Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp en blivande nörd =p

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Egentligen är väl rubriken lite missvisande eftersom jag redan är en nörd, men nu har jag bestämt mig för att jag vill börja programmera!

Nu är saken som så att jag inte har den blekaste hur man gör

Har sökt på ämnet och det verkar som att c och Java ska vara några av de lättaste språken, vad anser ni? Vilket är det absolut lättaste för att göra ett program? Nu snackar vi dessutom bara ett HelloWorld eller något liknande i början..

Det enda jag har något som helst hum om nu är html-kod, men inte ens det är jag särskilt insatt i. Har även förstått att annat som PHP och MySQL är mer populärt, men jag vet inte om jag verkligen vill göra en hemsida. Eller, det är klart jag vill det, men borde jag börja med det eller ska man börja lära sig koda nåt enkelt program först?

Tips och förslag på hur en total nybörjare ska gå till väga.
Finns det några bra guider på internet? Eller kanske i bokhandeln? Vilket program ska man använda?

Börja med att titta på Java. Vad jag gillar med Java är att det är relativt enkelt att lära sig. Det har inte så många konstigheter för sig, är hyggligt snabbt och är dessutom väldigt vanligt förekommande. Kör du fast och behöver hjälp kan Google oftast hjälpa dig att finna ett svar. Java har dessutom stora likheter med många andra programmeringsspråk så när du väl börjat lära dig Java är det inte så svårt att förstå andra språk. Nackdelen är att det är ett lite tråkigt språk. Det är svårt att göra riktigt fina lösningar som kan vara enklare att ta fram i andra språk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 23:46

Java är ett vanligt nybörjarspråk, dock skulle jag rekomendera dig att du först bestämmer dig VAD du vill programmera istället för vilket språk som du vill börja med.

Detta av 2 anledningar:

#1, du kommer inte att tappa intresset lika fort då det blir lite svårt om du är intreserad av det som du skapar.
#2, det ger dig ett mål att arbeta mot, det behöver inte vara en ersättare till Excel som du har som mål, men om du har "hello world" som mål kommer du inte komma långt

C och andra sidan är inte ett lätt språk, visst det är lätt att lära sig vad som man skall skriva, men du behöver stor insikt i hur en dator fungerar för att inte göra dumma misstag som endast kommer att hämma dig. det är väldigt lätt att skjuta sig i foten med C.

Det råd som jag kan ge dig är att istället för att försöka lära dig ett språk till fullo, försök att lära dig lite av så många som möjligt.

Något i stil med att skapa en hemsida i html, sedan tar du och förösker göra förbättringar till sidan med php, kanske bygger om sidan i perl eller så.. då har du kollat på 3 olika språk.

För det ovan beöver du endast egentligen en texteditor och MAMP www.mamp.info sedan kan du då gå vidare till att leka med Java, object-c eller annat för att skapa applikationer till Macen, då är det Xcode som du använder det finns att ladda ner på apples hemsida och på DVDn med TIger eller så som följde med datorn din.

Ursprungligen av eriken:

En rent av bedrovlig bok.
...

Jag sa väl aldrig att det var en jättebra bok, bara att jag gillade upplägget? Ett par saker jag inte gillade var att han oftast skrev på tok för mycket, och dessutom hade väl många försvenskningar.

Ursprungligen av DrRotmos:

Jag personligen tycker att Java är lite för oflexibelt, och att Swing är ett härke för att göra GUIs i.

Dessutom är Swing slött (Java i sig är inte slött, men Swing är det).

Swing har jag provat lite, men mest använt SWT då jag arbetat med grafiska Java-program. Det är både snabbare och i min mening enklare att använda än Swing.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 09:31

[QUOTE="Marcus K;1334324"]Jag sa väl aldrig att det var en jättebra bok, bara att jag gillade upplägget? Ett par saker jag inte gillade var att han oftast skrev på tok för mycket, och dessutom hade väl många försvenskningar.

Du tar upp den pga av att du vill rekommendera den antar jag. Det ar bara min asikt att det ar en usel bok och bor inte rekommenderas alls for det finns sa manga mkt battre bocker. Sen far du forsoka vrida o vanda pa det du sa hur mkt du vill

BlueJ är ett program speciellt framtaget för de som vill lära sig Java och finns till Mac OS X. Det är ett bra program att börja med.

