Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dröm om nya 99mac Center Stockholm

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ni kan väl drömma lite med mig? Kolla in den här lokalen:
http://www.objektvision.se/description.aspx?guid=78107283

420m2 mitt i centrala Stockholm. Låg hyra (ca 12.000/mån).

Mac Bar, Genius Bar, Mini Bio, Internetcafé, Videohörna, Fotostudio, Musikstudio. Utbildningslokal. Perfekt för Mac Pub, alla Stevenotes eller bara ett ställe att surfa, jobba ostört. Idéerna är ganska många. Drivs av 99mac Ideell förening såklart.

"Det kommer aldrig gå" är väl första svaret. Visst. Men det sa ju alla när vi föreslog en AppleStore butik också och nu finns det 42st i Sverige

Bilder:

Allt som behövs är 500tkr för att köpa lokalen. Otroligt nog tror jag vi kan skramla fram åtminstonde hälften och låna resten

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-19 19:13

Att samordna en mindre coffee shop tillsammans med ett torg där man kan sälja begagnade varor, typ aktionsliknande, och även skapa sammarbete eller öppna en mindre mac/foto/vadmanvillsälja-butik. Då skulle man kunna finasiera små delar utav det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-20 10:26
Ursprungligen av Sidde:

Att samordna en mindre coffee shop tillsammans med ett torg där man kan sälja begagnade varor, typ aktionsliknande, och även skapa sammarbete eller öppna en mindre mac/foto/vadmanvillsälja-butik. Då skulle man kunna finasiera små delar utav det.

Later ju som enda sattet att fa det att ga ihop ekonomiskt. Lokalens layout passar ju ocksa bra for att hyra ut delar av den till mac-relaterade butiker. Trots det sa kanns lokalen lite trist pa ngt vis just pga att den ar under jord. Hur e takhojden dar, kanns den lite lag pa korten?

Hehe - bra idé. Värsta Villa Villekulla stället!

Big A

Kör hårt! Med rätt inställning och rätt gäng som håller i trådarna så går det hur bra som helst.
Tror jag.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-08-19 19:16

Kul idé, men hur ska man få in månadshyran?

Sen, lokalen verkar vara lite av en labyrint. Är det inte lite vågat när man har dyra prylar i alla hörn, lätt att sitta och pyssla ner saker i en väska ostört liksom

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-19 19:18

Ser väldigt bra ut, bra skyltfönster som lockar till stället, fin inbjudande trappa ner till lokalen. Kan bli hur bra som helst. 10 meter till tunnelbana. Kan inte bli mycket bättre. Det här kommer att bli superbra.

(Ligger lite långt bort bara, lite avsides, från Sundsvall iallafall)

Om vi släpper dom där 12k i månaden och överlåtelseavgiften för en stund.

Vad kan ni ser för möjligheter med lokalen? Vad händer om vi sätter in 20st nya iMac:s där man kan sitta och surfa/jobba för 15kr i timmen och några Mac Pro för arbete för säg 30kr i timmen?

Gigabit internetanslutning. Och flyttar dit mac.se & 99mac servrarna inkl Xserve RAID etc.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-19 19:34
Ursprungligen av Björnström:

och några Mac Pro för arbete för säg 30kr i timmen?

Måste vara perfekt att kunna sitta där och jobba, t ex att redigera film och så. Stöter man på problem så finns det säkert folk att fråga. Tänk vilken kreativ och spännande miljö det skulle kunna bli.

Låter som en idé - att ha som köp/sälj-lokal. delvis alltså. Folk kan lämna sina prylar till försäljning och n är de (förhoppningsvis) säljs, så får kunden betalt. Innehavarna tar såklart en slant betalt för jobbet. 5% av säljpriset? Bestämda summor beroende på vad det är som säljs? Annat?
Kul att fundera iaf och drömma som Sheriff Björnström menade...

  • Medlem
  • 2007-08-19 19:48

Litet långt bort för mig, men låter helt klart trevligt

Helt plötsligt får Connex/Veolia problem med antalet resande från Norrbotten...

Kör hårt, säger jag! Gör det möjligt för "stamkunder" att skaffa egna användarkonton på datorerna efter x antal betalda timmar? Låt någon baka ett gigantiskt lager pepparkakor formade som apple-äpplet, och sälj tillsammans med kaffe/mjölk? Tryck upp ett antal 99.se-tröjor eller liknande ("merchandise" iaf) och sälj - förhoppningsvis tjänar det en hacka + ger gratisreklam för stället - eller ännu bättre, ge bort dessa tröjor efter x antal betalda timmar

Ett litet fik tror jag faktiskt är nästan det viktigaste... Även folk som inte har ett dugg med Apple att göra i vanliga fall kommer då kanske att kika in och förhoppningsvis komma tillbaks, men inte till windows... Samt att det naturligtvis gör det snäppet trevligare för stammisarna!

