Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver en extern dvd-brännare till min MBP, hur?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 15:07

Hej!

Jag har ett xbox360 som jag skall bränna backupspel till. Då funkar pioneers dvd-brännare bäst. Jag vill ha en till min macbook pro (15" 2,4ghz SR), hur kommer jag undan billigast och vilka alternativ finns?

Det enda jag hittat är ett expresscard 34 med en sata port. Till det köper man en sata dvd-brännare. Det landar på ungerfär 800kr för expresscardet och 350kr för brännaren. Finns det att köpa extern "housing" till en dvdbrännare (ide).

Axel

PS: Jag har en gammal firewire extern hd (stödjer upp till 120gb). ATA133 tror jag det är, skulle den gå att använda på något sätt kanske?

Inte för att det är svar på din fråga, men varför har du en reklambanner i slutet ditt inlägg?

Svar på din fråga, det finns ju externa brännare att köpa, nog ska det gå bra med andra brännare än Pioneers. Om inte så borde det väl gå och köpa en pioneer brännare och montera i ett externt kabinett och koppla den via firewire. Se bara till så att OS X stödjer den brännare och kabinett du monterar brännaren i

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 15:39

1. Reklambannern har jag inte lagt till, ingen aning varför den är där.

2. Det funkade inte att bränna xbox360backuper med macbook pro eller macbooks interna och jag har hört att pioneers rekommenderas. Jag köper gärna en extern fw kabinett, har du något exempel på en sådan, jag hittar nämligen bara hd-kabinetter.

Artikelnr. 68167 på Kjell & Co. för 349:- + lös brännare annars kanske? Inte så snyggt, men funktionellt.

Reklambanner? https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 15:49
Ursprungligen av Snabeldrake:

Har jag. Men det måste vara 99macs fel att den ligger där.

Ursprungligen av Snabeldrake:

Artikelnr. 68167 på Kjell & Co. för 349:- + lös brännare annars kanske? Inte så snyggt, men funktionellt.

Reklambanner? https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865

Jag kör Camino, så det är inget för mig. Sen vet jag att Björnström tidigare sagt att diskusion kring adblockers inte är tillåtet här. Läs mer i denna tråd. Så för mig är diskusionen kring adblockers avslutad.

Ursprungligen av Mikael E:

Jag kör Camino, så det är inget för mig. Sen vet jag att Björnström tidigare sagt att diskusion kring adblockers inte är tillåtet här. Läs mer i denna tråd. Så för mig är diskusionen kring adblockers avslutad.

Tack, det visste jag inte. Bra upplysning! Jag går genast in som "supporter" för 99.se och ber om ursäkt!

  • Medlem
  • Skåne
  • 2007-08-19 18:43
Ursprungligen av snufsan:

1. Reklambannern har jag inte lagt till, ingen aning varför den är där.

2. Det funkade inte att bränna xbox360backuper med macbook pro eller macbooks interna och jag har hört att pioneers rekommenderas. Jag köper gärna en extern fw kabinett, har du något exempel på en sådan, jag hittar nämligen bara hd-kabinetter.

Det fungerar mycket bra att bränna 360 backuper på MacBook, Jag har sett det göras ett antal gånger med programmet iBurn360.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 15:51

skulle detta funka appråpå kjell & co:

http://www.kjell.com/?item=38589&path=

skiter i om det är ide eller sata och hur det ansluts, vill bara ha det så billigt som möjligt eftersom det endast är till för xboxen.

Nej, den lösningen fungerar bara om du har separat strömmatning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-08-19 16:51

Allt beror ju på hur snyggt du vill ha det.
Det bör fungera att ta din gamla externa hd skruva isär o bara koppla på en brännare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 19:55

jag har bränt ca 10 spel via iBurn 360 med 3 olika bärbara macar. alla har gett mig dirty disc error efter en tids spelande. det verkar ha något med att de brännare som sitter i dom inte bränner lika djupt på skivan, och xboxen är väldigt känslig tydigen. har testat backuper brända med pioneer 112d och de fungerar klockrent.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-20 03:16
Ursprungligen av snufsan:

jag har bränt ca 10 spel via iBurn 360 med 3 olika bärbara macar. alla har gett mig dirty disc error efter en tids spelande. det verkar ha något med att de brännare som sitter i dom inte bränner lika djupt på skivan, och xboxen är väldigt känslig tydigen. har testat backuper brända med pioneer 112d och de fungerar klockrent.

