Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirTunes via Airport Express och Internet via kabel?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha läst denna artikel och lite annat så fick jag fortfarande inte något bra svar på om det går bra att ha en Mac kopplad på kabel till router med internet förbindelse samtidigt som man kör AirTunes över en AirPort Express för att få musiken i stereon. Någon som provat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 23:50

Den stora frågan är egentligen hur du har det kopplat hemma, om du har en trådlös router eller så som du ansluter med sladd till är det väldigt enkelt. Om du menar mer i stil med att sladden kommer ifrån bredbandsjacket hemma till datorn och sedan använda det trådlösa kortet i datorn för att ansluta till airporten blir det lite gormigare, inte omöjligt dock bara lite tjorvigt

Ursprungligen av ntity:

Om du menar mer i stil med att sladden kommer ifrån bredbandsjacket hemma till datorn och sedan använda det trådlösa kortet i datorn för att ansluta till airporten blir det lite gormigare, inte omöjligt dock bara lite tjorvigt

Ungefär så ja.

Airport Express och stereon skall stå i en del av bostaden som är svår att nå med kabel utan mycket långa borrhål mm. Annars så är allt Cat5e kabel. Se diagram för lite förtydligande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 02:43
Ursprungligen av bjelkeman:

Ungefär så ja.

Airport Express och stereon skall stå i en del av bostaden som är svår att nå med kabel utan mycket långa borrhål mm. Annars så är allt Cat5e kabel. Se diagram för lite förtydligande.

Ok, ställ in airporten expressen på ett fast IP, säg 10.0.0.1 eller så, och slå av internet delningen som den har, ställ sedan in fast IP på airport kortet på Macen, ex 10.0.0.2.

http://tinyurl.com/2qa8og - denna inställningen för APEn.

Kontrollera att du kan ansluta mellan Macen och APEn genom att exempelvis pinga den. Då har du en trådlös anslutninge mellan Macen och APEn så du skall kunna spela musik.

Nu är det bara kvar att se till att Macen inte försöker ansluta till APEn om den skall ut på internet eller så, OS X skall göra det rätta om du ställer in så att Ethernet anslutningen är den primära. Detta hittar du under nätverk i inställningar.

http://tinyurl.com/36xn4z - denna inställningen

Du skall då ha Ethernet som #1 och airport som #2, då skall standard routen vara ut genom trådinterfacet så du tar dig ut på internet.

Vi får se om det funkar om inte annat, får se hur den vill ansluta till trådlösa nätet om inte annat men träning ger färdighet om inte annat så..

Anslut Airport Express:en som en klient till befinlligt nätverk så går det. Nollställ APX:en och kör inställningsguiden som talar klarspråk.

Tack ntity och Johan, skall prova detta.

Är det även någon som vet hur man bär sig åt om man dessutom vill få ut internet via kabel till en xbox från "expressen".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-20 22:38
Ursprungligen av poqapontus:

Är det även någon som vet hur man bär sig åt om man dessutom vill få ut internet via kabel till en xbox från "expressen".

Du måste nog även förklara lite närmare hur du hade tänkt koppla hemma

Ursprungligen av ntity:

Du måste nog även förklara lite närmare hur du hade tänkt koppla hemma

Jo, jag har kopplat som bjelkeman, men jag skulle dessutom vilja få ut internet via kabel från airport expressen.
Men jag får det inte att fungera. Kan en express dela ut internet via kabel som den tar emot via airport? Kanske måste man ha en extreme till det..?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-25 14:20
Ursprungligen av poqapontus:

Jo, jag har kopplat som bjelkeman, men jag skulle dessutom vilja få ut internet via kabel från airport expressen.
Men jag får det inte att fungera. Kan en express dela ut internet via kabel som den tar emot via airport? Kanske måste man ha en extreme till det..?

Om du ställer APEn som brygga så funkar det, men den tar inte och "delar ut" internet till utrustningen som du kopplar i, den gör bara att den trådbundna anslutningen blir trådlös så du behöver ställa router eller Macen att anända internet utdelning i inställningarna.

Ursprungligen av ntity:

Om du ställer APEn som brygga så funkar det, men den tar inte och "delar ut" internet till utrustningen som du kopplar i, den gör bara att den trådbundna anslutningen blir trådlös så du behöver ställa router eller Macen att anända internet utdelning i inställningarna.

Ok! Tack så mycket.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-08-21 21:32

det funkar.

1
Bevaka tråden