Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur byter jag minne i Mac mini Intel?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Jag tänkte byta minne i min mini, men jag hittar ingen enkel lösning. Tänkte bara
fråga om någon kan tipsa om en video-tutorial eller något liknande?

Mvh
Peter

  • Medlem
  • 2007-01-22 14:41

www.123macmini.com som är en site dedikerad Mac Mini's finns en del videos upplagda

http://www.123macmini.com/videos/

Mvh
/Ulf

Ursprungligen av Ulf H:

www.123macmini.com som är en site dedikerad Mac Mini's finns en del videos upplagda

http://www.123macmini.com/videos/

Mvh
/Ulf

Tack ulf!

Vad det gäller Mac mini finns det tyvärr ingen enkel lösning

Här är en beskrivning steg för steg

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/Mac-Mini/RAM

Tack så hemskt mycket för tipsen
Mvh
Peter

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-23 07:55

Det är egentligen inte så svårt:

1. Öppna minin: Ta ett antal 50cm långa sladdar (ungefär 1-2 mm i diam) och pilla ner dom under hakarna som håller fast ovan sidan av minin.

2. Skruva bort hdd, superdrive/combodrive. Var noga med att inte rycka av några sladdar.

3. Byt minnet!

4. Gör sedan allt baklänges igen (byt inte tillbaka minnet ) Var noga med att sätta tillbaka alla sladdar.

Innan du sätter tillbaka överdelen så kolla att den startar och att alla minnen hittas osv.

Lycka till!

Ursprungligen av ahmedmo:

Det är egentligen inte så svårt:

1. Öppna minin: Ta ett antal 50cm långa sladdar (ungefär 1-2 mm i diam) och pilla ner dom under hakarna som håller fast ovan sidan av minin.

2. Skruva bort hdd, superdrive/combodrive. Var noga med att inte rycka av några sladdar.

3. Byt minnet!

4. Gör sedan allt baklänges igen (byt inte tillbaka minnet ) Var noga med att sätta tillbaka alla sladdar.

Innan du sätter tillbaka överdelen så kolla att den startar och att alla minnen hittas osv.

Lycka till!

Hej!
Jag tänkte bara fråga, ser en intel mini annorlunda ut mot en mini utan intel?
Mvh
Peter

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-23 17:44

Ja minnet sitter olika. På PPC minin så är det bara en sticka och den är mycket längre + att den går att komma åt såfort man fått av kåpan.

PPC Mac Mini

  • Vänd datorn upp-och-ner på något mjukt (musmatta)

  • Använd en 5-7 cm bred spackelspade till att ta bort locket

  • Minnet sitter lätt åtkomligt på sidan.

  • Skruva ihop i omvänd ordning

Intel Mac Mini

  • Vänd datorn upp-och-ner på något mjukt (musmatta)

  • Använd en 5-7 cm bred spackelspade till att ta bort locket

  • Skruva loss DVD enheten. Fyra skruvar på sidan och två på baksidan.Behövs ej. Blandade ihop minnes och hårddiskbyte!

  • Ta lös antennen genom att trycka dom två hakarna mot varandra.

  • Ta lös strömsladden på framsidan.

  • Skruva lös dom fyra svarta skruvarna i hörnen

  • Lyft försiktigt upp det svarta plastchassit uppåt tills det lossnar (2 cm), vänd sedan bakåt (därav dom 2 cm efter vändningen).

  • Byt ut minnerna som nu är lätt tillgängliga

  • Skruva ihop i omvänd ordning. Observera kontakten som kopplar hårddisk/dvd till moderkortet!

Sammanfattning. Finns många bra guider på nätet!

Senast redigerat 2007-02-01 09:34
Ursprungligen av DeeJam:

PPC Mac Mini

  • Vänd datorn upp-och-ner på något mjukt (musmatta)

  • Använd en 5-7 cm bred spackelspade till att ta bort locket

  • Minnet sitter lätt åtkomligt på sidan.

  • Skruva ihop i omvänd ordning

Intel Mac Mini

  • Vänd datorn upp-och-ner på något mjukt (musmatta)

  • Använd en 5-7 cm bred spackelspade till att ta bort locket

  • Skruva loss DVD enheten. Fyra skruvar på sidan och två på baksidan.

