Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Community lämplig för befintlig medlemsorganisation

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-08-14 15:06

Hej,
jag har sökt en del men inte hittat något lämpligt community-verktyg för att fylla mina krav trots att jag inte tycker att de är så ovanliga. Det jag söker är någon form av community som passar en orkester som har repetitioner, spelningar, fester och annat som man ska kunna anmäla sig till och man ska på ett enkelt sätt kunna dra ut listor på de som är anmälda eller har anmält att de inte kan. Detta får väldigt gärna vara kopplat till en kalender och andra "vanliga" communityfunktioner som nyheter, bilder och vanligt forum.

Om någon har ett tips på ett system som klarar detta skulle jag bli väldigt tacksam!

Drupal kan lösa en hel del av problemen, men är tyvärr inte en helt färdig lösning.

Google Calendar är mitt hetaste tips. Se till så alla skaffar sig en gmailadress, sen är det bara att bjuda in dem till kalendern. En bra grej är också att man kan få gratis sms-påminnelser om evenemang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-08-14 23:36

Jag själv håller på sekundärt och kollar på ett upplägg för scoutkårer. Med snarlika krav. Samtidigt som jag primärt just nu undersöker en förbättrad lösning för mitt jobb. Vad jag har kommit fram till är mer åt groupware/collaboration än community. Och då närmast egroupware.org.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 10:24

Gjort en snabbsökning på google.com efter php och calendar och hittade en del som verkade rätt så intressanta.

På så sätt borde man kunna implementera de tillsammans med t.ex Jomla, Drupal eller SMF. Och få funktioner som galleri, forum etc. Jag personligen använder SMF men deras inbyggda kalender funktion erbjuder inte de funktioner du letar efter. Åtminstonde inte i standardutförande.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 10:32

hallå igen,

Gjorde en snabbsökning på kalender modifikationer till SMF och hittade denna:
http://custom.simplemachines.org/mods/index.php?mod=138
Tydligen ska den ha en Event attendees list också. Inte en aning hur den fungerar man kan vara värt att undersöka. Annars så kan jag varmt rekommendera SMF. För mig fungerar det perfekt då det gav mig forum, galleri, nyhetsbrev och en enklare kalender.

Jag själv kan inget i princip om HTML/PHP men hade ändå inga större problem med installation eller liknande.

Lycka till!

  • Medlem
  • 2007-08-15 10:42

Tack för tipsen hittills. Google calendar hade funkat bra, men det blir för mycket att kräva att alla ska ha en gmail-adress. Jag ska kolla på Event attendees list och SMF.

Kom gärna med fler tips - det verkar som att det finns fler som är intresserade av denna fråga!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 11:10

sax: Om du har några problem med SMF så skrik till. är ingen expert men installerade det själv för ca två veckor. Håll oss gärna uppdaterade på hur det gick med event attendees list. Funderat på att testa den själv nämligen.

Tillägget till kalendern i SMF är tyvärr gjort för en äldre version, jag har själv inte lyckats få det att funka med den senaste versionen.

  • Medlem
  • 2007-08-16 11:49
Ursprungligen av irrelogical:

Tillägget till kalendern i SMF är tyvärr gjort för en äldre version, jag har själv inte lyckats få det att funka med den senaste versionen.

Samma här

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-15 13:37

Denna kanske kan vara något, inte kollat något närmare på den dock...
http://www.k5n.us/webcalendar.php

  • Medlem
  • 2007-08-16 11:52
Ursprungligen av zazor:

Denna kanske kan vara något, inte kollat något närmare på den dock...
http://www.k5n.us/webcalendar.php

Nja, den viktigaste featuren jag söker är just att kunna anmäla sig till events och att man kan få ut en lista på vilka som tackat ja eller nej. Annars verkar det ju vara en kompetent kalender!

Är det någon som testat Elgg? En open source community-plattform.

Ursprungligen av Code Red:

Är det någon som testat Elgg? En open source community-plattform.

Jag har inte prövat det, men efter att ha kollat in deras hemsida så verkar det vara hyfsat likt Drupal, men inte lika utvecklat och inte lika mycket plugins. (en jämförelse, kalendern i drupal klarar flerdagarsposter, det gör den inte i Elgg)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 12:24

Hmm kanske denna?
http://sourceforge.net/projects/phpmyticket/
Är väl egentligen inte tänkt att användas i detta syfte men borde ju kunna gå att köra registreringar detta och printa ut listor på det sen.

har däremot inte testat det själv...

  • Medlem
  • 2007-08-17 13:34
Ursprungligen av zazor:

Hmm kanske denna?
http://sourceforge.net/projects/phpmyticket/
Är väl egentligen inte tänkt att användas i detta syfte men borde ju kunna gå att köra registreringar detta och printa ut listor på det sen.

har däremot inte testat det själv...

Tyvärr kräver den InnoDB, något som inte one.com har...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-18 15:21

Aj da, det var synd. Well bara att googla vidare helt enkelt. Hittar jag nagot sa sager jag till och hittar du nagot sa sager du tll, deal?

1
Bevaka tråden