Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Suddig bild i OSX men inte i Vista.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 12:14

Hej på er!
Jag har en MBP av senaste snitt med 15,4" skärm.
Problemet syns tydligt och är ganska irriterande, liten text är oskarp och sudddig.
I övrigt har jag inga problem vad det gäller "yellov tint". Skärmen är en LG,
Finns det någon form av clear type i osx som kanske spökar?
När jag kör Vista är bilden klockren.
Jag har även uppdaterat med senaste EFI uppdateringen.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-04 12:17

Har du rätt upplösning inställd på bildskärmen, och AA kan man reglera i System Preferences i Appearence.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-04 12:23
Ursprungligen av Sidde:

Har du rätt upplösning inställd på bildskärmen, och AA kan man reglera i System Preferences i Appearence.

Kalas, mycket bättre. Tack snälla för hjälpen.
Passar även på att fråga, vad rengör man lämpligast skärmen med? (glossy).

  • Medlem
  • 2007-08-04 14:07

Andas på skärmen så att det blir imma, ta en glasduk i microfiber och torka av. Inga kemikalier eller annat bör du använda. För antingen blir skärmen bara grimmig, eller så riskerar man att förstöra skärmen. Lycka till.

Ursprungligen av Fisen:

Kalas, mycket bättre. Tack snälla för hjälpen.
Passar även på att fråga, vad rengör man lämpligast skärmen med? (glossy).

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-08 20:11

Kan väl vara på sin plats att dra en förklarning om varför det blir sådär också.

Både Windows, Adobe och Apple har system för att ge en snyggare textrendering på subpixelnivå, i Windows fall har man dock prioriterat att "mejsla ur" bokstäverna så att de passar i pixlarna.

Fördelen är ju en klarare text men nackdelen är att fonterna inte ser ut som det är tänkt, inte skiljer sig lika mycket ifrån varandra (eftersom de måste anpassas till pixlarna), att text som är utflyttad mindre än en pixels avstånd rad för rad på flera rader i rad kommer se hackig ut och framförallt att text i en viss storlek på skärmar med olika dpi inte alls kommer få samma bredd eftersom varje tecken har "avrundats" i storlek vilket är ett problem om man skulle försöka skriva ett gränssnitt i OS X som klarar av olika dpier eftersom man aldrig kan vara säker på riktigt hur bred texten blir i dem. Så mao kommer en dialogruta av en viss storlek som passar en viss text perfekt fungera bra i den DPI där man skapade den men med en annan kanske texten inte får plats eller så blir det en massa tomrum kvar, vilket väl inte är alltför snyggt.

Apple å sin sida, antagligen pga att de har använts så mycket för DTP och dylikt, prioriterar att fonterna ser rätt ut och att alltsammans presenteras som det hade gjort vid en utskrift. Så fokus ligger mer på korrekt visning än att de bryr sig om att det blir lite suddigt på dagens skärmar med låg DPI.

Tror jag läste om det där på någon artikel länkad ifrån osnews, finns antagligen på min delicious men jag orkar inte leta upp den. Om jag minns rätt så försöker båda operativsystemen passa in texten på den vertikala ledden dock.

Hur som helst föredrar jag nog Apples metod där jag faktiskt ser hur fonten jag har valt kommer och skall se ut, och på skärmar med högre pixeltäthet så kommer Apples gränssnitt fortfarande fungera, all text ha korrekta bredder, fonter och det suddiga kommer ju inte märkas lika mycket mer fler pixlar tillgängliga.

Problemet är ju dock att Windows dåliga stöd för skärmar med olika pixeltäthet håller tillbaka hela skärmindustrin då det inte tjänar någonting till att göra skärmar med hög pixeltäthet om Windows ändå knappt kommer vara användbart på dem då det har den position på marknaden som det har.

Lite störigt att sitta o ett program och tro att en text kommer ta upp typ 5cm på ett A4 med för att det ser ut så på skärmen med sedan vid utskrift visar det sig att den blev 4.5 eller 5.5 cm bred eftersom Windows inte renderar fonterna korrekt på skärmen.

Adobes sätt att rendera text ser väldigt likt ut som Apples, och är väl det jag föredrar, jag tycker att Acrobat Reader och Photoshop ger riktigt snygga texter.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2007-08-17 07:19

suddiga difusa fonter i OSX 10.4

Hej.
Hoppas nån vänlig kan hjälpa mig med ett detta problem.
Jag har oskarpa suddiga difusa fonter och har testat ställa in både gamma
och text utjämning utan bättre resultat.
Tycker det ser ut att vara lika dåligt som i Linux ang fonterna.
Finns det även ms true bright fonter till OSX?
Hoppas någon kan hjälpa mig dessa problem för jag får ont i huvet av detta
och ger upp snart upp och kopplar in min pc laptop igen.
Kanske finns det någon mer medlem här som är fr Södertälje?
Som kan tänka sig hjälpa mig.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-17 12:33
Ursprungligen av vikingen:

Hej.
Hoppas nån vänlig kan hjälpa mig med ett detta problem.
Jag har oskarpa suddiga difusa fonter och har testat ställa in både gamma
och text utjämning utan bättre resultat.
Tycker det ser ut att vara lika dåligt som i Linux ang fonterna.
Finns det även ms true bright fonter till OSX?
Hoppas någon kan hjälpa mig dessa problem för jag får ont i huvet av detta
och ger upp snart upp och kopplar in min pc laptop igen.
Kanske finns det någon mer medlem här som är fr Södertälje?
Som kan tänka sig hjälpa mig.

Testa förstora fonterna lite över hela OS X det har jag gjort. Surfar numera med minsta font storlek 12 samt 12 i finderna, desktop.
Blir underbart lätt att läsa och detta passar fint på en 24" skärm.
Du kan annars stänga av fontutjämningen under vissa storlekar på fonterna under utseende fliken i systeminställningarna.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=659389&highlight=cleartype

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-08-17 12:31
Ursprungligen av Hagge:

Förklaring

Förstår inte riktigt vad du menar i din förklaring. Kanske kunde du utveckal skillnaden mellan Apple fontavrundning och Windows Cleartype princip.
Knashatt förde en intressant förklaring på sweclockers för ett tag sen.
Har han rätt i sina argument?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=659389&highlight=cleartype

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-17 19:24
Ursprungligen av Tjarven:

Förstår inte riktigt vad du menar i din förklaring. Kanske kunde du utveckal skillnaden mellan Apple fontavrundning och Windows Cleartype princip.
Knashatt förde en intressant förklaring på sweclockers för ett tag sen.
Har han rätt i sina argument?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=659389&highlight=cleartype

Jag orkar inte läsa hela, men visst är det så att man ser varje pixel som tre områden, ett för varje färg, och utnyttjar det för att ge texten mer korrekt form även om färgerna blir lite knepiga. Och klart högre upplösning vore bättre, men nu är det ju svårt att få tag på. Apple och Microsoft gör det dock lite annorlunda som sagt då Apple prioriterar att fonten verkligen ser ut som den skall se ut, och som den kommer att se ut på papper, medans Microsoft prioriterar att det skall se bra ut på skärmen även om fonten inte visas korrekt eller inte kommer se likadan ut på papper.

1
Bevaka tråden