Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook tangenter - byte till svenskt ???

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om man har ett utländskt tangentbord på en MacBook (vanlig vit gen.1),
var får man tag på de tangenter som behöver bytas ?

Jag pillade av en och till min glädje var de lika enkla att byta som på
iBook och andra modeller.

Det är ju fler än bara Å, Ä, Ö som behöver bytas...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 13:30

Du kan beställa nytt tangentbord från Apple, men om jag inte minns helt fel kostar det 1000-1500 kr för att få det bytt. Tror inte att man kan köpa knapparna löst tyvärr.

5-10st tangenter som inte stämmer validerar ju inte ett byte av tangentbord!

Jag tänkte på andra ställen än Apple. Jag ska kolla med de självklara (inLife, Macoteket, LAN master m.m.) på måndag, men tänkte att det kanske fanns andra.

Skrotad reservdelsdator? Men det finns nog inte så många ute på marknaden.

Sen finns ju alltid gnuggbokstäver...

  • Medlem
  • 2007-08-18 15:47

Finns en tråd sen tidigare om detta, där det refererades till sida där man kan beställa enstaka tangenter. Sök och du skall finna. Den tråden hadlade iofs om iBook-tangenter, men de har säkert till MacBook också.

Kan jag byta vad tangenterna betyder i mjukvaran alltså?
T.ex. om jag köper en bärbar mac från usa, kan jag ställa in vissa knappar så de betyder något annat?

Tack

Ursprungligen av wilhelmsson:

Kan jag byta vad tangenterna betyder i mjukvaran alltså?
T.ex. om jag köper en bärbar mac från usa, kan jag ställa in vissa knappar så de betyder något annat?

Tack

Du kan helt enkelt ställa in svensk tangentbordslayout om du vill så har du ett svenskt tangentbord, fast med amerikanska tecken utanpå.

Aha, låter för enkelt=) vart ställer jag in det? Indatameny under internationellt?

tacksam för svar!

1
Bevaka tråden