Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många använder iTunes på Mac resp. PC?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är förstås ingen som vet med säkerhet hur stor andel av Mac- respektive PC-användare som använder iTunes som sin primära musikspelare på datorn. När det gäller Mac skulle jag själv gissa att långt över hälften använder iTunes, eller vad tror ni? Hur är det på PC-sidan, är iTunes stor där, eller används huvudsakligen andra musikuppspelningsprogram?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-08 16:13

Jag använde winamp helt och hållet förut men efter att jag köpte en mac hem så blev det iTunes även på jobbpecen... är glad för det för nu när jag även köpt en iPod så är det nice att kunna synka på båda datorerna utan att få krupp på att spellistan inte är med i iTunes bara för att man kör Winamp på jobbet.

  • Medlem
  • 2007-08-08 16:55

Som sagt väldigt svårt att säga, använder Pece med iTunes. Har även en hel del vänner som använder iTunes på sina, även vissa som inte har en iPod.

Jag kör iTunes på både min iBook och min PC, men all musik ligger på iBooken och den delas över nätverket. Använder iTunes för att spela upp på stereon också med AirTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-09 18:33

Lite OT: Vad finns det för alternativ till iTunes till Mac? På allvar alltså, inte något taffligt hemmabygge.
Antar att många använder Winamp på PC, stackars människor.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-08-10 09:41
Ursprungligen av acke:

Antar att många använder Winamp på PC, stackars människor.

För att inte tala om Windows Media Player...

Ja, rörigare gränssnitt får man leta efter. Alla dessa smaklösa skins gör mig både orolig och upprörd.. Listan kan göras lång. Här är emellertid ett av de bättre "skinnen" i Winamp: http://www.winamp.com/skins/details/138421

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-18 16:55
Ursprungligen av acke:

Lite OT:.
Antar att många använder Winamp på PC, stackars människor.

Vad jag vet bland mina döttrar samt alla deras väner och för den delen
Massa folk man känner som kör PC använder ITunes. Ipods är ganska
populära.... o ITunes är väl en oslagbart musik Bibliotek ?!

Dock äger ingen Ipod. Men givetvis finns det låtar i mitt Itunes >(på mac)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-10 16:31

Jag skulle tro att nästan alla använder iTunes på Mac, eftersom det knappt finns något annat.

Jag har aldrig förstått grejen med WinAmp. Varför?

Ursprungligen av ztaafen:

Jag har aldrig förstått grejen med WinAmp. Varför?

Den tar inte 350mb av mitt internminne. Det gör Itunes på min PC.
Att tycka att en programvara är OK och släppa den med den "buggen" är fanimej katastrof.

Sen att PC suger måhända, men vafan.

/n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 13:13

Det tog mig ungefär tre dagar eller runt 15timmars arbete för att få in mina 13'000 låtar i iTunes då jag bytte från Windows till OS-X. Problemet med itunes är att den inte alltid förstår vad låten heter, artisten osv. ID3-taggen måste vara perfekt. winamp 2.5 som jag alltid kört i windwos var genialt på det viset att den valde att helt enklet visa den information som fanns i filen, tex fanns det ingen ID3-tag så visade den filnamnet istället. Jag trycker på "J" och letar upp den låt jag vill ha. när jag sedan började att köpa mycket musik på musicstore så såg jag hur jäkla snyggt man kan få det, med "album" på datorn, spår information, omslagsbilder osv. Så jag bestämmde mig för städa upp bland 60gb mestadels undergond hip-hop.. Det tog ett tag... Album arts är ju fortfarande bara att drömma om när det gäller många "samlingar"

att köra itunes på en windowsmaskin är ett herke, mina polare kör winamp med "hemsnickarede" sync-möjligheter direkt från mapparna iställer.

itunes i os-x är det enda alternativet, bara minnas att stänga av auto-importen så att man inte får allt man lyssnar på lagrat.

Hehe.. 15 timmars arbete, det är imponerande. Jag vet hur sjukt mycket tid det tar att sortera sin musik. Tror att jag lagt lika många d-a-g-a-r (som du timmar) på att få mitt blbliotek i ordning, trots att det bara är 2700 låtar i biblioteket. Galet. Men nödvändigt.

Winamp och iTunes är två helt olika typer av spelare.

Winamp är en musikspelare, den spelar det du säger till den att spela. På senare år har den fått möjlighet att organisera ett slags bibliotek, men det känns inte vidare kraftfullt. Winamps fördelar är att det spelar oändligt många fler format än iTunes, och att det är mycket mera lättviktigt.

iTunes är mer av ett media-bibliotek, som även spelar musik och till viss del film. Dess styrka är hanteringen av musiken, inte så mycket spelandet. Smidig och snygg organisering av ens filer, syncning med iPod, och flera olika, bra sätt att ge snabb överblick över hela eller delar av ens samling.

