Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 20 vs 24?

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-08 15:41

Om man skall köpa en ny iMac, skall man då välja 20 eller 24? Varför skulle man välja en 24 och vise versa?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-08 15:53

Om man har råd, varför nöja sig med en 20? Man kan aldrig få för mycket skärm.

  • Medlem
  • 2007-08-08 15:54

Det är väl högst personligt vad man använder datorn till och alla har olika behov och önskemål. Andra köper 24-tummaren bara för att det är så coolt

Jag skulle personligen välja 24-tummaren för att jag tycker 1050 bildpunkter på höjden är för lite, jag arbetar (dock inte professionellt än) med bilder och bildbehandling i Adobes produkter. på 24-tum får du helt enkelt plats med mer än på åp 20-tum (givet att upplösningen också föärndras därefter). 24-tum ger lite mer frihet då.
Tror nog fortfarande att 20-tum räcker mer än väl för gemene man och normal användning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 16:00

Själv så skulle jag personligen välja 20" just för platsen som en 24" tar upp... tycker den blir lite väl dominerande i rummet då.

Ursprungligen av Trineo:

Själv så skulle jag personligen välja 20" just för platsen som en 24" tar upp... tycker den blir lite väl dominerande i rummet då.

...but that's like the main reason to get it.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-08 17:42

Tilläggas skall att jag sitter på en 20-tum nu och är nöjd och att jag dessutom skall köra denna skärmen som extra på den imac jag ev. köper.

Problemet är dock att det är lite svårt att ändra sig om man i framtiden skulle vilja ha större yta...

Jag har en 20" iMac G5 iSight och skärmen är både stor och skarp. Jag är helnöjd med en, men skulle jag beställa en ny så blir det 24". Inte för att det alltid behövs, men för att det är coolt och oftast bättre med en större. Är inte dessutom 24" en bättre skärm än 20" rent specifikationsmässigt?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-08 19:05

Ju större skärm ju bättre tycker jag. 20 tum må vara mycket, men om man sedan switchar till en 24-tummare och sedan tillbaka känns det som att det är alldeles för lite plats..

Jag sitter idag på 20" iMac och det är underbart men jag skulle helt klart köpa en 24" idag om jag skulle välja att köpa en ny iMac.

Fast det handlar helt klart om vad man gör på sin dator.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-08 20:37

Är Applecare ett måste?

Ursprungligen av C.K.:

Är Applecare ett måste?

Nej men det är riktigt skönt att ha när olyckan är framme efter att garantitiden gått ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 19:23

Själv valde jag en 20" eftersom jag tycker att 24" tar upp alldeles för stor plats och jag har inget behov av en 24" för det jag använder datorn till. Mycket nöjd med mitt val!

Var på macsupport i västerås (toppenaffär för övrigt) igår och kollade på de nya iMacarna
kan ju säga så här.... bortsett från om man gillar den nya blanka skärmen eller inte så ska du undvika 20" om du kan, den har en mycket billigare panel.
Jämförde man datorerna bredvid varandra så såg man en stor skillnad i kvalitet mellan 20" och 24"

24" har samma typ av panel i skärmen som de gamla iMacarna med mycket mycket bra bild
men den nya 20" var markant suddigare och har bedrövlig betraktningsvinkel, titta lite från sidan på den och hela skärmen tonar i gult, men värst är det i höjdled, tittade man lite för högt uppifrån på den så blev hela skärmen inverterad! Kan bara säga så här, är rackarns glad att jag köpte den "gamla" iMacen för jag är väldigt petig vad det gäller kvaliteten på bildskärmen.

Sen var ju 24" hemskt dyrt när jag köpte min dator så det fick bli en 20" och jag är såååå nöjd med den

Men det som jag upplever som hemskt störande och dumt, kanske inte alls besvärar dig. Åk till en butik där de har bägge maskinerna framme och titta själv.

PS: När det gäller skärmar har storleken betydelse, större är nästan alltid bättre att ha

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-19 13:26
Ursprungligen av Gusten68:

Var på macsupport i västerås (toppenaffär för övrigt) igår och kollade på de nya iMacarna
kan ju säga så här.... bortsett från om man gillar den nya blanka skärmen eller inte så ska du undvika 20" om du kan, den har en mycket billigare panel.
Jämförde man datorerna bredvid varandra så såg man en stor skillnad i kvalitet mellan 20" och 24"

Tack för varningen! Ja, tydligen är detta ett stort problem. Kolla in denna sajten t.ex.