  • Ta lös antennen genom att trycka dom två hakarna mot varandra.

  • Ta lös strömsladden på framsidan.

  • Skruva lös dom fyra svarta skruvarna i hörnen

  • Lyft försiktigt upp det svarta plastchassit uppåt tills det lossnar (2 cm), vänd sedan bakåt (därav dom 2 cm efter vändningen).

  • Byt ut minnerna som nu är lätt tillgängliga

  • Skruva ihop i omvänd ordning. Observera kontakten som kopplar hårddisk/dvd till moderkortet!

Sammanfattning. Finns många bra guider på nätet!

Tack för tipsen! Klockrent!

mvh
Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 20:24

Låt en Mac-tekniker göra det. Tyvärr har jag sett ganska många pajade Macar som tillhört personer som ville spara ett par hundringar...

Jag har bytt minne på Mac mini några gånger, men jag gör det inte gärna. Överlåter det till de som har vanan inne.

Ursprungligen av Mondo:

Låt en Mac-tekniker göra det. Tyvärr har jag sett ganska många pajade Macar som tillhört personer som ville spara ett par hundringar...

Jag har bytt minne på Mac mini några gånger, men jag gör det inte gärna. Överlåter det till de som har vanan inne.

Hej!
Det är nog säkrast så, Men dom tar ju 500 kr för att byta det.(nackdel)
Men om dom tar sönder den, så måste ju dom stå för reperationen.(fördel)

Mvh
Peter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-31 22:56
Ursprungligen av Peter_klimek:

Hej!
Det är nog säkrast så, Men dom tar ju 500 kr för att byta det.(nackdel)
Men om dom tar sönder den, så måste ju dom stå för reperationen.(fördel)

Mvh
Peter

500 inkl moms? Det låter lite mycket. Macoteket tar 399 kr inkl moms för installation av minne i en Mac mini, 299 i andra Macar.

Ursprungligen av Mondo:

500 inkl moms? Det låter lite mycket. Macoteket tar 399 kr inkl moms för installation av minne i en Mac mini, 299 i andra Macar.

Jasså.. men ligger inte macoteket i sthlm? bor i norrk. ska ja åka dit kostar det ca 200 sen 399 inkl moms för att sätta in minnet=500?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-02-03 19:12

Byt minnet själv. Inte alls så svårt som förespråkare för macoteket vill göra sken av. skrämselpropaganda.

finns annat roligt att spendera 500 kr för.

Men om man skakar av rädsla för ett eventuellt minnesbyte så lämna in den då..

svårare än så är det inte.

Härlig knuff för självkänslan när man bytt sitt minne på eget bevåg kan jag lova.

Lycka till i alla fall...

Ursprungligen av CUBEIS:

Byt minnet själv. Inte alls så svårt som förespråkare för macoteket vill göra sken av. skrämselpropaganda.

finns annat roligt att spendera 500 kr för.

Men om man skakar av rädsla för ett eventuellt minnesbyte så lämna in den då..

svårare än så är det inte.

Härlig knuff för självkänslan när man bytt sitt minne på eget bevåg kan jag lova.

Lycka till i alla fall...

//Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-01 17:24

Vill bara tacka alla som bidragit med information till den här och alla andra trådar i ämnet. Bytte precis från 512 MB till 2 GB. Gick smidigt snabbt och smärtfritt.

Senast redigerat 2007-07-01 20:59
Ursprungligen av Pergel:

Vill bara tacka alla som bidragit med information till den här och alla andra trådar i ämnet. Bytte precis från 512 MB till 2 GB. Gick smidigt snabbt och smärtfritt.

Samma här. Bytte för 1 timma sedan till 2x1GB. 756 kronor/st - men det var det värt.
10 minuter tog det - då har jag bytt tidigare i en mini ppc - men i alla fall. Inga konstigheter med tungan rätt i mun.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 14:39
Citat:

Samma här. Bytte för 1 timma sedan till 2x1GB. 756 kronor/st - men det var det värt.
10 minuter tog det - då har jag bytt tidigare i en mini ppc - men i alla fall. Inga konstigheter med tungan rätt i mun.

