Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uni_Bas - Macbook = crash

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-04-26 09:13

Uni_Bas avslutas varje gång jag ska skapa en faktura.
Jag har fyllt i allt, sen när jag trycker på "Faktura" så avslutas alltså programmet.
Jag andvänder Macbook.
Nån som har haft samma problem eller/ och har en lösning?

Kan vara så illa att det inte fungerar helt tillfredställande på intel macar? Du kan ju dock se tilll att du har uppdaterat till senaste versionen samt köra skivverktyg och reparerar rättigheterna så det inte är något sånt som bråkar.

ifall du inte vet hur man reparerar behörigheter:
Skriv skivverktyg i spotlight, väl i skivverktyget så välj disken du har systemet på och klicka på Reparera skivbehörigheter.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-04-26 10:30

Funkade ej tyvärr.

Läser på 4th Dimension's hemsida om problemet.

http://4d.se/

4D Patch - Mac OS X 10.4.8 *

Förra veckan meddelade vi om problemet angående avrundning och trunkering i 4D med Mac OS X 10.4.8 (Intel-plattformen). Vi är väldigt engagerade i att komma till rätta med detta problem, men under tiden har vi fixat en provisorisk lösning ihop med Apple som åtgärdar detta. Denna patch lindrar problemet som många av er berördes av på Intel-plattformen under Mac OS X 10.4.8. Klicka här för att ladda ner *

Testade utan att det funkade.
Kanske för att jag har Mac OS X 10.4.9 :/

Hoppas att dom löser problemet snabbt !

Ursprungligen av JoeCole:

Funkade ej tyvärr.

Läser på 4th Dimension's hemsida om problemet.

http://4d.se/

4D Patch - Mac OS X 10.4.8 *

Förra veckan meddelade vi om problemet angående avrundning och trunkering i 4D med Mac OS X 10.4.8 (Intel-plattformen). Vi är väldigt engagerade i att komma till rätta med detta problem, men under tiden har vi fixat en provisorisk lösning ihop med Apple som åtgärdar detta. Denna patch lindrar problemet som många av er berördes av på Intel-plattformen under Mac OS X 10.4.8. Klicka här för att ladda ner *

Testade utan att det funkade.
Kanske för att jag har Mac OS X 10.4.9 :/

Hoppas att dom löser problemet snabbt !

Din fråga har absolut ingenting att göra med det du beskriver här ovan.

Joecole skrev i vårt eget forum den 24/4 kl 19:15
Mitt Uni-bas crashar när jag ska göra en faktura och trycker på "Faktura" (F5).
Nån som har samma problem ?

Vårt svar till Joecole på vårt eget forum den 24/4 kl 20:04:
Detta är förstås väldigt intressant för oss att få vetskap om. Det trycks tusentals gånger per dag på "Faktura-knappen" av olika användare - vi trycker dessutom själva på den knappen ett antal gånger varje dag. Oss har det aldrig hänt - varken på Windows eller Mac. - Något generellt problem tycks det därför inte vara. Inte desto mindre - detta ska förstås åtgärdas.

Vi ska försöka få kontakt med någon användare som råkat ut för detta per telefon - forum är ju inte rätt "forum" för denna typ av felsökning.

Vi återkommer så snart vi har en förklaring.

Du får förstås gärna bidra med att försöka hitta en förklaring själv, men det bästa vore om Du kontaktar oss via telefon - att hitta förklaringen är som att "leta efter en nål i en höstack" om men dessutom ska göra det via forum så är det som att sätta på ögonbindel dessutom.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2007-05-04 07:25

Nu är det fixat.
Med ny skrivare funkade allt aldeles utmärkt igen.
Det var alltså inte Uni_Bas fel utan skrivarens.

Jag har samma problem med deras demo-version på min macbook pro.
jag har inga skrivare installerade men jag skriver ut allt via PDF eller rättare sagt som PDF.

har sten lösning på detta?

Ursprungligen av Emanuel L:

Jag har samma problem med deras demo-version på min macbook pro.
jag har inga skrivare installerade men jag skriver ut allt via PDF eller rättare sagt som PDF.

har sten lösning på detta?

UNI_BAS använder sig av skrivardrivrutinen vid utskrift. Du behöver inte ha någon skrivare kopplad till datorn, men Du måste ha en drivrutin installerad.

Om Du sedan inte har någon skrivare kopplad, bör Du undvika att "använda" den obefintliga skivaren. Skriv Då ut på skärm eller till pdf.

Okej, får prova installera ngn standarskrivare eller ngt liknande CUPS-drivrutin.

Men varför har ni begränsat den så? är det ngt som är omöjligt för er o fixa för framtiden?
Alla har inte en skrivare då många nöjer sig mer att skriva ut till PDF.

Men men, tack för svaret.

/manne

1
Bevaka tråden