Det ena passar vissa bättre, andra sämre. Vissa vill ha full kontroll över varenda mp3-fil, medan andra värdesätter att snabbt kunna söka upp och lyssna på precis vilken musik som helst, oavsett vart på hårddisken själva filen ligger, även om det betyder att man tappar kontrollen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 15:27
Ursprungligen av Endemoniada:

...även om det betyder att man tappar kontrollen.

Över vad? Är verkligen en gåta, en PC-gåta känns det som, som ingen har lyckats förklara för mig. Varför vill man ha kontroll över låtarna på filnivå? Tänker du så om dina mail och bokmärken också?

Ursprungligen av acke:

Över vad? Är verkligen en gåta, en PC-gåta känns det som, som ingen har lyckats förklara för mig. Varför vill man ha kontroll över låtarna på filnivå? Tänker du så om dina mail och bokmärken också?

Jag använder iTunes, så fattar inte varför du hoppar på mig.

Att man förlorar kontrollen över filerna med iTunes är ingen gåta, det är ett faktum. Om man väljer att låta iTunes kontrollera filerna i biblioteket har man ju inte längre kontroll över deras plats, filnamn eller sortering. Hur är det en gåta?

Även om du gärna låter dina program ha kontrollen över filerna, finns det många som heller sköter det själva. Innan jag bytte till iTunes sorterade jag alla mina MP3or på nästan samma sätt, helt manuellt, och lyssnade på dem i Winamp. Det var skönt att veta exakt vad ens filer hade för filnamn, hur de var taggade och var de låg, eftersom man själv lagt de där, samtidigt som det var jobbigt att göra allting för hand. Som det är nu ger iTunes mig långt mer än tillräckligt kontroll över låt-taggarna, och sorterar som sagt filerna på nästan exakt samma sätt som jag själv gjorde förut. Det är alltså ingen fråga om saken, iTunes vinner.

Så påminn mig igen, varför hoppa på mig för något jag enbart förklarar rent generellt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-19 17:00
Ursprungligen av Nathaniel:

Jag använder iTunes, så fattar inte varför du hoppar på mig.

Att man förlorar kontrollen över filerna med iTunes är ingen gåta, det är ett faktum. Om man väljer att låta iTunes kontrollera filerna i biblioteket har man ju inte längre kontroll över deras plats, filnamn eller sortering. Hur är det en gåta?

Även om du gärna låter dina program ha kontrollen över filerna, finns det många som heller sköter det själva. Innan jag bytte till iTunes sorterade jag alla mina MP3or på nästan samma sätt, helt manuellt, och lyssnade på dem i Winamp. Det var skönt att veta exakt vad ens filer hade för filnamn, hur de var taggade och var de låg, eftersom man själv lagt de där, samtidigt som det var jobbigt att göra allting för hand. Som det är nu ger iTunes mig långt mer än tillräckligt kontroll över låt-taggarna, och sorterar som sagt filerna på nästan exakt samma sätt som jag själv gjorde förut. Det är alltså ingen fråga om saken, iTunes vinner.

Så påminn mig igen, varför hoppa på mig för något jag enbart förklarar rent generellt?

Herregud, jag hoppar inte på dig. Nu missbrukar du det ordet tycker jag. Du hävdade en sak jag hört från många PC-användare som inte gillar Tunes pga detta. Därför citerade jag dig och frågade direkt. Om det är att hoppa på någon så får jag väl hoppa på dig.

Det är fortfarande en gåta varför man vill hantera musiken för hand på det sättet och vad det är för kontroll du menar? Exakt vad hittar dina musikfiler på när du inte kontrollerar dem?
Känns lite som att man undrar vad salladen gör när man inte har dörren till kylskåpet öppet.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-10-19 17:50
Ursprungligen av Nathaniel:

Att man förlorar kontrollen över filerna med iTunes är ingen gåta, det är ett faktum. Om man väljer att låta iTunes kontrollera filerna i biblioteket har man ju inte längre kontroll över deras plats, filnamn eller sortering. Hur är det en gåta?

Man kan välja detta - som i iPhoto och Aperture - man kör referens. Funkar finemang Är man gammal i gemet så ser man program komma och program gå - förr eller senare ska man emigrera sina samlingar musik och bilder. Då är det gött att ha allt - även - i en välsorterad och fin finder-struktur.

Ursprungligen av Endemoniada:

... även om det betyder att man tappar kontrollen.