Vad pysslar Apple med? Dåliga skärmar och halvtaskigt grafikkort... m.m.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 00:07
Ursprungligen av C.K.:

Tack för varningen! Ja, tydligen är detta ett stort problem. Kolla in denna sajten t.ex.

Vad pysslar Apple med? Dåliga skärmar och halvtaskigt grafikkort... m.m.

Grafikkortet är en annan femma. Även om det står ett visst modellnummer på den så verkar den egentligen vara specialbyggd för Apple och motsvarar egentligen inte PC-versionen. Drivrutinerna speciellt anpassade för det nya grafikkortet kommer med Leopard.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-23 05:06
Ursprungligen av C.K.:

Tack för varningen! Ja, tydligen är detta ett stort problem. Kolla in denna sajten t.ex.

Vad pysslar Apple med? Dåliga skärmar och halvtaskigt grafikkort... m.m.

Är väl iofs så att 90-95% av alla skärmar som köps har TN-paneler? Så är väl inte så konstigt att Apple nöjer sig med det. Bland gamers efterfrågas de ju tom eftersom de bara kollar på responstiden och ingenting annat ..

Men jag tycker att Apple borde fortsätta marknadsföra sig som ett premiummärke och för grafiker och hålla kvaliten uppe på saker och ting även om det blir lite dyrare. Hade jag inte varit insatt i skärmvärlden hade jag däremot bara tyckt att det var skitdyrt för en 20"-skärm ;D (om den hade haft IPS och maskinen hade varit dyrare.)

Jag förstår inte vad det är för idioter som klagar på 20" modellen heller, de största sidorna som recenserat 20" aluminum imacen har gett den 4/5 eller 9/10 eller 8/10 - om nu skärmen var ett sånt stort bakslag skulle den snarare bli sågad. Den har lite sämre viewangle än 24" so what?, som sagt, de flesta skärmar idag är av TN panel. Måste verkligen bara vara "pro's" härinne då... Antagligen miljonärer också !

Den som köper 24" för 3-4k mer gör bort sig ännu mer, 24" är för litet att använda som tv och onödigt stort för vardagliga saker. Aja blir nog ingen imac iaf, för dålig prestanda, men klaga på 20" kan man fan inte göra:P

Senast redigerat 2007-08-24 03:53

Det enda jag vill säga är att om du har råd ska du köpa 24" OM du spelar mycket eller håller på med bild-/filmbehandling. Det gör riktigt stor skillnad om du tar den större. Dessutom kan du använda den som tv. Om din dator går sönderk är ju AC bra men om den pajar helt kanske hemförsäkringen täcker det ändå? Kolla upp det innan så att du inte har dubbla försäkringar. Fördelen med AC är ju programmen som medföljer... Lycka till

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-19 18:46

Tycker 24" blir för stort och är inte värt de extra pengarna de kostar.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-08-19 19:47
Ursprungligen av iggy:

Tycker 24" blir för stort och är inte värt de extra pengarna de kostar.

Är inne på det spåret också, fast om det stämmer som det rapporteras att 20-tummarens skärm är kass då kan det kanske vara värt de extra tusenlapparna. :/

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-20 08:34
Ursprungligen av C.K.:

Är inne på det spåret också, fast om det stämmer som det rapporteras att 20-tummarens skärm är kass då kan det kanske vara värt de extra tusenlapparna. :/

Är tveksam om det för mig som vanligt användare som använder den hemma och inte på något sätt sysslar med bild eller film i någon högre utsträckning märker så stor skillnad. Jag är nöjd med den nuvarande Intel iMacen jag har nu vad det gäller skärmen och jag tar för givet att den inte är sämre på den nya

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-08-20 09:48
Ursprungligen av iggy:

Är tveksam om det för mig som vanligt användare som använder den hemma och inte på något sätt sysslar med bild eller film i någon högre utsträckning märker så stor skillnad. Jag är nöjd med den nuvarande Intel iMacen jag har nu vad det gäller skärmen och jag tar för givet att den inte är sämre på den nya

Då tar du fel, gamla 20" ska ha bättre skärm än nya 20"

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-08-20 19:29
Ursprungligen av bogg:

Då tar du fel, gamla 20" ska ha bättre skärm än nya 20"

Jag har i och för sig bara 17" nu fast den skärmen kanske är bättre också, vilket i och för sig låter helkonstigt om det är så?

