Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin nya iMac Alu!

Tråden skapades och har fått 284 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi delar med oss av första intryck, trevliga bilder, klagomål och allmänt ris och ros. Min har fortfarande inte shippats, så jag tror inte jag blir först ut...

Jag får börja med att be om ursäkt för den usla bildkvaliteten, men farsan har med sig den riktiga kameran till Utah, så jag var tvungen att använda mobilen.

Lådan i hallen

Har mn sett vad som fanns i den!

Lådan med iMacen i.

Det första man ser när man öppnar den.

Tangentbord, mus, Front Row-kontroll, manualer, mm.

iMac med skyddsplasten kvar.

iMac utan skyddsplast.

Två 2GB-stickor från Kingston som ska i.

Så ser det ut när man har skruvat bort luckan där minnena sitter.

Operationen gick igenom med lyckat resultat!

Smart att sätta lappen under foten om hur man gör med minnena alltså.
Jag har hela tiden trott att det bara var en slot tillgänglig för minnet, att man inte kunde ta ut det som sätts i när man köper datorn, men nu inser jag att det var ganska imbicillt av mig.

Senast redigerat 2007-08-16 15:24
Ursprungligen av RockyMontana:

Smart att sätta lappen under foten om hur man gör med minnena alltså.
Jag har hela tiden trott att det bara var en slot tillgänglig för minnet, att man inte kunde ta ut det som sätts i när man köper datorn, men nu inser jag att det var ganska imbecillt av mig.

Ja! Jag tycker också det, men jag upptäcke det för sent, haha! Hade redan tagit fram manualen.

Min är då skeppad borde komma vilken dag som helst.
Vill ha tangetbordet... vill ha...

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Min är då skeppad borde komma vilken dag som helst.
Vill ha tangetbordet... vill ha...

Fick ett sådant tangentbord levererat till jobbet idag. Om du gillar tangentbordet på MacBook:en så kommer du inte att bli ett dugg besviken

Vilken logistikpartner har Apple om man beställer från apple.se?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-16 15:41

Vilka minnen är det du pluggade i?
Jag hittar "SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON" på dustin.se för 1200:-/st, är det såna?

Ursprungligen av hego99:

Vilka minnen är det du pluggade i?
Jag hittar "SO-DIMM 2GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON" på dustin.se för 1200:-/st, är det såna?

Jag köpte de två sista de hade i lager när de minnena kostade 1025 kr.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-16 16:23

Minnen är bland det rörigaste som finns med alla DIMM/SO-DIMM, DDR 1/2/3 etc....

De svenska nätbutikerna verkar ha denna Kingston-artikel: KVR667D2S5/2G .
Men om man går in på Kingston.com och söker produkt (Apple, iMac mid-2007) så rekommender de KTA-MB667/2G .
Vad är skillnaden? Kan man använda vilket som av dessa två?

Ingen aning, men de minnena jag har i nu (KVR667D2S5/2G) fungerar kanon!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 15:42

Nu så står min 2.8, 500 disk 4 gig ram och tuffar på på skrivbordet. Hade en annan 24" imac och den här känns faktiskt större med den svarta ramen! Lika så tangentbordet. Kanske för att jag har haft en 13" macbook i 2 veckor. Vänjer mig snart.

Synd att jag inte har tje trådlösa musen hemma. Förövrigt så känns tangentbordet riktigt nice. Det förprogramerade knapparna har verkligen vart efterlängtade. Speciellt Ljusstyrkan.

Vitt mot svart är fin fint.

Enda gången en macbook ser normal ut mot en 24"

Liten igen

Senast redigerat 2007-08-17 16:29
Ursprungligen av atomlab:

Nu så står min 2.8, 500 disk 4 gig ram och tuffar på på skrivbordet. Hade en annan 24" imac och den här känns faktiskt större med den svarta ramen! Lika så tangentbordet. Kanske för att jag har haft en 13" macbook i 2 veckor. Vänjer mig snart.

Synd att jag inte har tje trådlösa musen hemma. Förövrigt så känns tangentbordet riktigt nice. Det förprogramerade knapparna har verkligen vart efterlängtade. Speciellt Ljusstyrkan.

[ATTACH]13133[/ATTACH]
Vitt mot svart är fin fint.

