Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hamnar i Open Firmware vid bootning

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan 2 dygn tillbaka så hamnar min Powermac G5 2x1,8 i snudd på döläge, enda sättet är att dra loss strömsladden och sätta i den igen, då självstartar den, men hamnar med ett tjut i Open Firmwareläge. ( Blir så efter att varit avstängd under natten ). Några goda idéer om hur jag löser detta. Met kommandot "mac-boot" inne i OF så startar jag datorn för att kunna använda den. Testade med de enda två knep som jag känner till i OF, nämligen "reset-all" och "reset-nvram". Att resna parameterminnet dubbla gånger gjorde heller ingen nytta. Visst, jag kan ju slippa problemet med att aldrig ha den avstängd eller starta vi Open Firmware men det känns som fel väg att gå OM det nu går att lösa... så please, alla goda och sämre idéer motaget ytterst tacksamt.

Mvh - Olle Jonsson
+++

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-16 09:45

Kanske batteriet har slut, och därför tappar bort vilken startskiva den ska köra på.

Om du väljer startskiva i OS X, då ska den komma ihåg det, rycker du sladden, då minns den inge mer eller? Tappar den tiden?

Tyckte att Siddes förslag om att byta batteri lät bra så jag for in till MacHuset i Borås och handlade ett nytt för 150 kronor... kanske var det dag att änndå snart behöva byta det. Men tyvärr så låg felet troligen inte där. Jag glömde i ursprungstråden att nämna att lampan på min gammla Apple Studio Display blinkade frenetiskt innan den gick in i Open Firmware. Så slog det mig att testa OM uppstarten skulle inträffa utan några problem OM jag lossade kabeln för monitorn, ja jag borde ju hör om OF skulle tjuta på sitt klassiska sätt - YEAS, det funkade, så glad över detta så knackade jag hårt några gånger på monitorns strömbrytare och satte tillbaka monitorkabel - BINGO, nu funkar allt som det ska, men misstänker att det närmar sig att skaffa en ny skärm... blir en 22" HP, den med både VGA och Digital ingång.

Hej & tack... Olle

Innan jag lossade sladden till monitorn så trode jag att Sidde förslag var rimligt...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-08-16 13:53

Batteriet går säkert att sälja, är det samma batteri som till G4orna framförallt. Om du inte kan lämna tillbaka det vill säga.

Mnja... inte värt besväret att köra 5 mil för ett ynka batteri... fast tack för omtanken Sidde.

1
Bevaka tråden