Tackar för de snabba svaren!
Jag gör nog som ni båda sa, och börjar med Java... kanske gör en liten hemsida parallelt i html också

Tack för länkarna dessutom!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 23:54

btw, 17 år, skolan har inga programmeringskurser?

Tyvärr är många gymnasiers programmeringskurser fast i 80-talet, vilket var ungefär samtidigt som de senaste kursplanerna togs fram. Är man intresserad ska man även syssla med det på fritiden, men det skadar ju sällan att även läsa det i skolan och få dem att stå för handledning och litteratur.

Markus K: 288:- på adlibris, inte farligt alls Testar dock utan guide i några dagar, sen får vi se...

ntity: 18 från och med några minuter sen faktistk =D
Kollade de valbara kurserna från min skola nu, och de enda kurserna de har är Datorkunskap, Webdesign A och Webdesign B.
Dessvärre är jag väldigt insatt på att plugga medicin senare, och har då redan bestämt mig för vilka kurser som ska tas, och har inte plats för fler.. kommer kanske gå över 50 poäng om jag har otur.. eller tur kanske det ska räknas som eftersom jag då har större chans för ett högre snitt. Men med Matte E, diskret, Fysik breddning, Kemi Breddnin, Bioteknik och lite andra ämnen (förhoppningsvis Latin, men vi får se) kommer jag inte ha tid med datorer under skoltiden. Det lämnar vi till fritiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 00:11
Ursprungligen av PiktorPucci:

Markus K: 288:- på adlibris, inte farligt alls Testar dock utan guide i några dagar, sen får vi se...

ntity: 18 från och med några minuter sen faktistk =D
Kollade de valbara kurserna från min skola nu, och de enda kurserna de har är Datorkunskap, Webdesign A och Webdesign B.
Dessvärre är jag väldigt insatt på att plugga medicin senare, och har då redan bestämt mig för vilka kurser som ska tas, och har inte plats för fler.. kommer kanske gå över 50 poäng om jag har otur.. eller tur kanske det ska räknas som eftersom jag då har större chans för ett högre snitt. Men med Matte E, diskret, Fysik breddning, Kemi Breddnin, Bioteknik och lite andra ämnen (förhoppningsvis Latin, men vi får se) kommer jag inte ha tid med datorer under skoltiden. Det lämnar vi till fritiden

Grattis om inte annat

Diskret matten kommer ju om komma väl till pass iaf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 00:15

En liten fråga från en som inte kan någon Java:

Nu när Leopard och Objective-C 2.0 kommer, med Garbage Collecting och allt. Är Java fortfarande lättare?

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 00:21
Ursprungligen av Ylan:

En liten fråga från en som inte kan någon Java:

Nu när Leopard och Objective-C 2.0 kommer, med Garbage Collecting och allt. Är Java fortfarande lättare?

Vänligen, Ylan

Ja det tycker jag, det har inte så mycket med GC eller annat att göra, obj-c syntax är knöligare än java, även om java lider av liknande saker nu mer med enorma funktionsnamn..

Ursprungligen av ntity:

Ja det tycker jag, det har inte så mycket med GC eller annat att göra, obj-c syntax är knöligare än java, även om java lider av liknande saker nu mer med enorma funktionsnamn..

Knöligare syntax?

Det vet jag inte ifall jag håller med om, vilket skulle tyda på att det snarare är en vanesak. Om inte annat är ju selectors totalt grymma, eftersom de gör att metodnamn blir självdokumenterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 01:48
Ursprungligen av DrRotmos:

Knöligare syntax?

Det vet jag inte ifall jag håller med om, vilket skulle tyda på att det snarare är en vanesak. Om inte annat är ju selectors totalt grymma, eftersom de gör att metodnamn blir självdokumenterande.

Det är väll egentligen en fråga om man vill tjorva till fingrarna då man skriver (obj-c) eller få skrivkramp (java)

Jag har läst långt från alla böcker, så jag säger inte att den är bäst. Men den tog upp en hel del och det tyckte jag den gjorde på ett bra sätt.

Diskret matematik kommer du ha nytta av i programmeringen.

Blev inspirerad av tråden, så jag tänkte börja pröva lite jag med :).

Det är ju bra att Diskret matte hjälper! Har alltid haft_väldigt_ enkelt för matte

ntity: Tack

Ajohansson: Alltid roligt att inspirera andra!

