Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SOS Data Göteborg i konkurs

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Göteborgsbaserade Appleåterförsäljaren SOS Data är i konkurs

SOS Data försattes den 11:e Juli i konkurs vid Göteborgs tingsrätt. Konkursförvaltaren Lars Sätterberg vid Ackordscentralen i Göteborg har nu ansvaret för att sammanställa en bouppteckning till slutet av Augusti.

På SOS hemsida hittar vi ännu inte information kring konkursen och telefonsvararen hälsar att företaget har semesterstängt till slutet av Juli.

Från sosdata.se:
Service och Support Datakraft AB, S.O.S. startades 1994.I dag är vi sju personer som arbetar i företaget. Organisationen är helt marknadsanpassad – en avdelning för försäljning, en för service och support med auktoriserade tekniker, en för utbildning samt en administration.

Det finns inga vattentäta skott mellan de olika delarna av företaget. Företagsledningen består av de två delägarna som tillsammans med två anställda bildar styrelse för företaget.

Våra kunder finns till största del i södra och västra Sverige men vi tar uppdrag även utanför dessa regioner.

99mac har sökt kontakt med SOS Data utan svar så här långt. Återkommer så fort vi vet mer!

Ånej! En bekant jobbar där och har jobbat där i många år..

Tackar SOS för den tid som dom fanns, minns de mysiga inbjudningar som dom hade några gånger för oss på 99mac-pub aftnar - kanske hade dom klarat sig bättre om dom hade flyttat in till stan och inte legat kvar i Gammlestan. Hoppas att dom kommer att starta om igen, ja det är ju en hel del PC-ställen som gör så... skulle gärna se att MacForum fick konkurrens och att MacSuport inte är ensamma om att hålla priserna nere. Finns Trifoliumdata kvar i Gårda ?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-07-18 21:50
Ursprungligen av Olle@mac:

Tackar SOS för den tid som dom fanns, minns de mysiga inbjudningar som dom hade några gånger för oss på 99mac-pub aftnar - kanske hade dom klarat sig bättre om dom hade flyttat in till stan och inte legat kvar i Gammlestan.

SOS vände sig inte till privatpersoner utan till "PRO" kunder inom reklam och media/video och då är inte var du finns mest viktigt, utan det viktigaste är att du lätt kan ta dig till kunden och har bra lokaler. Jag tror inte en flytt in till "stan" skulle hjälpt, lokalhyran ökar kraftigt ju närmare centrum som du kommer....

Ursprungligen av Olle@mac:

Finns Trifoliumdata kvar i Gårda ?

Var senast och hälsade på Trifolium i onsdags och de har öppet hela sommaren.
Du kan ju gissa varför Trifolium har sitt kontor i Gårda, snabbt till/från kunder i centrum och du är ute på E6/E20 direkt.

Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-07-18 16:46

Passande namn.
Kände inte alls till dem trots att jag hållt på med mac i några år och bor i göteborg. Reklam är viktigt.

Konkurs betyder ju inte alltid nedläggning. Ibland kan man ju rekonstruera. Mac-marknaden är ju på väg upp som helhet så det kanske är möjligt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-07-18 19:24

jag tycker jag har rätt bra koll och har inte heller hört något om dom.

tråkigt hur som helst

Trist.

Känns trist. Har bara haft med dem och göra en gång när jag fick chassit till min Macbook utbytt men de var väldigt hjälpsamma.

Frågan är vart man skall vända sig nu. Lustigt nog, samtidigt som detta meddelande postades igår, så visade det sig att mitt chassi spruckit igen så jag måste lämna in den igen. Men vart?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-07-19 14:00

Kanske kan de starta om som Mayday Data AB?

Oops. Tråkigt. Har varit på deras kontor ett par gånger, eftersom jag känner några som jobbar på tidningen som delar lokaler med dem.

Ja det är inge roligt att se sådana här saker. Verkligen inte då man känner folk som jobbar där. Hoppas det löser sig för folket som jobbar/jobbade där.

Hur går det med SOS Data

Kommer de att återstartas med nya ägare eller vad händer? Någon som hört något?

Besökte deras hemsida (hemskesida?) och på den verkar det vara business as usual i alla fall. Inget om att "hej vi har gått i konken" eller så.

Kanske redan omstrukturerat och startat upp igen ?

  • Medlem
  • Partille
  • 2007-08-18 01:49

Efter regn kommer sol

Konkurs är inget kul, men ibland är det en oundviklighet som i detta fallet. Det gläder mig att ni har positiva minnen av det gamla SOS.
Ur SOS spillror har dock ett nytt företag bildats, det kommer förhoppningsvis heta Lop AB. Vi är några från det gamla SOS som nu gör en nystart. Vi är på gång med nya lokaler och förhandlingar ned leverantörer (Apple). Nu får vi dra lärdom av de erfarenheter som vi fått, och undvika dom mindre bra utveckla dom bra. När vi är i gång så ska vi naturligt vis försöka ordna ett litet samkväm, så vi får återkomma med detta.

Ursprungligen av Emel:

Konkurs är inget kul, men ibland är det en oundviklighet som i detta fallet. Det gläder mig att ni har positiva minnen av det gamla SOS.
Ur SOS spillror har dock ett nytt företag bildats, det kommer förhoppningsvis heta Lop AB. Vi är några från det gamla SOS som nu gör en nystart. Vi är på gång med nya lokaler och förhandlingar ned leverantörer (Apple). Nu får vi dra lärdom av de erfarenheter som vi fått, och undvika dom mindre bra utveckla dom bra. När vi är i gång så ska vi naturligt vis försöka ordna ett litet samkväm, så vi får återkomma med detta.

Lop!? Är det månne Eddie Majoros (f.d SOS) som är inblandad.

/undrar Johan, f.d. SOS

Välkommen tillbaka, hoppas att nya lokalerna blir lättare att ta sig till. Mitt minne av SOS var att man alltid blev trevligt bemött men att det låg lite OF så att säga, samma sak gäller för Trifolium, men ni båda kanske valt att nisha er och inte i första hand vara en plats som SÄLJER datorprylar. Krävs det både service, support och sälja grejer för att överleva i macbranchen? Enkel fråga, blir nya lokalerna lätta att ta sig till och vilket upplägg kommer ni att ha? Hoppas att ni kommer att försöka att konkurera lite med MacForum i första hand.

Senast redigerat 2007-08-19 07:51

Verkar som Trifolium tagit över konkursboet, sosdata.se pekar nu mot Trifoliums hemsida.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2007-08-20 00:26

hmm... Hörde också att Trifolium köpt S.O.S konkursbo.. Vi kanske kan vänta oss lite fina erbjudanden??

Ursprungligen av p2d:

hmm... Hörde också att Trifolium köpt S.O.S konkursbo.. Vi kanske kan vänta oss lite fina erbjudanden??

Man tog också med sig tidigare VD:n Jonas Josefsson enligt Trifoliums nyhetssida. Kan vi gissa att det blir krig om kunder mellan LOP och Trifolium?

Vad betyder egentligen "Lop" ???

  • Medlem
  • 2008-03-27 14:07

hoppas de fått allt att funka, har också mycket goda erfarenheter av SOS data! såg att de har en hemsida iaf - > http://lop.se/

1
Bevaka tråden