[ATTACH]13134[/ATTACH]
Enda gången en macbook ser normal ut mot en 24"

[ATTACH]13135[/ATTACH]
Liten igen

Grymt snyggt skrivbord. Vart är det köpt om man får fråga

Snyggt!

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-17 18:31

Jag var och hämtade min 20" iMac 2.4 GHz idag! Vilken otroligt fin maskin, eller hur? Den känns så stor på mitt bord. En läskig händelse var att jag fick en kernel panic för ungefär en timme sedan, ska köra några hårdvaru test om en stund och se om det löser sig. Det var i alla fall spännande när jag hämtade ut den. Stolt gick jag hem, och alla tittade...

Klassikern är ju med Macar av nån konstig anledning, att precis när man kör de första gångerna så är de oftast lite instabila, kraschar o kernel panic, något som efter nån veckas användande brukar lägga sig till ro... Fattar det inte, men så har jag alltid upplevt det, även med vänner som skaffat Mac.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-08-17 19:24
Ursprungligen av Anders Båth:

Klassikern är ju med Macar av nån konstig anledning, att precis när man kör de första gångerna så är de oftast lite instabila, kraschar o kernel panic, något som efter nån veckas användande brukar lägga sig till ro... Fattar det inte, men så har jag alltid upplevt det, även med vänner som skaffat Mac.

OK, jag gjorde några tester med skivan som följde med, ett par vanliga och ett utökat. Inga fel hittades där, vilket kändes skönt. I butiken sa dem att man borde installera om OS X utifall det händer. Men som du säger så kanske det är en liten kernel panic som dyker på en vid ett nytt köp? En liten detalj kanske är att jag körde en första systemuppdatering och lät den vänta tills jag var klar för att starta om datorn... än så länge verkar det lugnt igen!

  • Medlem
  • Nordmaling
  • 2007-08-17 20:16

Hämtade min 24" idag. Summering av mina första timmar med den (och med os x):

Os X:
Det känns ovant efter alla dessa år med win. Men spännande att lära sig nåt nytt. Trodde det skulle gå smidigare att lära sig, då jag läst flera nybörjarböcker om tiger. Men jag är nog för otålig. Det var ju bara ett par timmar sedan jag hämtade den.

Tangentbordet:
Var lite orolig för att designen på tangentbordet fått gå före användbarheten, men det känns redan riktigt bra att skriva på.

Skärmen:
Då jag arbetar en hel del med fotografi hade jag en viss oro för skärmen. Skulle inte kunna tänka mig en blank skärm på en bärbar dator, men på imacen funkar det bra. En förutsättning är dock att man kan placera den så att inga fönster reflekteras. Fick flytta en vit pärm som stod bakom mig som reflekterade infallande solljus från fönstret. Vad som jag upptäcker som är riktigt störande är dock att skärmen är ganska mörk i hörnen. Någon mera som har detta? Med lite inställningar så ser färgerna riktigt bra ut. Kommer inte åt nån utrustning för att kalibrera den förrän på ett par veckor, men det känns redan nu som att den är helt ok för ganska seriös fotografi. Men de mörka hörnen irriterar mycket. Jag funderar på om det kan bero på att skärmen är stor. Vinkeln från ögonen till hörnen på skärmen blir ju ganska stor. Sitter ca 0,5m från skärmen. Backar jag en halvmeter till så blir det betydligt bättre.

Övrigt:
Min dotter som är 6 år kommenterade:
- Är det där nya datorn. Cooool. Vad är det där för ruttet äpple? (pekar på logon under skärmen...)
I övrigt så är imacen snygg och knäpptyst!

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2007-08-17 21:44

Grattis ni som har den )
Är det någon av er som har testa att spela upp H264 eller .mkv filer eller någon annan högupplöst film hur fungerar det isåfall? Startar det någon fläkt som blir jobbig om den får arbeta lite. Eller är den knäpptyst hela tiden som THE skrev här uppe.
Om jag kopplar den till plasman eller projjen stängs bildskärmen av i macen då eller???
Jag har aldrig haft mac men funderar på att köpa en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 22:50

När jag installerade min så drog jag igång installationen utav adobe 3, samtidigt så skapade jag en ny användare där jag har windows. Installerade parallels med vista och samtidigt på användare 1 så la jag till 500gb musik och 15000 foto i iPhoto. Azureus var redan i full gång. cpu´n jobbade i 70-90% konstant i 2 timmar. Hörde inte ett ljud! Det ända som lät var mina 3 lacie big diske extreme. Jag måste alltså sätta örat mot burken för att höra något. 134mb minne är kvar nu. Den bör nog få en omstart efter detta.