Bara snabba tankar.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-19 21:05

Otroligt ful och trång butikslokal. Ser mer ut som ett källarlager.

Och jag tror inte att affärsidén håller. Att folk, främst turister, vill hyra en internetuppkopplad dator i en timme är en sak, men ingen kommer att vilja utnyttja den för professionell filmredigering.

Går det inte att göra någon sorts direktlänk med klickback också? Typ att om man köper på plats i affären så får man lite provision och affären får också provision.

Idén är nog kul, men det känns för stort och klaustrofobiskt. Skyddsrum är inte min grej. Ovan jord tack!

/M

Bra idé. Fel stad!

Jag säger bara en sak...
KÖR HÅRT! WOW!

Sådana här idéer stöttar jag fullt ut!
15:- i timmen, 10 för medlemmar i den idéella föreningen, mac.se-medlemskap innefattar 99Café-medlemskap osv? Få folk att ställa upp och jobba idéellt...
Hade jag bott i sthlm så hade jag utan tvekan hjälpt till...
Sälj lite kaffe, för det krävs inget tjafs med hälsovårdsmyndigheterna...

Tyvärr är det för långt för mig att åka för att hjälpa till, men behöver ni stöd och hjälp och idéer så är jag gärna med på ett hörn. Har sysslat en del med sådant här förut och är väldigt kreativ i sådana här idéer och miljöer.

Hoppas det blir mer än en dröm!

Mvh
Jonas

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-19 22:10

Det måste ju bara finnas ett café precis vid ingången dit man kan ta med sin egen dator eller låna en.. det kör man redan med någonstans i Kuala Lumpur, läste om det i TIME Magazine. Sen är ju självklart affärsidén såhär att gillar man datorn så kan man köpa en likadan.

Helt otroligt egentligen vilken potential det hela har. Ska 99 sälja Macar på plats, på stan finns det ju en väldigt stor användarbas som känner till vad 99 är och dessa ska ju då förhoppningsvis titta in i butiken då och då.

Men design och marknadsföring är allt. Det ska synas _väldigt_ mycket utifrån för att folk bara ska få för sig att gå in, och man kan ju dessutom locka med lite sköna grejer som att vara först i Sverige med att ha dessa nya alu-tangentbord på lager osv.

Definitivt genomförbart tycker jag!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-19 22:19

Låter som en mycket trevlig idé, så som med pubkvällar vid nya keynotes etc. Jag vet inte om jag tyckte lokalen var passande men lite inredning kan kanske fixa det.
Synd bara att läget är 25 mil hemifrån men det har inte med saken att göra.

Problemet med lokaler i Stockholm är ju att prislappen oftare ligger runt 1500-2000kr/m2 och år. Här var priset 1/5 och det öppnar ju lite möjligheter. Om hyran är 70.000kr i månaden blir det dyrt att komma innanför dörren

Håller med om att det finns mycket trevligare lokaler men frågan är om den inte passar ändamålet rätt bra ändå? (har inte varit där så jag kan inte säga)

Det tycker jag definitivt. Från det rent estetiska är det ju en superhärlig lokal, utifrån ritningarna

Sen det praktiska med att ha en labyrint till lokal... det får någon annan utvärdera!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-19 22:37
Ursprungligen av SpiritOfArgh:

Det tycker jag definitivt. Från det rent estetiska är det ju en superhärlig lokal, utifrån ritningarna

Sen det praktiska med att ha en labyrint till lokal... det får någon annan utvärdera!

Det blir ju till att riva några väggar helt enkelt!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-19 22:36

Klart det kan funka, men då måste man ju fixa en massa snygg inredning och måla om och bygga om lite.. göra det hela fräschare med ljusa färger och mycket glas/plexiglas. Fast det kostar ju en del det med!

Behövs 400 kvadrat? Hellre 200 ovan jord än 400 under.

/M

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-08-20 00:45
Ursprungligen av Martin Belak:

Behövs 400 kvadrat? Hellre 200 ovan jord än 400 under.

/M

Det är ju sant iofs. För att få bättre exponering från gatan och stooora ljusa fönster måste lokalen givetvis vara placerad ovanför jordytan..

ni skulle säkert kunna få pengar från apple till ett sådant trevligt ställe där man kan prova på mac och få hjälp med svårigheter, skulle helt klart kunna sälja lite datorer, bara man lägger upp det rätt så finns det pengar att hämta hos apple;)

Det har jag dock svårt att tro.
Tror att Apple skiter i sådant faktiskt...

njaa...skulle kunna bli ett nytt applestore-concept det är mer så jag tänker, där butiken blir mötesplats och där man kan få hjälp med att lära sig det nya operativsystemet om man nu är en switcher eller få hjälp och kunna diskutera svårare problem om man är en avancerad användare eller bara kunna ta en fika o snacka lite skit och rykten

Bevaka tråden