Älskar 24"-aren. Vill ju ha en bärbar dator egentligen, men det är svårt att välja. Huvudsakliga argumentet för en iMac för mig är väl den stora skärmen och det faktum att man ändå alltid sitter så länge när man jobbar att det är bäst att ha en lite ergonomisk setup vid ett skrivbord istället för att campa nånstans och förstöra ryggen (nä men, somewhat) med en bärbar... Men det är ju så relativt.

Men ja, ett av de största argumenten för en iMac tycker jag är skärmen och att det är bättre grafikkort än i en bärbar. Så jag skulle helt klart satsa på 24". Har verkligen inget emot att den tar upp lite mer plats på skrivbordet. Seriöst, vem bryr sig om det?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-20 22:03

Jag beställde 24" aren eftersom jag kör mycket 3D (Catia) och behöver hög upplösning för alla verktygen. En annan anledning var att jag kommer titta på HD-DVD och kan då titta på full-hd kvalitet eftersom skärmen klarar upplösningar över 1080p.

Som tidigare nämnt är det också bättre panel. Hittade en sida på google om LG/Panasonic skärmarna som sitter i iMac 20" Alu.

MvH Bylund

Apple har väl alltid ett ess i ärmen eller?
Skärmarna dock verkar vara en annan femma med?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-21 00:48
Ursprungligen av RockyMontana:

Apple har väl alltid ett ess i ärmen eller?
Skärmarna dock verkar vara en annan femma med?

Om man verkligen är såhär nervös om hur pass mycket skärmen kommer att suga så tycker jag att man lika gärna kan vänta på en Rev. B. Då får vi se hur Apples framtidsplaner för nya iMacen ser ut.

Seriöst, ibland blir man förbannad på hur "dumma" folk är, TN display = skit?, nej... de flesta skärmar i 2000-3000 klassen är av TN panel (KONSUMENT skärmarna alltså), visst att proffs inte blir nöjda -> Men sen tror jag inte heller självförsörjande designnissar köper en mac för 12k.

Seriöst, de flesta "stand-alone" skärmar med TN display har fått riktigt bra betyg, det är inga skit skärmar.

De ser riktigt bra ut, sen att 24" har en bättre skärm är ju en annan sak. Om man ofta sitter flera framför datorn är 20" kanske något negativt, men om man sitter själv framför datorn och ser skärmen framifrån är det inga problem.

Har haft min nuvarande HP 22" skärm (http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=168925) - medelbetyg 9.6) ett tag och det är nästan skrattretande när folk säger att TN suger... ? skärmen är hur bra som helst (sen är jag ju inget proffs inom grafiska saker men är ändå rätt kräsen, kollar mycket film / serier på skärmen osv ).

Köp iMac 20" utan och var rädd att skärmen ska suga !

håller med Patrikb faktist.. (utan att jag har några riktiga erfarenheter så undrar man ju) Hur stor skillnad KAN det igentligen vara på en TN-skärm och "X-märke" (vet ej dom bättre:))
Skillnaden kanske märks av när ett riktigt PRO sitter med nått Grafik program eller liknande.. men för film etc. kan det väl inte vara sån stor skillnad!? eller?

En kompis till mig har den äldre imacen(som inte kör TN), jag tycker min glossy TN 22" HP ger mycket bättre konstrast i filmer och dyl. (Han tycker likadant) Att TN är skit är överdrivet ! färgen kan vara lite ljusare vid övre delen av skärmen mot undre delen, men som sagt - här märker jag som "vanlig" konsument ingenting - dvs i filmer/spelande surfning , när jag programmerar, chattar osv...

Men som sagt, kan förstå hur _VISSA_ har ett problem med det, men verkligen inte vanliga konsumenter.

Bevaka tråden