Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå samman (Merge) två iTunes bibliotek?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(Vet inte hur merge översätts till svenska, eller hur man skriver den försvenskade versionen, merga/merge-a)

Jag har två iTunes bibliotek, ett på min äldre PC, och ett på min splitternya MBP.
La över alla låtar ifrån iPoden till MBPn via iPodRip, men tyvärr åkte inte play-counts med.
Detta kanske inte låter särskilt viktigt för vissa, men det är otroligt skönt att ha smarta spellistor med ospelade / låtar som blivit spelade 30-50 ggr eller vad man nu vill..

Går det på något sätt att sätta ihop dessa två bibliotek, eftersom jag nu har spelat ganska mycket musik på MBPn (#1 har 112 spelningar) och hellst inte vill lägga in alla spelningar manuellt.

Det skulle dock gå at lägga in alla playcounts manuellt på pcn, då jag inte använt MBPn sååå mycket.. kanske 500 låtar eller så, medans på PCn är det nästan 70% av biblioteket som blivit lyssnat på (har 5500 låtar).
Sen undrar jag även vilket annat program som kan klara av att föra över även playcounts?

iPodRip gör det som sagt inte.. gör Senuti det? YamiPod? Vilket ?

Det var väl allt om mitt lilla i-landsproblem för nu...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 00:52
Ursprungligen av PiktorPucci:

(Vet inte hur merge översätts till svenska, eller hur man skriver den försvenskade versionen, merga/merge-a)

Sammanfoga.

Ok
Du vet inte resten av min fråga då? *hoppas*

  • Medlem
  • 2007-08-19 01:57

Jag vet inte exakt hur det funkar med mac, men kanske kan kopiera "iTunes Library.itl" (den som finns i "C:\D and S\DIN PROFIL\Mina dok.\Min musik\iTunes") filen till MBP:n, för jag fattar det som att du vill ha dina spelningar i MBP-iTunes biblioteket. Sen "riktar" du bara "iTunes Music", i din MBP, till den mapp där du har all musik i din MBP. Om du gör detta måste du kopiera hela "iTunes Music" mappen från din PC. Vet som sagt inte om detta går då jag inte vet nånting om mac men det är värt ett försök.

Vet precis hur viktigt det är med spelningar. Jag hade haft mitt iTunes i drygt 1.5-2 år och så helt plötsligt försvann alla låtar och spelningar... du kan gissa hur glad jag blev då.

Lycka till.. nu ska jag sova.

Tack för svaret, tyvärr har jag problem för att få alla mina låtar till den mappen. När jag trycker på "samla alla låtar på samma ställe"-saken kommer det upp en ruta som säger något om otillåtna tecken. Jag raderade alla /, & och * (var tvungen att manuellt gå igenom 700, 500 resp. 300 l¨tar pga de tecknena) men det fungerade fortfarande inte

Kan man på något sätt få låtarna i iPoden (som fortfarande är inställd på Windows) att synka med iTunes på macen och sammanställa (tack igen för ordet berdan) spellistorna på den och på macens iTunesbibliotek?
Kanske lägga över all musik, med playcounts, på MBPn (med något program, vet ej vilket som fungerar) och sen sammanställa dem på något sätt..

Såsom du, Muppo, säger verkar det som att man bara skulle få massor av dubletter, eller?

Hoppas att du hade backup på iPoden eller dylikt.. =/ Fast jag antar att du inte hade det... Har du fått tag på alla igen?

Borde också gå och sova snart...

  • Medlem
  • 2007-08-19 22:37

Nae, jag menade mer att du skulle tömma ditt bibliotek på macen, och sen dra över allt från PC:n till macen. För jag fattade det som att du hade flest spelräkningar där. Men om du inte kan få alla låtar till samma ställe så går det nog inte:(. Jag vet inte hur det är med det andra då jag aldrig använt automatisk uppdatering, nån annan får svara på det.

Citat:

Hoppas att du hade backup på iPoden eller dylikt.. =/ Fast jag antar att du inte hade det... Har du fått tag på alla igen?

Som tur va så var det inte så illa, låtarna fanns kvar på datorn men iTunes var helt tomt. Om alla försvunnit från datorn vet jag inte vad jag skulle gjort.

Kolla in denna sida: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=300173
Den verkar ha lösningen.

Sidan hade lösningen, tyvärr var ett av stegen just det med att sammanställa alla låtar i iTunes mappen, som jag fortfarande inte lyckats med.. :S
Jag får nog gå upp tidigt imorron och föra över alla playcounts manuellt till PCn, uppdatera iPoden och sen föra över alla låtar från iPoden till Macen... Funkar det inte med ena programmet funkar det förhoppningsvis med det andra..

Tack för er hjälp iaf! Det kan säkert hjälpa någon annan

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-20 07:21

Ändrade i trådtiteln för att göra den lite tydligare.

Jag har samma problem, men förstår fortfarande inte hur man gör. Har alltså två itunes-bibliotek (mac) som jag vill slå samman till en, utan att få tusentals dubletter.

Också samma problem. Finns ett program till iPhoto, iPhoto Library Manager, så samma sak borde finnas till iTunes. Ska toksöka genom den stora vida webben, och kanske återkommer jag med en lösning.

Hittade ett program som gjorde jobbet utomordentligt väl, även om det tog väldigt lång tid (men det handlade om totalt 13000 låtar, så det är kanske inte så konstigt.

Det heter Tuneranger, är shareware, och finns här:
http://www.acertant.com/web/tuneranger/default.htm

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2007-10-03 20:45

hittade ett till program : syncOtunes
har ett problem bara , hittar inte min xp dator från osx nätverket ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-16 21:15

Hade en hel del strul med tuneranger. Kopiering avbröts av olika fel hela tiden.... Bl a pg a "unauthorized music", när det gällde en del musik som låg på en hårddisk jag fått av en polare. Antar att det har med nåt användarkonto att göra, programmet kopplar väl knappast upp mot internet för att kolla lagligheten??? O:-) Lite märkligt ändå tycker jag, musiken ligger ju under mitt enda användarkonto. Då och då la den även ner efter "could not find path of 'filnamn'", vilket hände då och då men tydligen bara var problematiskt ibland.
Dessutom verkar det som om den först kopierar ALL musik, och först efteråt raderar dubletter vilket tar upp en jävla massa diskplats. Här kan jag ju ha missat nån inställning iofs...
Slutade med att jag bara kopierade mapparna, och vid meddelandet "en fil med namn *x* finns redan. vill du ersätta?" valde jag "ersätt ej" och "gör samma för alla". Funkade bättre i slutändan.

1
Bevaka tråden