Nu har det väl inget med "djupet" att göra, olika brännare är olika bra helt enkelt. Sedan spelar det ju rätt stor roll vilka skivor du använder, DVD+R har bättre felkorrigering än DVD-R och bättre tracking, vet inte om xbox360 tar båda typerna men teoretiskt är DVD+R bättre, i praktiken brukar det inte spela så stor roll. Sedan bör man ju undvika att köpa skitskivor, Taiyo Yuden, främst 8x och men även 16x är ju bra skivor, många gillar Verbatims 16x DVD+R som brukar vara en MCC 004 (Eller en YUDENT003 om man har tur, vilket är en taiyo yuden då.)

Svårt att få tag på TY-skivor i Sverige, och de brukar vara rätt dyra, 16x verbatim dvd+r finns väl överallt dock och jag tror inte du kan få något annat än mcc 004 eller yudent003 med dem. Jag köpte mina skivor o brännare ifrån http://svp.co.uk/

Där hade de även infiniti 16x dvd-r mcc 03rg20 eller vad de heter, samma typ av skiva som verbatim använder på sina 16x dvd-r och infintis omgångar med skivor brukar visst hålla rätt hög kvalite, i vilket fall som helst är de kanske inte riktigt lika bra som de ovan men de var väldigt billiga, kostade som vilken annan budgetskiva som helst. Dyraste jag köpte var 8x DVD+R taiyo yuden printable YUDENT02.

Ursprungligen av snufsan:

Jag har en extern lacie usb2.0 hd. Öppnade den nyss och det är en IDE-disk som sitter i den. Skulle det funka att använda det kontrollerkortet? Isf blir det ju en billig affär. Kortet är ju kompatibelt med mac eftersom hdn funkar och enligt vad jag läst funkar Pioneers DVR-112D bra med mac.

Vad tror ni? Ska jag köpa och testa? Det borde väl fungera?

Jag har en Pioneer DVR-112D och en LiteOn DH20A1P där den senare är en oemversion av DL20A1P i min dator som kör OS X och de fungerar båda två, det gjorde min gamla LG GMA-4020b också (2x grill..)

Anledningen till att jag har båda grillarna är att pioneern som sagt är en av de bättre brännarna man kan få tag på medans liteonen inte är riktigt lika bra, den hade säkert dugigt för bränning med men jag tog två .. LiteOnen har däremot fördelen att man kan göra kvalitetsscans av skivor med den, något jag tänkte göra på en del gamla skivor för att se vilket skick de är i och huruvida jag borde bränna om dem eller inte.

Brännare är ju såpass billiga idag så det är ju ingen större förlust att ta två. Köper du en Plextor betalar du mer men å andra sidan kan den göra flest typer av scans av alla brännare, och fungerar bra som brännare också. Enda nackdelarna är väl att de är något dyrare och att de bara kan göra en typ av scanning i taget, så de tar längre tid på sig än de andra.

Samsungs externa brännare som heter något med 183 i modellnamnet är helt ok med.

Varför inte bara ta en extern version av någon av dem istället för att hålla på o krångla o montera isär din låda o ha sig?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-19 20:12

Jag har en extern lacie usb2.0 hd. Öppnade den nyss och det är en IDE-disk som sitter i den. Skulle det funka att använda det kontrollerkortet? Isf blir det ju en billig affär. Kortet är ju kompatibelt med mac eftersom hdn funkar och enligt vad jag läst funkar Pioneers DVR-112D bra med mac.

Vad tror ni? Ska jag köpa och testa? Det borde väl fungera?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-20 00:18

Hans gamla hd-låda tar väl ändå 3.5"-enheter och inte 5.1/4".

Kontrollern borde väl fungera dock.

DVR-112D är en bra brännare, LG GSA-H42N och Plextor PX-755/760 är väl trevliga också.

Likaså gillar många Benqs 16xbrännare, de nyare görs numera av liteon. (Och plextors nyare görs inte av plextor längre heller, de har slutat med tillverkning av grillar för privatpersoner.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-20 02:34

mm lådan tar ju 3,5" men utseendet spelar ingen roll, sladdar kan gärna hänga löst bara det funkar.

Axel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-20 08:54

jag är fattig student, 300kr i onödan är ändå pengar. har testat olika media och inte ens verbatims dvd+r dl fungerar. har dock hört att samsungs s184 för 600kr är bra som du skriver. den har lightscribe men det tror jag aldrig att jag kommer använda.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-21 00:30

dvr-112d går att flasha om så den får lightscribe med tror jag, går att flasha till en modell med fler funktioner hur som helst, men det är ju helt värdelöst ändå. Eller om det är labelflash eller vad det heter, finns ju två varianter.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-21 00:31

svp.co.uk tar 17 pund i frakt btw, men om du köper mycket skivor eller tillsammans med någon så lönar det sig ju massor, de har bl.a. dvr-112d de med.

1
Bevaka tråden