Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX lägger inte upp min USB-HDD - hjälp!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 12:13

Hej!

Jag har en Maxtor OneTouch III som jag kopplar via USB 2.0 till en iMac C2D. Det har funkat klockrent till jag försökte uppdatera programvaran i OSX för enheten via maxtors hemsida (tyvärr installerade jag program för fel modell av Maxtor HDD - klantigt jag vet). Nu kommer inte enheten upp varken på skrivbordet eller i skivverktyg!
I OSX loggen hittar jag följande, kanske är det till hjälp för någon där ute som kan mer än jag?

"2007-08-18 12:08:28.438 Console[805] CFLog (21): dyld returns 2 when trying to load /Library/Contextual Menu Items/StuffItCM.plugin/Contents/MacOS/StuffItCM
2007-08-18 12:08:28.438 Console[805] CFLog (22): Cannot find function pointer MyCMPluginFactory for factory 02E3F072-9CCB-11D5-A0B2-00306575F8A2 in CFBundle/CFPlugIn 0x3bc3c0 </Library/Contextual Menu Items/StuffItCM.plugin> (bundle, not loaded)"

Tack för er hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-18 12:40

Lite mer information behövs:
• Hur ser det ut i systeminformation (Äpplemenyn > Om den här datorn > "mer info" > USB)
• Kan du se enheten i Skivverktyg (Finns i program > verktyg)
• Vilken version av MacOS 10.4.x har du? Har du uppdaterat 10.4 mellan det att det senast funkade och nu?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 12:51
Ursprungligen av IngoX:

Lite mer information behövs:
• Hur ser det ut i systeminformation (Äpplemenyn > Om den här datorn > "mer info" > USB)
• Kan du se enheten i Skivverktyg (Finns i program > verktyg)
• Vilken version av MacOS 10.4.x har du? Har du uppdaterat 10.4 mellan det att det senast funkade och nu?

Jag bifogar en bild på hur det ser ut i Systeminfon.
Nej den kommer inte upp i skivverktyg - det är det som är så skumt... Dock som sagt kan datorn läsa från HDD'n om jag startar om OSX med "Alt" intryckt och bootar upp från min slimmade version av OSX som jag har på den externa HDD'n, Alltså borde det inte vara något fel med själva filstrukturen eller så på HDD'n?
Jag använder mig av MacOS 10.4.10.

Tack för hjälpen än en gång!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-18 13:48

Uppdateringen till 10.4.10 orsakade problem för en del externa USB-enheter, själv drabbades jag av att en minneskortläsare inte kunde montera vissa kort längre. Återgång till .kext-filer från 10.4.9 löste det för mig.

10.4.10 uppdateringen skulle fixa usb-problem, men som jag förstår det kunde det få vissa enheter som kanske inte följde de senaste usb-specarana att sluta monteras. För en månad sedan när jag sökte info var det ingen som riktigt visste, Apple som vanligt tysta om problemet, men flera rapporterade att återinstallation av 10.4.9 i alla fall funkade för dem.

Vet inte om detta är ditt problem, men jag hade samma symtom. I systeminfo hittas usb-enheten (i ditt fall ATAPI-6 bridge kontroller?) men lagringsenheten hittas inte. I mitt fall med minneskortläsare kunde den hitta vissa kort men inte andra! Intressant att du kan boota från enheten, kan ju inte något annat fel med den, utan det måste vara någon konflikt i OSX.

Jag använde mig av liknande tips som på AppleDiskussions. (Istället för att återinstallera 10.4.9 laddar du ner 10.4.9 Combo uppdatering och installerar med hjälp av Pacifist de .kext-filer som har med USB-enheter att göra)

Tyvärr var jag som man är i trängda lägen inte så metodisk, så jag skrev inte ner exakt vilka filer jag valde. Obs även att sitter jag på en PowerPC maskin. Leta runt på diskussionsforum på usb och 10.4.10 så finns det antagligen uppdaterad info den senaste månaden. Jag ser att macfixit.com har uppdateringar angående detta, men jag har inte konto där nu så kan inte läsa inläggen. Någon som kan hjälpa?

Som jag tolkar dig installerade du en uppdatering för din Maxtor-HD på din iMac, alltså inte en firmware-uppgradering på HD:n? Antar att det har med OneTouch backup-funktionen att göra. Kan ju hända att det installerade ngn usb-drivrutin som inte funkar i 10.4.10 om det i ditt fall är så att du inte uppdaterat OSX sedan det senast funkade.

Edit: Tipset jag länkade till använde även Applejack för att rensa Cache-filer. Kanske räcker med det? Svårt att veta vad som egentligen löste problemet. Många som har olika teorier...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 19:06

Tack massor för hjälpen!

Nu är det löst!
Tusen tack för din hjälp - utan den hade jag aldrig lyckats....
Sanningen var något emellan din idé och ett annat scenario. Dock lärde jag mig använda Pacifist vilket gjorde att jag kunde hitta felet.

Det jag gjorde var att jag följde de anvisningarna du gav mig med att installera om de kext-filerna som diskuterats med Pacifist. Dessutom raderade jag för hand de filer som Maxtors uppdatering lagt in i OSX - detta genom att köra det programpaketet i Pacifist och sedan söka upp + radera dem för hand. Och vips! nu funkar det klockers!

Som sagt - mange tack igen för hjälpen!

1
Bevaka tråden