Om du kopplar in en plasma och väljer att skjuta bilden mot den. Så som jag gör vid film. Så händer det inget på skärmen. Du kan dämpa ljuset lite med hjälp utav tangent bordet. Dock inte fullt Då krävs det dock ett program som man har liggandes i menyn. Ser ut som volymkontrollen.

Hittills så har tangentbordet vart en stor överraskning. Det är så skönt. Dock är det just nu lite svårt att vänja sig vid de nya positionerna på tex volymen, mata ut och att exposé och dashboard har en för programmerad knapp som man hellre använder när de finns istället för f10, f11 och f12.

Ser härligt ut! Min dator är framme i Helsingborg nu, kommer den levereras i Borås imorrn då tro? Eller dröjer det ytterligare en dag?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-08-21 21:35
Ursprungligen av Anders Båth:

Ser härligt ut! Min dator är framme i Helsingborg nu, kommer den levereras i Borås imorrn då tro? Eller dröjer det ytterligare en dag?

Skulle tro att den levereras på torsdag tyvärr, men är såklart inte säker!

  • Medlem
  • Åtvidaberg
  • 2007-08-21 23:39

Nu står min 24", 2.8 Ghz på skrivbordet. Datorn är super. Jag får dock inte min iSub att fungera. Surfade runt lite och det verkar som att många med intelmacar har problem med sina gamla iSubs. Det var en klar missräkning.

Jag gillar inte det nya tangentbordet. Känns inte skönt. Dessutom fick jag ett engelskt, d v s inga åäö tangenter. Men det ska kanske vara så? Jag kollade på beställningen och där stod det country kit sweden. Är det jag som missat nått?

Nej. Du ska ett svenskt.
Men ta med dig kvittot och spring till närmaste Apple Store i din stad och säg som det är, och att du fått ett engelskt, har du tur kanske du kan byta på plats.

Lycka till!

Vilken känsla!
Har suttit och lekt med datorn i nån timme nu och den är verkligen underbar. Tyst, snabb, magisk! Att skärmen är blank stör mig absolut ingenting så som datorn är placerad nu. Inte en enda reflektion i den. Högtalarna är grymma jämfört med förra imacen och verkar också vara placerade ännu längre ut åt sidorna. Iofs hade jag bara en 17tummare av förra imacen. Men ljudet är riktigt mycket bättre, grym stereo-upplevelse och mäktigare ljud. Nån som vill veta nåt mer? Ska snart installera en extra GB minne iden också, ska bara få tummen ur o åka o hämta paketet..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 16:34

Någon som har lagt märke till hur repkännslig skärmen är?

Sådär hyffsat roligt att få en repa i plasten när man torkar av den!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2007-08-22 16:57
Ursprungligen av atomlab:

Någon som har lagt märke till hur repkännslig skärmen är?

Sådär hyffsat roligt att få en repa i plasten när man torkar av den!

Är det inte glas de har använt istället för plast? Steve sa ju själv på expon att glas är mer reptilig och en av anledningarna att de använda detta matrial.

Har ingen själv imac själv, så kan inte svara helt enligt sanningens lagar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-22 17:20
Ursprungligen av Lappa:

Är det inte glas de har använt istället för plast? Steve sa ju själv på expon att glas är mer reptilig och en av anledningarna att de använda detta matrial.

Har ingen själv imac själv, så kan inte svara helt enligt sanningens lagar.

Det är det iaf inte på min. Man hör klart och tydligt att det är gjort utav plast när man knackar på skärmen.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-08-22 18:35
Ursprungligen av atomlab:

Det är det iaf inte på min. Man hör klart och tydligt att det är gjort utav plast när man knackar på skärmen.

Det är glas, min badrumsspegel låter precis som iMacen låter också om man knackar på den... glas låter så när det är löst "uppspänt"...

Bevaka tråden