Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det externa kabinett 2.5 tum SATA med FW?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Finns det externa kabinett för 2.5 tums SATA med Firewire? Jag hittar bara med USB2.0. (Däremot finns det ju kabinett för IDE med USB/Firewire)

Jag har tänkt att använda min nuvarande HD i min MacBook i ett externt kabinett som extra backup för film/foton/musik m.m och jag misstänker att USB blir i segaste laget...

På papperet är faktiskt USB2 snabbare än FireWire400, jag är osäker dock på hur det är i verkligheten.

Usb2.0: 480Mbps eller upp till 60MB/s
FW400: 400Mbps eller upp till 50MB/s

Hastigheten du får begränsas av hur hög överföringshastighet du max kan få ur hårddisken - oavsett anslutning till datorn - något jag själv lärde mig igår :).

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

På papperet är faktiskt USB2 snabbare än FireWire400, jag är osäker dock på hur det är i verkligheten.

Usb2.0: 480Mbps eller upp till 60MB/s
FW400: 400Mbps eller upp till 50MB/s

Detta var nytt för mig, jag har alltid fått intrycket av att FW är betydligt snabbare än USB? Jag kör en hel del ganska tunga musikprogram, och där rekommenderar dom alltid att köra samplingar och annat på en separat extern FW disk. Jag har alltid trott att detta var pga att FW var snabbare än USB. Finns det någon annan tänkbar anledning?

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hastigheten du får begränsas av hur hög överföringshastighet du max kan få ur hårddisken - oavsett anslutning till datorn - något jag själv lärde mig igår :).

Idel nyheter för mig...:) Vad exakt menas med "överföringshastighet" för en HD? Var finner jag den informationen?

Ursprungligen av Albert S:

Detta var nytt för mig, jag har alltid fått intrycket av att FW är betydligt snabbare än USB? Jag kör en hel del ganska tunga musikprogram, och där rekommenderar dom alltid att köra samplingar och annat på en separat extern FW disk. Jag har alltid trott att detta var pga att FW var snabbare än USB. Finns det någon annan tänkbar anledning?

Idel nyheter för mig...:) Vad exakt menas med "överföringshastighet" för en HD? Var finner jag den informationen?

FW400 är långsammare enligt spec:en, men i praktiken toppar USB bara 480, ligger en bra bit under normalt.
De som rekomenderar FW kanske menar FW800? Det är ju riktigt mysiga överföringshastigheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 22:00
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

På papperet är faktiskt USB2 snabbare än FireWire400, jag är osäker dock på hur det är i verkligheten.

Usb2.0: 480Mbps eller upp till 60MB/s
FW400: 400Mbps eller upp till 50MB/s

Hastigheten du får begränsas av hur hög överföringshastighet du max kan få ur hårddisken - oavsett anslutning till datorn - något jag själv lärde mig igår :).

Detta är helt sant, men även fel, en rätt fascinerande sak egentligen

Det som uppges är "burst speed" alltså, max data som USB & FW kan leverera i en stöt.

Om man istället ser det som "hur mycket data kan jag skicka på 10minuter" alltså, medel hastigheten som man får ut under en längre tidsperiod så då är firewire snabbare, där av rekomendationerna att använda firewire och känslan av att fw är snabbare..

hmm, då verkar det som om det finns en grund för FW rekommendationen då. Jag har aldrig gjort ngt riktigt test för att jämföra USB2.0 med FW men min känsla har varit att FW är snabbare.

Tillbaka till min första fråga då: Finns det externa kabinett för 2.5 tums SATA med Firewire? (Det verkar inte så nämligen, jag har letat hos Macoteket, Komplett, Inwarehouse och har inte hittat ngt. Däremot finns det som sagt USB/FW för IDE diskar. Någon som vet varför?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 22:14
Ursprungligen av Albert S:

hmm, då verkar det som om det finns en grund för FW rekommendationen då. Jag har aldrig gjort ngt riktigt test för att jämföra USB2.0 med FW men min känsla har varit att FW är snabbare.

Tillbaka till min första fråga då: Finns det externa kabinett för 2.5 tums SATA med Firewire? (Det verkar inte så nämligen, jag har letat hos Macoteket, Komplett, Inwarehouse och har inte hittat ngt. Däremot finns det som sagt USB/FW för IDE diskar. Någon som vet varför?)

http://eshop.macsales.com/shop/firewire/on-the-go är ett exempel på extern SATA med firewire (och USB, e-SATA med iofs)

www.butik.it?artnr=29305 har samma men mindre frakt än att beställa från USA, dock är det inte ett tomt chassi..

