Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mkv på en powerbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

jag har fått en .mkv fil med h.264 i sig men när jag spelar upp den i tex vlc på min powerbook 1,67 så hackar det ngt fruktansvärt. beror detta på slö dator eller kass codec?

finns det något sätt att spela HD material utan hack på en powerbook eller den är helt enkelt för dålig processor?

Också försökt med mkv på min 1.67:a och det är precis likadant. Har försökt med att fylla i rutan "Snabba på" i VLC, men det hjälpte inte. Också installerat Perian till Quicktime (lägger sig i Syst ins) och försökt kolla på de 1080 trailers som finns på apples hemsida, men det hackar där också.

Jag har den senaste powerbooken med 2 gb ram. Kommer Soundproof och jag få detta att funka på ngt sätt?

Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Också försökt med mkv på min 1.67:a och det är precis likadant. Har försökt med att fylla i rutan "Snabba på" i VLC, men det hjälpte inte. Också installerat Perian till Quicktime (lägger sig i Syst ins) och försökt kolla på de 1080 trailers som finns på apples hemsida, men det hackar där också.

Jag har den senaste powerbooken med 2 gb ram. Kommer Soundproof och jag få detta att funka på ngt sätt?

precis det du har gjort har jag också gjort bara det att jag bara har 1,5 gb i minne.
jag ska sätta mig på en intel maskin idag och se om det finns ngt hopp.
återkommer.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-17 10:51

Jag skulle gissa på att en PowerBook helt enkelt inte har tillräckligt med CPU-kraft för att spela upp 1080p .mkv. Krävs Core Duo för att spela upp sådan upplösning. 720p borde fungera däremot.

Ja glöm HD matroska material på en 1.67 Powerbook, orkar inte med...knappt man kan spela dom på en dual 1.8 G5, tyvärr

nä det verkar inte så. jag testade på en macbook dual core men det gick inte heller däremot en lite äldre mac mini som är en av dom första intel minisarna och där gick det fel fritt. då är det bara att gå ner till närmsta apple store och inhandla :D.

tack för era svar

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-17 13:01

1. Din dator är för långsam
2. Det finns INGET bra codec till OS X för att spela upp MKV kodade i h.264. Men det är påväg, så håll ut, men just nu är det ohållbart på en Mac Pro också, tar enorm kraft för så lite.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-08-17 13:25
Ursprungligen av Sidde:

1. Din dator är för långsam
2. Det finns INGET bra codec till OS X för att spela upp MKV kodade i h.264. Men det är påväg, så håll ut, men just nu är det ohållbart på en Mac Pro också, tar enorm kraft för så lite.

Perian 1.0 duger inte eller? Vad är det som är på gång?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-17 14:04

Perian 1.0 lösar inga problem med mkv och h.264. Samma kassa codecs som via VLC osv.

Det som är på gång är CoreAVC för OS X.

1
Bevaka tråden