Förutom det ntity skrev så tycker jag att Java är en bättre grund att stå på. Dessutom finns väldigt bra verktyg för att lära sig det som nybörjare. Ruby tror jag kommer bli ett bra alternativ i framtiden då det också är väldigt enkelt att lära sig, dels då det i princip ser ut som pseudokod, men tyvärr har det inte fått den spridning som gör att jag ändå tycker man ska börja med Java.

Det jag gillade med diskret matte (fast vi kallade det för osynlig matte) var att det till skillnad mot A till E inte var lika inriktad på räkning, utan istället baserade sig på förståelse och problemlösning.

Passar på att också gratulera. Grattis.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-19 09:34

Java låter som ett bra val. C är (imho) ett förra generationens språk, och dess standardbibliotek är knappast värt att lära sig idag.

Jag skulle börja med att skriva "vanliga" program. Visst är webben spännande, men det förutsätter en djupare förståelse av hur server, klient, klientscript, cookies mm fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 16:40
Ursprungligen av memark:

Java låter som ett bra val. C är (imho) ett förra generationens språk, och dess standardbibliotek är knappast värt att lära sig idag.

Jag skulle börja med att skriva "vanliga" program. Visst är webben spännande, men det förutsätter en djupare förståelse av hur server, klient, klientscript, cookies mm fungerar.

Vete fan hur många år som det har sagts att "C är dött" , "ingen ide att lära sig C" osv, trots det kommer det alltid tillbaka och är nästan alltid ett krav för riktig programmering.

Visst interpretatorspråk är bra med GC och allt annat som gör att man slipper tänka, det är just det som även är problemet, personer som endast kan interpretator språk gör oftast dumma misstag för att de inte har koll på det underliggande systemets funktion då det inte lärt sig C..

Sen det faktum att alla OS idag och alla program som apache, mysql, bind etc är skrivna i C.. det är inte dött och kommer vara ett krav att kunna för riktiga programmerare i årtionden framöver..

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-19 22:32
Ursprungligen av ntity:

Vete fan hur många år som det har sagts att "C är dött" , "ingen ide att lära sig C" osv, trots det kommer det alltid tillbaka och är nästan alltid ett krav för riktig programmering.

Visst interpretatorspråk är bra med GC och allt annat som gör att man slipper tänka, det är just det som även är problemet, personer som endast kan interpretator språk gör oftast dumma misstag för att de inte har koll på det underliggande systemets funktion då det inte lärt sig C..

Sen det faktum att alla OS idag och alla program som apache, mysql, bind etc är skrivna i C.. det är inte dött och kommer vara ett krav att kunna för riktiga programmerare i årtionden framöver..

Som jag sa finns det naturligtvis tillfällen då C är bra att kunna. Jag sa inte heller att C är dött, bara att det är ett dåligt nybörjarspråk som lägger fokus på helt fel saker. Mängder av tid har jag lagt i mina dar på knöliga pekarebuggar och idiotisk stränghantering som på intet sätt bidragit till programmets egentliga funktion.

Jag förespråkar inte interpreterande språk på något sätt, utan givetvis kompilerade.

Jag personligen tycker att Java är lite för oflexibelt, och att Swing är ett härke för att göra GUIs i.

Dessutom är Swing slött (Java i sig är inte slött, men Swing är det).

Men Obj-C är inte gjort för att vara ett nybörjarspråk. Det är väldigt bra att ha lite erfarenhet av C innan man ger sig in i Obj-C. Under NeXT-tiden såg man ju till att Obj-C blev enterprise-quality, med saker som distributed objects, enterprise objects framework (som tyvärr inte finns för Obj-C längre, men som i vissa aspekter ersätts av Core Data). Andra aspekter som categories gör det enklare att underhålla stora kodbaser.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-24 09:08
Ursprungligen av DrRotmos:

Jag personligen tycker att Java är lite för oflexibelt, och att Swing är ett härke för att göra GUIs i.

Dessutom är Swing slött (Java i sig är inte slött, men Swing är det).

Men Obj-C är inte gjort för att vara ett nybörjarspråk. Det är väldigt bra att ha lite erfarenhet av C innan man ger sig in i Obj-C. Under NeXT-tiden såg man ju till att Obj-C blev enterprise-quality, med saker som distributed objects, enterprise objects framework (som tyvärr inte finns för Obj-C längre, men som i vissa aspekter ersätts av Core Data). Andra aspekter som categories gör det enklare att underhålla stora kodbaser.

