Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som bytt processor i sin Mac Mini

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter nu med en Mac Mini 1,66 Core Duo som jag har pillat i 2gb minne i.
Nu har jag blivit sugen på att uppgradera processorn til en Intel Core 2 Duo 2Ghz och undrar då om någon gjort detta ingrepp och hur det funkar för dem, om det var krångligt eller om dator blev instabil osv!?

Har ett par guider på hur man gör och jag har redan öppnat den o pillat i mer minne en gång så det ska väl inte vara så mycke svårare o byta prollen!?

Tack på förhand!

/Evoleus

Sök med Google, vill minnas att en hel del har gjort det. Tänk dock på att det är till Socket 479 och INTE Socket 775.

Har kollat endel på google och visst hittar jag andra som gjort det, tänkte bara man kunde få lite feedback här av någon som gjort det och få lite info!

Jo jag vet att det är socket 479, dyra rackare de där!

Jag har en C2D liggandes som jag tänkte smälla in i min mini i samband med minnesuppgradering. Bör inte vara några problem som jag kan förutse.

Aaa vilken hastighet är det på den du tänker stoppa i?

Öhh... jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg. Jag har två, antagligen med olika hastigheter, men jag tror det var en 1.66 eller 1.83 GHz. Kanske inte några underverk hastighetsmässigt, men snabbare än den 1.5 GHz Core Solo som sitter i nu och jag har inte heller betalat något för dem, så...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-18 18:31

Processor

Ursprungligen av Evoleus:

Sitter nu med en Mac Mini 1,66 Core Duo som jag har pillat i 2gb minne i.
Nu har jag blivit sugen på att uppgradera processorn til en Intel Core 2 Duo 2Ghz och undrar då om någon gjort detta ingrepp och hur det funkar för dem, om det var krångligt eller om dator blev instabil osv!?

Har ett par guider på hur man gör och jag har redan öppnat den o pillat i mer minne en gång så det ska väl inte vara så mycke svårare o byta prollen!?

Tack på förhand!

/Evoleus

Läst om en som satt i en 2.16 GHz i en 1.66 GHz.
Tror det var på http://forums.macrumors.com/

B.D

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2007-08-19 14:28
Ursprungligen av Evoleus:

Sitter nu med en Mac Mini 1,66 Core Duo som jag har pillat i 2gb minne i.
Nu har jag blivit sugen på att uppgradera processorn til en Intel Core 2 Duo 2Ghz och undrar då om någon gjort detta ingrepp och hur det funkar för dem, om det var krångligt eller om dator blev instabil osv!?

Har ett par guider på hur man gör och jag har redan öppnat den o pillat i mer minne en gång så det ska väl inte vara så mycke svårare o byta prollen!?

Tack på förhand!

/Evoleus

Kan väl inte vara svårare än att byta processor på en icke-mac. Tar max 5 min och är väldigt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2007-08-19 18:36
Ursprungligen av Frohike:

Kan väl inte vara svårare än att byta processor på en icke-mac. Tar max 5 min och är väldigt enkelt.

Nej det är väldigt lätt om man gjort det tidigare, har man ingen erfarenhet så är det väldigt lätt hänt att man böjer ett av dom typ 200 små benen (speciellt i utkanten). Eller att man sätter den åt fel håll, eller får en ESD chock. Har man dock bytt processor på en pc tidigare så är det absolut ingen skillnad på en intel mac (Om man inte har en mac pro, dom är lite knepigare )

Jag har bytt till en Core 2 Duo 2.0GHz. Enkelt och smärtfritt. Klockren server

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-02-18 13:30

Samma här, snabbt byte. Går lite varmare dock så jag installerade fan control och ökade fläkthastigheten något. Geek Bench säger att prestandan dubblerades... och det känns!
Nu också med 2GB minne och 250GB disk och en Cinema 20" så är minin en jäkla schysst dator! (orginal 1,5 core solo, 512MB och 80GB 4k2disk )

Tips är att vara noggrann vid borttag och tillbakasättning av kylflänsen. Min "poppade upp" efter en liten stund vilket resulterade i att temperaturen skenade. Som tur var märkte jag det i tid och stängde av.

Ursprungligen av bollman:

Samma här, snabbt byte. Går lite varmare dock så jag installerade fan control och ökade fläkthastigheten något. Geek Bench säger att prestandan dubblerades... och det känns!
Nu också med 2GB minne och 250GB disk och en Cinema 20" så är minin en jäkla schysst dator! (orginal 1,5 core solo, 512MB och 80GB 4k2disk )

Tips är att vara noggrann vid borttag och tillbakasättning av kylflänsen. Min "poppade upp" efter en liten stund vilket resulterade i att temperaturen skenade. Som tur var märkte jag det i tid och stängde av.

Har den inte överhettningsskydd så att den stänger av sig själv när det blir för varmt?

Behöver man kylpasta när man sätter tillbaka kylfläns på nya proc:en?

Har ingen mac mini men jag har fråga av ren nyfikenhet. Att socket typen måste vara av samma typ som den som satt innan förstår jag men hur är det med bussfrekvensen. Kan man exempelvis stoppa in en processor med bussfrekvens 800MHz i en mac mini eller måste den ha en bussfrekvens på 667MHz?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-03-19 01:59

Nej, de med 800-buss är en annan typ och så vitt jag kunnat få fram så funkar inte det (santa rosa).
Kylpasta är såklart att föredra på proppen, men då i rätt mängd (inte för mycket alltså)
Överhettningsskydd vette sjutton, min steg mot 90 grader utan att verkar ha någon vilja att stanna.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-03-19 10:15

Det finns ett inbyggt värmeskydd men jag vet inte vid vilken temp den stänger av, min mini har varit uppe i över 100 grader utan skador men det är ju inte bra för den i längen.

//A

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-28 01:08

Uppgradera till core duo2

Det här låter ju riktigt intressant! Kör en 1,83/2 idag och skulle önska lite mer fart i bl.a Garageband och Logic.
Kan nån ge mig en länk till var man köper och vad jag ska ha? Det blir troligtvis en mer välbevandrad datorbyggande bror som får äran att hjålpa mig med detta.

/Henric

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-28 09:16

Frågan är om det är värt pengarna. Om den du köpte var så pass ny att den har core2-processor så är det inte speciellt stor skillnad upp till 2GHz. En 2,33-propp kostar 6200 spänn(!).
Satsa på minne och ny disk i första hand. Det är både rätt så billigt och ger bra prestandaökning. Mac mini kan max ha 3GB minne (1x2GB och 1x1GB). En 200GB 7200rpm-disk kostar ju bara strax över tusenlappen och det gör en hel del för prestandan.

1
Bevaka tråden