Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kompisens MacBook kan inte komma åt nätet... ibland.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-16 19:32

Helskummt. Jag var hos en kompis idag och skulle hjälpa honom med hans internetanslutning. Han delar en uppkoppling med sin granne, och det är denne som har adsl-modemet och routern. Det är en Zyxel-router, mer än så vet jag inte. Det fungerar bra för honom (han kör PC) iaf.

Min kompis MacBook kommer åt nätverket utan problem, och har full styrka på den där lilla ikonen vid klockan. Men det händer inget när man öppnar safari och skriver in en adress. Tillslut tröttnar safari och undrar om man är ansluten. Typ.

Det som krånglar till det i mina tankebanor, är att det fungerar ibland om man går in på systeminställningar-nätverk och klockar på "förnya dhcp-delning". Då fungerar det felfritt tills man startar om datorn eller stänger locket. Och den sista timmen innan jag gav upp, gick det inte att göra det "tricket" heller...

Några idéer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 20:33

låter som om den inte ansluter ok, kolla att han får IP, om han kan pinga routern exempelvis.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-16 21:17

Ja, det går att pinga routern. Jag har varit inne på den via web-interfejset flera gånger utan problem. Och då även när inte www fungerat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 22:43
Ursprungligen av Snooze:

Ja, det går att pinga routern. Jag har varit inne på den via web-interfejset flera gånger utan problem. Och då även när inte www fungerat.

Då är nästa steg att testa DNS och ping mot yttre källor under tiden som det strular.

Känner igen problemet.
Fösökte en masa olika saker som föreslogs (minnsinte riktigt vilka) men utan resultat
Skapade till slut en ny nätverksplats och sedan dessa har det (peppar, peppar ..) fungerat.

Tillägg: däremot vill den inte ansluta till internet efter vila - men efter omstart går det

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-17 09:39

Har även provat att skapa ny nätverksplats med hjälp av assistenten. Det fungerade inte, men växlade jag tillbaka till den automatiska så fungerade det. Men efter omstart var den ocks död. Det är helt skumt. Det är som om routern inte vill tillge MacBooken en anslutning, men kan tänka sig att göra ett undantag då och då.

Är det Zyxel routern som kommer från Telia? Isåna fall så skulle jag rekommendera att uppgradera firmwaren på den, hade en kompis som hade det problemet kom in på routern men kom inte åt internet först men han väntade i kanske 30 min och då funkade det.

Sedan så kan det även vara värt och se ifall samma problem händer när trådlös kryptering är påslagen och avslagen och även testa en annan typ av kryptering ifall det går till exempel WPA eller WPA2.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-08-24 20:10

Nu är problemet löst. Jag gjorde en hårdvaru-reset och körde wizard-grejen från början. Förmodligen hade polarn missat något i guiden, för nu fungerar det felfritt på både Mac och PC.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2007-09-06 00:45

Näe, det var som fan. Nu fungerar det inte igen. Jag tröttnade och såg till att de beställde en Airport Express - de krånglar ta mig fan sällan iaf. Fungerade bra hela eftermiddagen. Men nu går det inte komma åt AirPort Express via adminverktyget och nätverket går inte ansluta till, TROTS att lampan lyser grönt. Vad tusan kan det vara?! Jag tror att den hängt sig, men eftersom den är i en annans lägenhet kan vi inte gå in och dra ur den förrän i morgon kväll, då vederbörande kommer hem igen... Andra idéér?

1
Bevaka tråden