Det var dyra minnen du kostade på dig...... mina kostade 798 för två. Jag köpte corsair-value-select nånting på webhallen i stockholm. Hade man orkat vänta på ett tvåpack hade de kostat 740. Är det någon större skillnad på minnen och minnen. Har jag gjort bort mig nu?

Ursprungligen av Pergel:

Det var dyra minnen du kostade på dig...... mina kostade 798 för två. Jag köpte corsair-value-select nånting på webhallen i stockholm. Hade man orkat vänta på ett tvåpack hade de kostat 740. Är det någon större skillnad på minnen och minnen. Har jag gjort bort mig nu?

Jag vet, men ibland orkar man inte vänta ( och se badbollen i tid och otid) Åkte bara in till en Mac-butik och köpte "orginalen" Däremot var skillnaden mellan 512 och 1 gig bara ca. hundralappen. Jag vet att det finns mycket billigare minnen på nätet osv. När jag bytte på min Mini-ppc betalade jag 200kr.
Med andra ord - jag är glad ändå.....:">

Ursprungligen av adress@mac:

Jag vet, men ibland orkar man inte vänta ( och se badbollen i tid och otid) Åkte bara in till en Mac-butik och köpte "orginalen" Däremot var skillnaden mellan 512 och 1 gig bara ca. hundralappen. Jag vet att det finns mycket billigare minnen på nätet osv. När jag bytte på min Mini-ppc betalade jag 200kr.
Med andra ord - jag är glad ändå.....:">

En liten solskenshistoria kommer här. Skickade ett mail till MacSupport i Sickla, där jag köpt mina minnen. Beklagade mig för att dom var så "dyra" på sina minnen.
Fick svar från Magnus Krantz på MacSupport som beklagade det inträffade och erbjöd sig att betal tillbaka mellanskillnaden. Så idag var jag förbi - och fick 692 kronor i handen.
Det tycker jag var snyggt jobbat! Ett stort tack till Magnus K ( som dessutom är medlem på 99mac)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 13:07
Ursprungligen av adress@mac:

En liten solskenshistoria kommer här. Skickade ett mail till MacSupport i Sickla, där jag köpt mina minnen. Beklagade mig för att dom var så "dyra" på sina minnen.
Fick svar från Magnus Krantz på MacSupport som beklagade det inträffade och erbjöd sig att betal tillbaka mellanskillnaden. Så idag var jag förbi - och fick 692 kronor i handen.
Det tycker jag var snyggt jobbat! Ett stort tack till Magnus K ( som dessutom är medlem på 99mac)

Mycket snyggt gjort! Hur motiverade dom sin ( felaktiga) prissättning?

Ursprungligen av Pergel:

Mycket snyggt gjort! Hur motiverade dom sin ( felaktiga) prissättning?

Dom tittar bara på inköpspriset vid det aktuella tillfället och med påslag för normala kalkyler. Sedan går priserna ner - kampanjer osv. Dessutom säljer dom i huvudsak hela datorer, inte så mycket "kringutrustning". Det gör väl att dom inte har samma koll på just den biten. Bra gick det ju i alla fall.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-07-02 15:00

Du har inte gjort bort dig. Jag betalade 308:- styck för 1Gb pinnarna till minin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-02 15:37

Vad bra!

Kan någon förklara varför vissa minnen kostar mycket mer än andra. Finns det några fördelar med att välja dyrare minnen.... Är dom bättre på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 12:11

Kan någon komma på nåt kul man kan göra de med två SO-DIMM DDR2 5300 256 MB som blev över? Är det bara att skicka i soptunnan?

Ursprungligen av Pergel:

Kan någon komma på nåt kul man kan göra de med två SO-DIMM DDR2 5300 256 MB som blev över? Är det bara att skicka i soptunnan?

Hittar du något roligt. så är jag med på tåget. Kommer ju bara att ligga och skräpa i alla fall.

Om man beställer en ny mac mini i standardutförande, kan man då byta minne (antingen själv eller via macoteket) utan att garantin ryker? tykcte det var lite väl saftigt att betala 1600 för 1gb minne till

Någon som har tips på var jag hittar 2st 1gb stickor som passar till intel mini billigast?

Dessa är de billigaste jag hittat (885kr):

http://www.webhallen.com/prod.php?id=62983

Är detta rätt minnen?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-08-16 21:47

Det är rätt minnen

Bevaka tråden