Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan börja välja WPA i airportanslutningen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är jag lite lost. När man ansluter till trådlösa nätverk brukar man ju alltid kunna välja olika säkerheter, typ WPA o vad nu de andra heter. Brukar ju alltid finnas att välja typ 4 på när man ska skriva in lösenordet. Nu ska jag ansluta hemma hos en kompis som INTE använder WPA, men nu kan jag bara välja WPA från menyn? Har jag aldrig sett förut? Vad är detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 23:31

Kanske du kan ge lite mer info om router etc?

Är han/du helt bombsäker på att det inte är WPA som är inställta på routern? Jag testade de nätverka jag kommer åt här hemma och på samtliga går det bara att välja 1 säkerhetsalternativ, t ex har en WPA och en annan WEP.

Enda gången du har flera val när du ansluter till ett nätverk är om SSID är dolt och du anger det manuellt. Då måste man även ange säkerhetsalternativ manuellt ur en lista.

Så kolla om det ändå inte är WPA han använder.

Okey, fick aldrig ordning på det (krånglades ju till av att han inte kom ihåg lösenordet ), men i a f, är det så att det känner av vilket system routern använder och därefter kan man inte ändra? Hittade nämligen senare att om man valde "Annat..." så kunde man välja mellan massa olika.

Ursprungligen av Anders Båth:

men i a f, är det så att det känner av vilket system routern använder och därefter kan man inte ändra? Hittade nämligen senare att om man valde "Annat..." så kunde man välja mellan massa olika.

Om man ansluter direkt via Airport-menyn känner datorn av vilket system som används och då finns bara det som alternativ. I det läget kan man inte ändra men det ska man ju heller inte behöva?! Så säger din dator att det är WPA kan det inte vara WEP.

Om man kör med dolt SSID måste man ansluta via Annat... och förutom SSID måste man känna till vilken säkerhet som används.

Att sen min jobb-dator (Windows XP) hittar fler nätverk (i full mottagningsstyrka) än min mac tycker jag är lite underligt men det är en helt egen tråd.

1
Bevaka tråden