"Tappar kontrollen"? menar Du inte "... även om det betyder att man slipper göra jobbet manuellt."? Jag trodde i min enfald att vitsen med databaser var att man inte behövde ha jobbet att komma ihåg exakt var man lagt alla låtarna. Det är tillräckligt jobbigt att leta efter bilnycklarna, himmelska helvete att behöva hålla rätt på alla .mp3-filer. -

På Macen använder jag iTunes, och på PCn använde jag iTunes sen nästan 3 år (några månader innan jag köpte min första iPod).

Innan detta hade jag bara alla låtarna i Grokster/Kazaa/Gnutella 's bibliotek, och spelade dem därifrån. Då var alla sorterade via filnamn, vilket ibland kunde vara förjävligt att hitta.. Dessutom hade jag olika låtar i olika program, så det blev att ha alla öppna samtidigt (vilket mina 256MB RAM INTE klarade av) eller att ha ett öppet, och öppna resten av biblioteken i WMP.
Har fortfarande aldrig använt WMP till något annat än enstaka låtar. Jag vet inte ens hur man skapar en spellista där... och Winamp har jag aldrig använt..
Min kompis körde alltid Winamp och tyckte att det var så himla bra. Sen skaffade han en Nano, och har hittils aldrig hört honom klaga på iTunes.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 00:21
Ursprungligen av PiktorPucci:

Innan detta hade jag bara alla låtarna i Grokster/Kazaa/Gnutella 's bibliotek, och spelade dem därifrån. Då var alla sorterade via filnamn, vilket ibland kunde vara förjävligt att hitta.. Dessutom hade jag olika låtar i olika program, så det blev att ha alla öppna samtidigt (vilket mina 256MB RAM INTE klarade av) eller att ha ett öppet, och öppna resten av biblioteken i WMP.

Vilken mardröm du beskriver. Skönt att du hittat ett smidigare sätt nu. Olika program för sin musik är ju verkligen en mardröm.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-19 09:29
Ursprungligen av acke:

Vilken mardröm du beskriver. Skönt att du hittat ett smidigare sätt nu. Olika program för sin musik är ju verkligen en mardröm.

Kan man säga.. För min del har jag 3 döttrar och 2 kör pc. Vad jag gjorde ställde
in en Powermac G4 med över 120gig HD 1,42 GHZ som jag ärvt efter uppdatering
på jobbet.. formaterade om maskinen o ny instalerade Tiger och det är det ända som är i burken. Nu kallar vi den IBOXen och fungerar som en ren musikanlägning för ipodar ->osv.. allt tömt i pc laptopparna och inget BRÅK O SKRIK:D (en liten acer skäm till)

alltsåledes olika Maskiner för Olika program (tema) i detta ämne med musik

Hehe, jo.. man blev ju bara liiite glad när man hade installerat iTunes och det bara funkade. Visserligen lite segt (5000 låtar, 512 MB RAM, hade dock 256 på datorn innan)

Fast just nu har jag lite problem med mitt iTunes, men skapar en egen tråd om det..

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-19 01:00
Ursprungligen av PiktorPucci:

Hehe, jo.. man blev ju bara liiite glad när man hade installerat iTunes och det bara funkade. Visserligen lite segt (5000 låtar, 512 MB RAM, hade dock 256 på datorn innan)

Fast just nu har jag lite problem med mitt iTunes, men skapar en egen tråd om det..

5000 ..! Låter Tungt. är ingen Expert men kan man inte ha en separat server
för det ? . Din Tråd kan bli Interesant huh .....

Från vad jag har förstått är det nästan lite jämfört med vissa Fast med så pass lite ram som jag hade på den tiden var det alledeles för mycket
Nu går det hur fort som helst med 2 GB
Separat server verkar lite överdrivet.. låtarna (som egentligen bara är 5363) tar bara upp 24 GB.. så jag kan skaffa dubbelt så mycket innan iPoden är full

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-20 01:41

Jag kör återigen iTunes på PC, men avstod QT + iTunes ett tag, för det äter verkligen resurser, tyvärr.

Jag föredrar helt klart winamp över itunes då hela min samling är ordnat i mappar och är i god ordning. Om jag nu försöker lägga till dessa i ett itunes biblioteket så blir det kalabalik med alla filer. Ett gott exempel är blandningsalbum där separeras alla låtar eftersom det är olika artister i albumet trots att man väljer att sortera efter album. Flera gånger har även låtar från samma album hamnat utanför trots att allt är rätt stavat i sorteringsmenyn.

Itunes borde vara mer som iphoto där man kan dra in filer till samma album samt markera filer och skapa ett album istället för att krångla med sin sortering.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-26 14:07

Kör windows fortfarande, tyvärr :D. Men har haft iTunes i ett par år och testat både mediaplayer och winamp men tycker inte att dom är i närheten av iTunes. Helt överlägset.

1
Bevaka tråden