Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Neoffice, rättstavning på svenska?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har Neooffice 2.1 (p7), programmet funkar bra förutom en grej: jag får inte rättstavningen att funka. Har installerat svenska ordlistor och språk men det vill fortfarande inte, det blir alltid engelska som default och när man ändrar till svenska så finns det plötsligt inga ord i ordlistan. Hjälp någon?

Nu har jag dessvärre slängt ut NeoOffice från min dator, men jag minns att det inte räcker med att installera det svenska språkpaketet. Man måste upp i en meny och välja en guide som aktiverar ordlistor, det är en guide som som körs online mot Internet och då följer man allt som står i den och klickar på massa saker och sen när man har gjort det så ska det fungera för så gjorde det för mig. Jag hade inga problem med svensk rättstavning sen. Tyvärr så använder NeoOffice sig inte av de inbyggda ordlistorna i Mac OS X.
Jag har för mig att guiden jag pratar om finns under "Arkiv" eller "Redigera" i NeoOffice, alternativt även under "NeoOffice" menyn. Tyvärr minns jag inte vad menyvalet hette, "Kör guide" eller "installera guide" eller något sådant. Den öppnar upp en undermeny och där väljer man installera/aktivera ordlistor.

Sedan måste man in i inställningar/preferencies och där aktivera svenska språket som utgångsläge/default med svensk ordlista.

Det sista man gör är att gå in i inställningar/preferencies och där aktivera svenska och svenska ordlistor, vilket man kan spara som default/utgångsläge så att inställningarna gäller även nästa gång man startar programmet. Detta gör man efter att man a) har installerat språkpaketet och b) aktiverat/installerat ordlistor. Så det är en process i tre steg, vilket är rätt krångligt faktiskt...

Hade gjort allt det där fast på ett krångligare sätt men det fick mig att fortsätta mina undersökningar om vad som var fel. Jag upptäckte (förmodligen vida känt av alla utan mig ) att rättstavningen bara funkar i .odt formatet, brukade ha som vana att spara i .doc för att det ska funka bra med Windows-världen. Jaja, man lär sig alltid nåt och nu är problemet löst!

1
Bevaka tråden