com/body.php?page=gallery&model=g5_early_05&performa=off&sort=date&order=ASC

Alla ideér och förslag är välkommna!

Tack på förhand!

Mvh iFoundTheSound

Senast redigerat 2007-08-18 04:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 11:07

Ett enkelt tips: ställ ner datorn på golvet, gärna på ett mjukt underlag som t.ex. en matta. Då får du bort fläktarna från öronhöjd i alla fall.

Annars låter det mycket riktigt som att du borde ge Kullander bakläxa på monteringsjobbet. Borde de inte kunna erbjuda en lånedator?

Tack för tipset

Det är fixat. Kan dock inte ta en lånedator, eftersom alla session, plugggar och dylikt ligger på den här datorn. Så det är lite surt. Men tack för tipset

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-08-22 11:16

Du får ursäkta mitt inlägg men e tvungen att kommentera tråden i samband med ditt nick

I_Found_The_Sound -> Problem med Fläktljud

Lycka till med problemet, hoppas du hittar en lösning

hehehe, ja, jag har verkligen hittat det rätta ljudet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-27 21:41

Love your fans!

Skämt åsido. Fläktarna har kanske hamnat bak och fram eller så snurrar någon fläkt åt fel håll. Kolla att fläktarna sitter rätt, att de blåser åt rätt håll och att kontakterna inte är felvända!

Installera ett nytt system! (Arkivera och installera) Kanske har någon programfil, som styr fläktarna, blivit korrupt.

  • Medlem
  • 2007-08-28 07:43

Inte så roligt problem du har här. Det känns lite som någon har blivit snett med thermal calibration inställningar som kontrollerar fläktarnas gång. Vad du hade kanske först och främst kunna göra är att överaka temp. på cpu och se så att inte den är för hög. Kan även vara så att någon av sens har fått lite fnatt. Rekommenderat är ju förstås att du lämnar in datorn, men först tar du ut disken som du har i den för att kunna med fortsätta med ditt arbete.

1
Bevaka tråden