Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny ordbok i Pages?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har nyss köpt en macbook (är helt ny till mac). Jag har iWork '08 och tycker att rättstavnings funktionen i Pages värkar vara lite svagare än den som finns i Microsoft Word. Jag undrar om det går på något sätt att lägga till en rättstavnings ordbok i Pages från Word eller något annat liknande program (t.ex. open office org).

/Tobbe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-18 17:29

Det värkar som du behöver den!

OS X har en systemomfattande rättstavning, dvs det är samma rättstavning i alla program som använder sig av den, Safari, Textredigeraren, Pages, Adium etc. Den är nog sämre än Microsofts ja, men jag tror inte att det är ordboken det är fel på. Felet ligger nog i algoritmerna, de är sämre anpassade till svenska språket - ett erkänt svårbehandlat språk för maskiner. Det den har problem med verkar främst vara sammansatta ord och att gissa alternativ.

Ursprungligen av lobStar:

Det värkar som du behöver den!

OS X har en systemomfattande rättstavning, dvs det är samma rättstavning i alla program som använder sig av den, Safari, Textredigeraren, Pages, Adium etc. Den är nog sämre än Microsofts ja, men jag tror inte att det är ordboken det är fel på. Felet ligger nog i algoritmerna, de är sämre anpassade till svenska språket - ett erkänt svårbehandlat språk för maskiner. Det den har problem med verkar främst vara sammansatta ord och att gissa alternativ.

Sammansatt ord har även Microsoft problem med, Word bygger på landsplågan med särskrivning. Även om det blivit bättre.

Mig veterligen har inte OS X heller någon grammatikkontroll. Vilket ärligt talat är rätt skönt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 01:00

Men grammatikkontroll kommer ju i Leopard.... Undrar hur det blir på svenska, :/

Ursprungligen av iigloo:

Men grammatikkontroll kommer ju i Leopard.... Undrar hur det blir på svenska, :/

Antagligen kass, eller så kommer den inte alls på svenska. Så länge de inte köper in en grammatikkontroll från något företag tvekar jag på att Apple Sverige har vare sig kunskap eller resurser för att göra en vettig svensk grammatikkontroll.

1
Bevaka tråden