Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac till lcd...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-18 11:12

Tjena! jag har en samsung 32S86 med både vga och hdmi ingångar.
Om jag kör via hdmi så blir det lite konstig upplösning tappar en rad uppe och nere. Men det har jag fattat jag får leva med pga av samsung låser hdmi ingångarna? Om jag fattat rätt.

Då tänkte jag att jag testar att koppla in den på VGA ingången. Har samma mini DVI -> Dvi kabel som jag hade förut men nu omvandlar den till VGA istället för HDMI. Kopplar in den, ställer in TV:n på PC, vad händer jo TV stänger av sig själv!! Varför. Jag vet att jag har löst nått om det förut, men hittar inte på det nu såklart! Vore jätte tacksam för hjälp!

Mvh
Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 12:19

Det HDMI protokollet gör är just att skalar ner den till rätt 720p format. dvs 1024x768 blir 1024x720 och det är ju det som är rätt.

Dock kan det blir lite konstigt om du skall ha skärmen som en monitor.
Om du nu tar en dvi till vga kontakt och sätter in i tv så får den fel signaler. Och tror säkert att något är fel. Som det i praktiken inte är. Men man vet aldrig. Det mest korrekta är om du köper en mini dvi till vga och sen kör en helt vanlig vga kabel.

Det kan också tyvärr bli fel. Har en philips tv i sovrummet som måste ha en philips vga och det fungerar inte med en vanlig kjell & co vga. Då beter den sig som din, Stänger av sig.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-18 18:57

Tack för svaret!

Det var ungefär som jag trodde. Men nu har jag tittat på den DVI -> VGA kabel jag har och kommit fram till att den kabel är en dvi analog, alltså har den 4st piggar runt den "långa smala" och dom är avbrutna. Kan ju vara så att det är därför tv stänger av sig
För jag tycker ju att det borde fungera om jag kör med Mini DVI -> DVI "Apple Kabel", sen tar jag en DVI -> VGA omvandlare och till sist en VGA kabel till tv. Det borde ju funka eller måste jag ha Mini DVI -> VGA.

En fråga till. Märker jag någon skillnad om jag tittar på film på min lcd genom HDMI porten. Alltså märker man att dom 2 raderna uppe och ner saknas?

Nu vart det rörigt. Hoppas ni hajjar!

Tjo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 09:36

Nej egentligen borde det inte vara någon skillnad mer än att för varje koppling du har så blir det ett till problem tillfälle och korskopplingen i adaptrarna kan ta ut varandra. Därför är det ju alltid bäst så få kopplingar som möjligt. Allså mini dvi ->vga -> vga kabel. Fast det är ju en digital signal så är det kontakt så är det kontakt.

Om du märker skillnad beror ju på hur kodningen och hur dem har rippat filmen gjort. Har dom rippat den i tex 1024x720 och du använder din max upplösning 1366x768. Så skalar ju datorn upp allt och du kan få en liten försämring. Men inget du kommer att gråta över Du bör nog iaf ha en hel dvi kabel!

Kör på!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-19 11:01

Tack för all hjälp! Ska testa med en hel DVI kabel idag så får vi sE!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-19 17:27

Då har jag köpt en mini DVI -> VGA.
Det blir ju bra om jag kör 1024*768. Men jag skulle helst vilja köra högre upplösning för att kanske ha tv som skärm! blir ju rätt stora fönster i denna upplösning! Någon som har några tips!

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-19 22:36

Usch vad detta är rörigt!
Kan köra tv:n med upplösningen 1360x768 det funkar ju. Men går det inte att få högre? Jag tycker att bilden inte ser helt 100 ut. Med tanke på skalan. Men tittar jag på film så ser det isf bra ut.
Det suger ju faktiskt att använda tv:n som skärm. Det blir ju inge vidare.

Kontentan är att jag hajjar fan ingeting av detta haha

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-19 22:41

Din tv har maxupplösning på 1366x768. Att sitta och meka dator på den upplösningen är inge vidare. Då bör du ha en full HD. Film bode vara bra. Den tredje bästa upplösningen man kan få på film i dagens läge para 1080i och p som är "bättre"

En tv är nästan aldrig bra att arbeta på. Därför en dator skärm heter just monitor.

  • Medlem
  • Knivsta
  • 2007-08-19 23:19

Då så! Då släpper vi detta .
Film är bra
Då kan jag sova bra, det sura är att man köpt kablar för en halv månadslön haha

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden