Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kan ej skriva till extern HD

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 16:41

Hej. Köpte en MyBook igår och håller på att föra över filer från min gamla externa HD. Ungefär 100 gb gick felfritt men nu när jag ska föra över resten kommer följande meddelande upp:

Finder kunde inte slutföra åtgärden eftersom viss information inte kunde läsas eller skrivas (felkod -36).

Jag har försökt föra över små filer på bara någon mb men får då upp samma fel. Vad ska jag göra?

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 16:42

Resultat från skivverkyget:

Kontrollerar enhet ”MyBook 500”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Kontrollerar kataloghierarki.
Kontrollerar enhetens bitmönster.
Kontrollerar information på enheten.
Enheten MyBook 500 verkar vara felfri.
Lägger skiva på skrivbordet

En HFS-enhet kontrollerades

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 16:45

och jag kan skriva från MyBooken till datorn men inte från datorn till MyBooken. Sorry för trippelinlägg. Vad kan vara fel? Jag börjar smått få panik här

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 16:53

Att kopiera en textfil på 2K till HDn gick bra. Men inte ett filmklipp på 30mb.

Uppdaterade min My Book Pro Edition idag, hade inga problem innan den iofs.. Själv fick jag en låsning på den nu efter uppdateringen "Enheten kan inte matas ut för den används", fast den inte arbetade med något. Men du kan ju prova att uppdatera din. Vad du nu har för version? Är inte säker på att det finns en ny update för fler, men kika du.

http://support.wdc.com/download/index.asp

Använder du USB2? Isåfall får man nog tyvärr räknna med lite USB-voodoo... (i synnerhet 2,5"-diskar utan egen strömmatning).

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 17:04

ja det är usb, men den har egen strömföring från väggen. Jag testade att koppla usb kontakten direkt till datorn, istället för usb hubben, men problemet kvarstår.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 17:07

Jag har essential edition, 500gb. Kan inte se någon uppdatering.. Det gick att skriva till den igår.

Det gör inte jag heller tyvärr. Har du kvar all data på din förra kan du ju försöka med att formatera om och prova på nytt.

Ursprungligen av jensm:

Jag har essential edition, 500gb. Kan inte se någon uppdatering.. Det gick att skriva till den igår.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=55743

Type -36 error (I/O Errors (bummers)

This file is having difficulty while either reading from the drive or writing to the drive. The file may have been improperly written data to the drive or the hard drive or disk may be damaged.
This is almost always indicative of a media error (hard error on the disk). Sometimes (rarely) it is transient.

Solutions: Try copying the file to another drive. Use a disk recovery software, such as Disk First Aid to examine the disk. You can try rebooting with all extensions off. Once in a while this will allow you to read the data. The file in question should be restored from a backup that was stored on a different disk. Regular backups can reduce the time to recover from this error.

Kör skivkontroll på den interna hårddisken och kolla så det inte är den det är fel på. Eller den gamla externa om det är den du för över ifrån till den nya utan att gå via datorn.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 18:12

Jag tänker formatera om HDn nu. Vad ska jag välja? Jag kommer bara använda den på min mac. Jag har ingen koll på sånt här. I skivverktyg finns 5 alternativ. Skivkontroll, Radera, Partitionera, RAID och Återställ.. Vilket av dessa ska jag välja och hur ska jag gå tillväga efter det? Tack/Jens

Du väljer Radera. Sen Format= Mac OS Extended (journalförd) och klickar knappen Radera.

Prova detta först och se om det hjälper. Det kan dock vara fel på någon av de andra hårddiskarna.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 18:20

Ska alternetivet "Installera Mac OS 9-drivrutiner" vara ikryssat? Det är redan ikryssat men vad ska man med OS 9 drivrutiner till? "Välj det här alternativet om du ska använda enheten på en dator med Mac OS 9. Det här alternativet påverkar inte Classic"

Vad kör du för dator? Tror inte du behöver OS 9 drivrutiner. Fanns på G4 och tidigare datorer, kanske en av de första G5:orna oxå. Men har du inte tänkt köra OS 9 så strunta i det.

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 18:30

Jag kör macbook. 2.16Ghz versionen. Jag kör med den ikryssad, det va trotts allt så som default. Skulle det skita sig är det ju bara att formatera om igen

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 18:33

Nu funkar det! Nu är det bara att hålla tummarna för att det fortsätter att fungera =P.

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Boden
  • 2007-08-17 18:38

En fråga till bara.. Mår HDn dåligt av att skrivas på i flera timmar utan paus. Altså kan man utan problem bara dra över 300gb och låta det tanka?

1
Bevaka tråden