Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken är DIn chat-klient?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det skulle vara kul att se vilka slags olika chat-klienter som folk använder. Själv använder jag Adium (med MSN). Jag provar att skapa en omröstning i denna tråd, så får tiden utvisa vilken som är den mesta och bästa (?) klienten.
Fortsättning följer...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-08-18 01:40

Mestadels på irc (kör med nån gammal verre av mIrc) eller annars på MSN.

vore coolt om adium fanns med i listan, eftersom att det är en av de allra populäraste för mac.
jag valde annat, pga att jag kör adium.
iChat i Leopard ser dock extremt lovande ut
Pepp!

jag valde MSN.. även fast jag kör Adium.. (bara två namn från icq i den contactlistan kvar, down från 60 för 3-4 år sen...))

Valde annat.

För IM använder jag Miranda (Windows) och Pidgin (Linux). För IRC använder jag mIRC (Windows) och BitchX (Linux).

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-08-18 07:37

MSN Messenger för det är det enda som går att använda till Mac. Försökte med Adium, men herregud (bara det att de har en anka som thumb gör ju att det är omöjligt att ha det i menyn om inte ögonen ska börja blöda).

Microsoft är ju så roliga så de sabbat filöverföringen på Messenger till Mac, så när det skickas filer öppnar jag aMSN som behärskar den biten bra men måste ha gjorts fult med flit.

  • Medlem
  • 2007-08-18 10:01
Ursprungligen av Skilling:

MSN Messenger för det är det enda som går att använda till Mac. Försökte med Adium, men herregud (bara det att de har en anka som thumb gör ju att det är omöjligt att ha det i menyn om inte ögonen ska börja blöda).

Adiums ikon går lätt att byta! > http://www.adiumxtras.com/
Kör själv Adium och störde mig enormt på den fula ankan - numera är ikonen bytt, adium perfekt anpassat och precis så minimalt och smått som jag vill ha det (bredd: 81 pixlar).

Adium och Skype (eftersom Adium tyvärr inte har stöd för Skype).

Adium

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-18 09:52

Google talk här...

  • Medlem
  • 2007-08-18 10:04

Ja du... ICQ (för vänner), MSN (jobbet), Irssi (normalt irc:ande), ChatZilla (när jag tittar in på #99musik), samt ett KOM-system (om man nu kan räkna det som chat, mer som en kombo av forum och chat).

Så, det blev "annat".

Trillian IM (för ICQ, MSN och Yahoo-Messenger) ... I kombination med Skype och Firefoxs IRC-klient.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-18 13:35

aMSN för att det går fort att skicka filer.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 15:11

Pidgin

Jag som uppmanade till denna omröstning vet såklart att det finns ett flertal IM-klienter därute, men jag begränsade omröstningen till de som jag har fått för mig är de vanligaste. Hoppas ingen känner sig utanför!
Jag har heller inte tagit med Adium etc som alternativ, eftersom man ju använder någon av de nämnda GENOM dessa liksom. VIsst?

Men om man kör icq och msn i audium blir det svårt att rösta...

  • Oregistrerad
  • 2007-08-19 20:05

Miranda här. ngt som gör mig konfunderad är varför alla använder msn? icq var ju både före och är mkt bättre... msn är ju bara ett rent nerköp. Stör mig konstant på "msn does not support offline messages" - dialogen som jämt dyker upp när jag av gammal vana offline-messar nån msnnare i miranda.

  • Medlem
  • 2007-08-19 22:27
Ursprungligen av imported_fredrik_e:

ngt som gör mig konfunderad är varför alla använder msn? icq var ju både före och är mkt bättre... msn är ju bara ett rent nerköp.

mm, egentligen vill jag hellre köra icq av rent ideologiska skäl, klart irriterande att kidsen idag inte vet vad icq är... Men icq's egna mac-klient har aldrig fungerat i Mac OS X på mina datorer och mitt gamla icq-konto har flippat ut (det kan bara användas via icq-klienten "Fire"). Eftersom en fungerande icq-recovery-funktion saknas så fick det bli msn... Tack och lov kan det köras via adium så att det ser ut precis som man själv vill. (en dröm vore att få in skype i adium också, men drömma går ju... )

Det är väl sällan det bästa alternativet blir norm. VHS och CD är väl bra exempel på det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-19 20:18

Eskimo: VHS / Betamax-fejden känner jag till men vem menar du var CD:ns rival?

Fredrik_E: Det kommer förinstallerat med de flesta köp-datorer och därför använder folk som aldrig använt icq det.

Jag föredrar också icq-protokollet men med Pidgin kan man åtminstone ställa in så att det skickar offline-meddelanden till MSN-användare som "kompisattacker" när de går online igen. Rätt bra funktion.

Smart ... stör mig rätt rejält på det där faktiskt. Kanske kan göras via Trillian också, who knows? Dags att kolla efter en update kanske

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-19 22:31

Skype kommer nog att dröja till Pidgin / Adium om det kommer alls.

Enligt: http://linuxworld.idg.se/2.1014/1.115527?articleRenderMode=listpostings

Citat:

Skype har medvetet lagt ner stor möda på att vara inkompatibla med alla andra system, det gör det mycket svårt att skriva en klient som kan ansluta till deras nätverk.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-08-20 07:23

Adium; MSN, ICQ, AOL och Jabber används (de två sistnämnda bara enstaka kontakter)

Den här är ju bara tre månader så den lyfter vi.
Som sagt, det är synd och märkligt att ungarna inte vet vad ICQ är.
Själv kör jag ICQ genom centericq främst för de fördelar det innebär att köra icq på en remote-maskin. Irssi för IRC, samma där.
Rent klientmässigt tycker jag dock att miranda resp mIRC är otroligt bra program. Samt att IRC är det kanske kraftfullaste systämet på internet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-11-12 14:47

Jahaja, märker att jag dömde ut Adium i augusti. Numera kör jag på det och har fipplat till det så det ser riktigt snyggt ut. Suger ankfett (hoho) när det gäller att föra över filer, men jag har fixat till så att den skitfula ank-ikonen bytts ut mot en stiriliserad (steriliserad?) anka som är rätt fin.

1
Bevaka tråden