Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

macbook i väntan på ekonomin till iMacen

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har inte så mycket stålar nu, i väntan på jobbet, men jag behöver en egen dator.
Är det värt att köpa en MacBook sålänge tills man har råd med en iMac?
Jag har funderat länge på om jag inte behöver en bärbar dator ändå...

Fan, jag är kluven, några synpunkter/tips som kan hjälpa?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2007-08-17 09:41

Den kostar 1300 mer bara. Spara nån vecka till och köp iMacen istället. Den har trots allt 20 tums skärm, så är du inte absolut beroende av bärbart så kör på iMacen, mer prestanda för pengarna tror jag. Och, jag har ändå precis beställt en MacBook som jag sitter o väntar på Men, jag skall utomlands o plugga.........blir svårt att släpa med stationär.....

sant.
Fast jag tänkte att jag skulle spara ihop till 24"arn... Hehe
Och om jag köper stationära så vill jag ha mer klös än 2.0...

24"arn är dock inget fetkrav, men jag gillade den som fan, jag kan ibland tycka att 20"arn är för liten, och har suktat lite efter 24"arn sen första rev'en kom...

Åh, det är så jävla svårt!

Och SHIT vilket snabbt svar!

  • Medlem
  • 2007-08-17 10:34

Jobbar du med grafisk formgivning? Annars tror jag att 20 tum räcker ganska långt. Men visst, det är rätt hög impfaktor på en 24".

Jag kollar djävulskt mycket på film och hatar TV-apparater.
Det är FETHÖG impfaktor på 24"arna.
Jag jobbar mycket med design av olika slag.
Tröjtryck, webdesign, osv.
Skönt att ha snuskigt stor skärm så att man kan överblicka en större stycken kod... Fast det är egentligen inget argument, utan bara något jag kommit på för att jag blev så jävla impad av den.

Det jag funderat på är en 24" med 2.8 för 18500...

Tänker även som så att eftersom jag inte har någon egen dator nu, så om jag köper en macbook så kanske flukten lägger sig lite och jag kan nöja mig med en 20".
Jag är fruktansvärt prylkåt av mig, det är därför jag vill ha 24"arn.
Så en 20" och en macbook kanske är en bättre deal egentligen...

  • Medlem
  • 2007-08-17 11:13

Ja du får ju dubbelt så många datorer för nästan samma pris då.

haha, ja precis! )

Jag har en bra stund velat ha en bärbar och en stationär.
Det är bra med bärbara när man är ute och fläner (speciell en som inte väger något)...

Så det kanske är en riktigt bra idé ändå att inte låta sig luras av impen.
Det är ändå jävligt mycket stålar...

Hmmm... Detta kommer jaga min bakfylla hela dagen... skit med!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-08-17 11:58

Ja0, om du verkligen inte behöver 24"aren så är såklart 20" stationär + smidig bärbar bästa dealen.

SJälv är jag ju beroende av bärbart. Har svårt för tanken att inte kunna flytta runt min arbetsplats.

Lösning: Köp en Macbook nu. Den klarar du dig gissningsvis med ganska läng (förutom att du inte har någon stor skärm när du skall kolla på film.
När du har fått jobbet sparar du några månader och köper en fet iMac 24". Skulle Macbooken då kännas överflödig så säljer du den till min sambo

Ursprungligen av Hallon:

Ja0, om du verkligen inte behöver 24"aren så är såklart 20" stationär + smidig bärbar bästa dealen.

SJälv är jag ju beroende av bärbart. Har svårt för tanken att inte kunna flytta runt min arbetsplats.

Lösning: Köp en Macbook nu. Den klarar du dig gissningsvis med ganska läng (förutom att du inte har någon stor skärm när du skall kolla på film.
När du har fått jobbet sparar du några månader och köper en fet iMac 24". Skulle Macbooken då kännas överflödig så säljer du den till min sambo

Haha! It's a deal!
Det var en bra idé faktiskt.

Köp en Macbook och köp sedan till en extern skärm, finns ju riktigt fina från Samsung osv. för 3000! (fast det är klart, kanske inte samma prylporrighet på något o-Apple-igt)

Det är faktiskt en ganska bra idé...
Hur hög upplösning pallar GFXet tror ni?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det är faktiskt en ganska bra idé...
Hur hög upplösning pallar GFXet tror ni?

Apple brukar ha svaren: http://www.apple.com/macbook/specs.html

Ursprungligen av Apple:

Extended desktop and video mirroring: Simultaneously supports full native resolution on the built-in display and up to 1920 by 1200 pixels on an external display, both at millions of colors

Ja, det var ganska sär av mig att ställa en sån cp-fråga...
Jag får helt enkelt skylla på bakfyllan.

En sak jag upplevde som störande när jag hade MacBook och extern skärm var att fläktarna gick igång så mycket oftare. Den ventilerar sig tydligen inte lika bra med stängt lock.

Ursprungligen av Rickard A:

En sak jag upplevde som störande när jag hade MacBook och extern skärm var att fläktarna gick igång så mycket oftare. Den ventilerar sig tydligen inte lika bra med stängt lock.

Varför köra med locket stängt när man kan ha det öppet och få dubbla skärmar? Kör så på jobbet och fläktarna går inte mer än vanligt.

Den här tråden kanske borde flyttas från iMac o eMac till MacBook /Pro...

Stängt lock är skit samma, jag kommer använda skärmen om jag ska köpa en större iMac sedan ändå...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-08-17 13:17

Om du nu gillar att kolla film och sådant skulle jag råda dig att köpa macbooken och sedan lägga resten av stålarna på en schyst LCD TV att koppla den till. Man får ju 32" LCDer för en ganska billig peng numera...

Njäe, det är tyvärr inget alternativ...
Jag vill inte ha någon tv what so ever...

Att köra macbooken med en extern skärm är riktigt shysst, tycker jag. Det blir som en mac mini + macbook i ett, liksom.

Fan, nu när jag skulle ringa o beställa så fick jag höra att jag inte kunde få den skickad till norge för svenskt pris, det blir ju såklart norskt pris då, och där var studentpriset 1000 spänn högre.
Och palla sitta på buss i 8 timmar för att åka till Gbg o köpa datorn!
Jag blir galen!

Funderar på att dra till Stockholm med en polare, så kan jag köpa datorjäveln där, någon som vet ifall de brukar ha på lager i butik?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-17 15:54

Humac i västermalmsgallerian hade på lager när jag köpte i alla fall... sen har du nya Macoteket i SOUK huset på drottninggatan som borde ha på lager också.

Det slog mig att jag inte skulle få någon studentrabatt då, och då skulle jag inte ha råd med den...
Så nu beställde jag den till Strömstad till en polare som bor där och pendlar till Oslo...
Hehe, There's always another way around!

ha! nu ær den skickad!
Væntar spænt!

1
Bevaka tråden