Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag är ett "Mac-White-Trash" (mina Mac:ar genom åren)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Började plugga på Musikhögskolan i Malmö 1997 och kom där i kontakt med en samling ganska trötta gamla mac:ar. Tröttna på utskriftskostnaderna (räknade ut att mina totala utskriftskostnader under fyra års utbildning skulle landa på närmare 30 000) så jag köpte en avställd gammal 8100 för någon hundring av en kompis. Den funkade hjälpligt till ordbehandling och notutskrift ett bra tag. Fick en gammal 17" apple-skärm i födelsedagspresent av en kompis som gått över till PC. Kom över ett begagnat 28000 modem och skaffade mitt första internet-abonnemang. Det gick ju lite långsamt så kort därefter fick jag ärva ett 56000 modem av en annan kompis som skaffat bredband.

Mac nummer två kostade mig en taxiresa tur och retur till en annan kompis jobb. De hade ett rum med avställda datorer och där låg en beige G3:a och skräpade. (detta var runt år 2000).

2002 (efter ett studieuppehåll på ett år då jag gick en annan utbildning) tog jag examen och fick jobb som lärarvikarie på en gymnasieskola i Lund. Tog ett lån och köpte en eMac 700MHz. Skaffade även bredband och kände mig för första gången i synk med tiden. Svor stort ett halvår senare när den första iBook G4 kom och kostade lika mycket som eMac:en.

2004 Köpte jag en begagnad iPod (generation 3) på 15GB. Adopterade även en orange iBook utan fungerande batteri.

Nu är det 2006 och min park ser ut enligt följande:

eMac: Används dagligen och mycket. Har köpt till ett billigt usb-midiklaviatur och ett usb-ljudkort. Den optiska enheten har dock lagt av. Kör fortfarande Panther. Spelar in, mixar och mastrar musik hjälpligt på den.

iPod: Har en speltid på ca en timme om jag inte byter spellista för ofta.

Orange iBook: Strömsladden har antagligen pajat (kan också vara något inne i fanskapet) och det bär mig emot att köpa en ny som kostar mer än jag gett för datorn.

Övrigt: Har precis skaffat en Sony Ericsson K700i och en billig Bluetooth-adapter (den sistnämda på Tradera). Tog en stund att få det hela att funka (hade jag läst på ordentligt hade jag köpt en aning äldre telefon och en USB-sladd istället) eftersom Panther bara stödjer iSync 1.5.

För att summera det hela kan man nog säga att jag är en fanatisk, men fattig Mac-älskare som på grund av min ekonomi mer liknar en "Mac-vrakplundrare"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-05-10 10:28

Tycker nog jag kan ana kärleken till Macen trots allt.
Om du fortfarande är student så har dom ju ganska shyssta avbetalningar på sina burkar nuförtiden. Plus studentrabatten..

Jag är ju inte längre student och inte heller verksam som lärare (även om jag är en utbildad sådan) så jag åtnjuter tyvärr inga rabatter.

Med vrakplundrare menade jag mest att jag tar det andra inte längre vill ha och blåser nytt liv i det.

Välkommen i vrakplundrargänget!

Äger numera även en MacBook Core 2 Duo med 2GB RAM som rockar asfett!!!

eMacen finns kvar som reserv, iBooken är död och iPoden används numera i bilen tack vare en laddare.

Välkommen till framtiden

Vilken solskenshistoria!

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2007-08-17 14:27

känner igen mig. Min första mac fick jag av fassan var en LC 475 om jag minns rätt, körde OS7 på den kändes okej då men sen kom ju OS 8 & internet och då va man ju snabbt ute igen.

Fick efter nåt år en PPC 5200 av fassan att dela med min bror där rulla ju 8an på bra och ett 26:000 modem gick ju surfa med då men.... sen kom OS9 snabbt ut och det orka inte riktigt en PPC 75MHz med och internet börja bli trött med det gamla modemet :(.

Då köpte jag för första gången en MAC för egna pengar. en Begie tower G3 128Ram, kändes supernabb med OS9 och ADSL, tror jag gav 9000 begagnad :). Ett USB 2.0 till iPoden med!

Då ställer apple till det och släpper OSX, körde första betorna man kunde få tag på såklart :). Med lite uppgraderat RAM funka det hjälpligt ett tag. Tur att fassan köpte datorn ofta fick ärva hans Tower G4 och där rulla X på bra igen, om man inte körde mer än itunes och safari!

Numera har jag åter igen investerat med egna pengar, en iMac CoreDuo 2.0 20" och känner att för första gången är man i fas med verkligheten!!!! (undra bara hur länge)

Ursprungligen av Biskop_Svart:

Orange iBook: Strömsladden har antagligen pajat (kan också vara något inne i fanskapet) och det bär mig emot att köpa en ny som kostar mer än jag gett för datorn.

Du menar nätadaptern? Det är ganska vanligt att den tunna sladden mellan trafon och datorn vickas sönder i endera änden. Men man brukar kunna komma över dem rätt billigt begagnade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-21 10:45

Skulle inte säga Mac-White-Trash... du är trots allt upplyst av den rätta vägen... så Mac-scavenger passar bättre...

1
Bevaka tråden