Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

15-minuters fuskrep av Airport Express...eller ska vi kalla det byggtråd?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-01 19:09

Min högt älskade Airport Express dog för några veckor sedan. Ett vanligt fel då nätdelen har tvivelaktig kvalite och kondensatorerna brinner pga hög värme och undermålig kvalite...

Jag hittade reparationstips på hur man bygger egen ny nätdel på:

http://echoone.com/airport-express/

Tänkte först använda detta tips och bygga in Airporten i ett par aktiva högtalare...men eftersom både pengar och tid är bristvara för mig just nu valde jag en annan lösning. Airporten behöver enligt ovan länk en 5 volt och en 3,3 volt spänning för att fungera. Jag hade min Airport kopplad till en fläktlös mini-ITX server som står på dygnet runt och sköter webcam, internetuppkoppling mm. Nätdelen på en PC har både 3,3v och 5v strömmatningar, hmmm...

1. Alltså upp med Airporten i bandsågen och klyva höljet, så man kommer åt innanmätet:

2. Bort med trasiga nätdelen (nätdelen ligger i högra halvan av Airporten på bilderna nedan - med kablar som matar själva Airporten till vänster):

3. Rensa och putsa till resterna av höljet så man kan klämma resterna av Airporten i det tomma diskettfacket på mini-servern, med antenndelen som sticker ut utanför datorlådan (jag var först på väg att montera hela Airporten dold inne i servern, men kom i sista minuten på att montera en trådlös basstation INNE i en radioavskärmad låda inte är helt lyckat...):

4. Tjuvdra jord, 3,3v och 5v från PC:ns nätaggregat (vilken kabel som matar vad anges i specifikationerna på de standardiserade ATX-nätaggrgegaten -hur de kopplas ses i länken ovan):

5. Sedan var det bara att slå på strömmen till PC:n och se Airport vackert dyka upp i menyn på iBooken : Dock verkar det som att Airtunes-delen med ljudutgången hade brunnit tillsammans med nätdelen på min Airport - det var en rejäl smäll som kom i högtalarna när min Airport la utav häromveckan ...

Se bilder sist i detta inlägg!

Total tidsåtgång för detta var under en timme, men jag vet inte om mitt fulhack riskerar att paja PC:ns nätaggregat, eller om det äventyrar Airporten, men hitintills fungerar det bra för mig iaf.

Kommentera gärna, och prova gärna - men gör det på egen risk!!!!

Senast redigerat 2007-08-01 20:41
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-01 20:40

Intressant!

Jag tänkte testa denna variant när höstmörkret lägger sig:
http://echoone.com/airport-express/
(och då den lite snyggare varianten som finns på länk högst upp till höger på sidan ovan)

/M

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-01 20:48

Det var precis den jag hade läst och länkade till, hade Airtunes-delen varit hel på min Airport så hade jag förmodligen köpt spänningsregulatorer och byggt in alltihop i mina AudioPro högtalare istället nu när höstmörkret lägger sig senare i höst...

Fördelen med mitt fulhack var tidsåtgången och materialet: 3 lödningar av kablar och 3 sockerbits-skarvningar mot serverns nätdel. Skulle jag göra det igen så skulle det nog gå på under 10 minuter....

Vill man inte löda så går det att skarva Airportens kablar med sockerbitar i andra änden också...jag valde dock på att löda på en förlängning för att spara lite plats.

Senast redigerat 2007-08-01 21:14
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-08-02 00:49
Ursprungligen av iBjorn:

Det var precis den jag hade läst och länkade till...

My Bad.

Min dog också för några veckor sen.. köpte denna ( http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=10569204 ) batteri eliminator kör på 3 v. Allt verkar funka fint nu men den ser ju inte lika fin ut längre.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-17 17:45

Hur i h-e jar du kopplat för att bara köra på 3 volt?

kopplade ihop orange och röd (den ena är 5v) till plus, och alla svarta till minus.. tror i vissa fall att man kan behöva 5 volt till usb:n. (har testat med min skrivare en pixma ip5200 och ljud-ut funkar fint. )

För andra som har en söndrig Airport.. Testa med två vanliga batterier, jag använde två AA som jag kopplade i serie. alla svarta till minus, röd och orange till plus. Funkar bara några minuter då den drar rätt mycket ström, men man hinner se om man får grönt-ljus

1
Bevaka tråden