Pa vilket sett tycker du att Java ar oflexibelt. Har man problem med att fa till GUIn i Swing sa kan man testa anvanda NetBeans dar man enkelt med drag'n drop kan gora GUIn lite snabbare. Sen kan man alltid PM:a mig om Swing fragor

Ursprungligen av eriken:

Pa vilket sett tycker du att Java ar oflexibelt. Har man problem med att fa till GUIn i Swing sa kan man testa anvanda NetBeans dar man enkelt med drag'n drop kan gora GUIn lite snabbare. Sen kan man alltid PM:a mig om Swing fragor

Oflexibelt som i statiskt typat. Ibland är det en otrolig fördel att inte behöva veta exakt vilken typ det är man hanterar. Exempelvis om man gör någon slags collection-klass. Jag är fullt medveten om att Java 5 har generics, men det är fel lösning på problemet, om du frågar mig. Ett annat exempel är ju att RMI behöver stubklasser, jämför med NSProxy, som gör Distributed Objects grymt lätta att hantera.

Även om man kan drag&droppa Swing-GUIs så har det fortfarande fundamentala problem. Att de använder Command pattern för Actions är enligt mig dumt. Bättre att köra med Target-action-paradigmen. Det ger en bättre separation mellan MVC-lagren. För att inte tala om att Swing har en tendens att inte se rätt ut på någon plattform.

Nej, tacka vet jag Objective-C och Cocoa.

Det självklara språket att lära sig är Objective-C och ramverket Cocoa. Med det kan du med väldigt lite kod (i vissa fall ingen alls) göra väldigt kraftfulla applikationer.

Börja med att läsa igenom denna PDF: http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/ObjectiveC/ObjC.pdf

Annan resurs är: http://macsoftwaredeveloper.com/

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-08-19 12:38

En ambitiös typ har satt ihop en interaktiv Flash-tutorial för programspråket Ruby. Vill du lära dig att programmera tycker jag absolut att du ska göra tutorialen, eftersom:
1, den ger dig insikt om hur klassisk programmering fungerar
2, den ger dig insikt om hur objektorienterad programmering fungerar
3, den lär dig programspråket Ruby, som är ett mycket bra språk

http://tryruby.hobix.com/

När du har lärt dig tutorialens innehåll, kan du börja titta på C. Du behöver inte lära dig några komplicerade bibliotek, men du behöver lära dig hur variabler, minne, pekare osv. fungerar. Sedan, när du vet både hur C och objektorienterad programmering fungerar, kan du gå över till Objective-C och Cocoa, som är det bästa nu existerande sättet att utveckla Mac-program, och det som används i de flesta programmen du använder. (exempel på program: Safari, Vienna, Mail, Colloquy, Adium, Launchbar, Terminal)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-08-19 14:04

I sista stycken sätter du fingret på varför man i de allra flesta fall gör bäst i att undvika C. I modern programmering är "minne" och "pekare" begrepp som inte längre är särskilt relevanta. (Ska man koda på låg nivå eller optimera något så visst, men det gör inte många nybörjare.)

Vilket rekommenderas att börja med? Vissa verkar tycka Java, vissa Ruby..

Testade den där ruby-tutorialen för någon timme sen, kom till nivå 3 nånstans, innan jag var tvungen att lämna datorn.. men det blir lätt återbesök till den sidan, jävligt enkel guide faktiskt
Enda problemet jag hade var att det tog säkert en kvart innan jag fattade att man behövde hålla in enter och backspace nån sekund innan det hände något my bad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 16:47
Ursprungligen av PiktorPucci:

Vilket rekommenderas att börja med? Vissa verkar tycka Java, vissa Ruby..

Testade den där ruby-tutorialen för någon timme sen, kom till nivå 3 nånstans, innan jag var tvungen att lämna datorn.. men det blir lätt återbesök till den sidan, jävligt enkel guide faktiskt
Enda problemet jag hade var att det tog säkert en kvart innan jag fattade att man behövde hålla in enter och backspace nån sekund innan det hände något my bad!

Ärligt talat om du frågar 10 programmerare om vilket språk som du skal börja med kommer du få 11 svar..

Det spelar _INGEN_ roll vilket du börjar med, bara lära dig ett, sedan ett annat och ett tredje osv..

Bevaka tråden