Ursprungligen av ntity:

http://eshop.macsales.com/shop/firewire/on-the-go är ett exempel på extern SATA med firewire (och USB, e-SATA med iofs)

Det är ju ett kabinett jag letar efter men det fanns längst ner på den här sidan för ca 90 USD. Plus frakt och moms blir det ju en del...

Ursprungligen av ntity:

www.butik.it?artnr=29305 har samma men mindre frakt än att beställa från USA, dock är det inte ett tomt chassi..

Här får jag fram en extern HD på 120 GB i kabinettet. Stämmer länken? Det var som sagt bara kabinettet jag var intresserad av.

Ett kabinett med bara USB2.0 kostar ca 300 spänn på komplett så jag är inte villig att slänga ut hur mycket pengar som helst, bara för att få FW. Men om det är marginellt dyrare (typ 500 spänn) så skulle det vara värt det.

Jag letar också!

Jag har också letat och hittat dessa som jag också tycket är väl dyra. Cupertino har en som heter Daisy Cutter som säljs av MacForum för 995 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 23:30

Japp länken stämmer, såg först efter att det var bara externa chassin som du letade efter, verkar tunt med billiga firewire chassin i allmänhet och 2.5" SATA är det ännu tunnare med, även med endast USB så det ser inte ljust ut.

Den där Daisy Cutter verkar vara det jag letar efter. Tyvärr på tok för dyr. För 995 kr kan man köpa en extern HD med 250 GB på komplett med både USB2.0 & FW.

Den primära anledningen till att jag behöver ett chassi är att jag behöver ett sånt när jag skall klona den befintliga HDn i min MacBook innan jag byter till en större intern. Sen blir det ju liksom en bonus att jag kan använda mig av det här chassit + den gamla HDn som en extra extern HD. Eftersom chassin med FW verkar vara så dyra blir det nog ett enkelt chassi med USB för HD-bytet till att börja med. Sen kommer jag nog att köpa en extern HD med FW lite längre fram.

Tack för hjälpen.

Firewire är oftast snabbare i praktiken då den har egna kretsar som tar hand om kommunikationen mellan enheterna utan att processorn behöver blanda sig i hela tiden. Usb är dock beroende av processorn konstant. Den som vill kan testa själv med att kopiera en stor fil till en firewiredisk och samtidigt låta iMovie jobba med att lägga på ett filter på en filmsnutt. Gör sedan samma sak fast kopiera till en usb-ansluten disk och jämför skillnaden.

Daisy cuttern är för övrigt utrustad med FW800 vilket drar upp priset en aning.

Även Macally har ett externt 2,5-tums SATA-kabinett med USB2/FW400/FW800. Rekommenderat ca-pris är 70 Euro.

http://www.macally-europe.com/productpage.php?product=1330

FW800 är bara intressant om du har diskar som kan leverera data i den hastigheten.
Det klarar inte 5400 varvsdiskar t.ex. (standard i bärbart)

Där finns en billig, planerar att införskaffa den själv när jag ska byta min hårddisk mot en större.

http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=MAP-AL21CS

  • Medlem
  • Finspång
  • 2007-10-04 22:41
Ursprungligen av hallogallo:

Där finns en billig, planerar att införskaffa den själv när jag ska byta min hårddisk mot en större.

http://www.microshop.se/shop/showItem.asp?artnr=MAP-AL21CS

Men den var ju inte FW???

/N

haha, nej det var det inte. jag som blev lyrisk att jag hittat en, god damn. man ska sova när man är trött, inte leta datagrejer.

Ser nu att det är för IDE-diskar. Sorry.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-10-06 13:56

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072211

Jag hittade själv en på PC-City med både usb2 och FW men jag tvivlar att dom finns nu för dom nya i butiken var bara usb. Har testat men FW är mycket snabbare när jag testat med olika datorer, testar med "time dd if=/dev/zero of=test bs=1024k count=1024"

såg att det var SATA du undrade över sorry

Senast redigerat 2007-10-06 15:25

fortfarande ide.

1
Bevaka tråden