Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS9 på Macintel?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har fått en otrolig lust att spela full throttle. det var hundra år sen och likaså var min mac från 98 som spelet kunde spelas på. Nu undrar jag om man kan spela sånna spel i min macbook? hur gör man sånt? kan man simulera os 9 typ i crossover eller? hur mycket diskutrymme krävs då?
tipsa mig gärna om nåt smidigt sätt.
tack

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-04-14 11:14

Du kan köra det under OSX via ScummVM som klarar de flesta L.A-spelen. Mycket smidigt.

tack så mycket. kan man även köra pc-versioner via detta program?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-04-17 16:27

Ja, PC-versioner går bra... på ScummVM-hemsidan finns även guider (om jag inte minns fel) som beskriver hur du gör för att kopiera över det till hårddisken, vilka filer du ska ha. Du kan alltså inte köra direkt från CD.

Nu är jag inte intresserad av att spela spel utan kunna köra ett program som enbart funkar i os9.

Hur kan jag köra detta på en intel mac?

Jag tänkte också tipsa om Sheepshaver, även om jag inte lyckats få igång det själv. Finns det nån som lyckats?

Jag fick igång det (ville spela Hellcats, flygsimulator) men ljudet funkade inte, vilket det iofs inte skulle göra heller. Jag fick rota bland gamla installationer på CD och disketter (!) tills jag hittade en ROM-fil. Det känns inte som att det är nåt vettigt alternativ att köra Sheep Shaver, bättre då att köpa/skaffa en Mac som kör OS 9 native och köra allt gammalt jox på den. Jag har en Pismo som får agera OS 9-burk. En äldre G3:a eller annan PPC-maskin lär inte kosta många kronor idag, om ens några kronor alls.

Ursprungligen av Mattias A:

Det känns inte som att det är nåt vettigt alternativ att köra Sheep Shaver, bättre då att köpa/skaffa en Mac som kör OS 9 native och köra allt gammalt jox på den. Jag har en Pismo som får agera OS 9-burk. En äldre G3:a eller annan PPC-maskin lär inte kosta många kronor idag, om ens några kronor alls.

Det är vad jag gör idag, och så gott som alla OS9-program rullar bra på en Pismo, men ibland vill man kunna köra något viktigt verktyg som inte finns till OSX utan att lyfta filer mellan maskinerna, och ibland är man ute på fältet med bara en enda bärbar.

har lyckats få igång en 7.5 men måste först hitta någon os9.1 diskimage för programmet verkar kräva det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-04-30 23:04

Njaa, högre än 9.0.2 stödjer SheepShaver inte enligt deras hemsida.

Jag har installerat med 8.6, vilket funkade efter lite testande. Däremot har jag inte lyckats att få igång något nätverk.

  • Medlem
  • 2007-08-16 16:39

För att bumpa den här tråden litet. Jag har tidigare kört Claris Home Page på min iBook, men har nu beställt en MacBook som jag hoppas blir en värdig ersättare. Nu till problemet. Som så många före mig här skrivit, kan man inte köra classic på Intel-macarna. Kan jag köra mitt beloved CHP mha SheepShaver? Har inte hittat någon värdig efterträdare till CHP i OSX och jag tycker att dreamweaver är för komplicerat. Jag gör i stort sett bara statiska hemsidor så där är CHP optimalt. Någon som har något intresant att tillägga? Hoppas det! Jag vill även tillägga att det är inte för att skapa nya hemsidor problemet uppstår, för det kan man använda vilket program som helst till, t ex iWeb, utan möjligheten att kunna fortsätta underhålla de befintliga jag gjort, då koden ser litet annorlunda ut i sidor skapade av CHP än andra nyare OSX-baserade program.

Ursprungligen av Korsriddaren:

För att bumpa den här tråden litet. Jag har tidigare kört Claris Home Page på min iBook, men har nu beställt en MacBook som jag hoppas blir en värdig ersättare. Nu till problemet. Som så många före mig här skrivit, kan man inte köra classic på Intel-macarna. Kan jag köra mitt beloved CHP mha SheepShaver? Har inte hittat någon värdig efterträdare till CHP i OSX och jag tycker att dreamweaver är för komplicerat. Jag gör i stort sett bara statiska hemsidor så där är CHP optimalt.

Ser man på, det finns fler Home Page-fans! Jag tycker Home Page är väldigt rätt, mycket lättare att hitta i än t.ex. Dreamweaver.

SheepShaver har jag inte fått igång än, men jag kör glatt Basilisk på min MacBook. Det går underbart snabbt (speciellt i helskärmsläge) och det är hyfsat lätt att flytta filer mellan emuatorn och OSX.

  • Medlem
  • 2007-08-16 22:01

Jag gissar att det är vi som är av den litet äldre stammen som uppskattar sånt. Nä, skämt åsido. Funkar det bra med basilisk? Är det som att köra programmet i classicläge? Jag satt helt ställd här när jag nu sålt min ibook och läste att inteldatorn inte fixar os9. Jag kommer att resa bort i nio månader och plugga, och måste kunna fortsätta att sköta föreningens hemsida på distans. Annars gissar jag att det finns en del som vill strypa mig Var kan man ladda ner programmet och är det mycket att hålla reda på när det gäller intsallation o div? Läste att man behövde romfiler o jox för sheepshaver.. Tacksam för allt du kan lära mig här.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ser man på, det finns fler Home Page-fans! Jag tycker Home Page är väldigt rätt, mycket lättare att hitta i än t.ex. Dreamweaver.

SheepShaver har jag inte fått igång än, men jag kör glatt Basilisk på min MacBook. Det går underbart snabbt (speciellt i helskärmsläge) och det är hyfsat lätt att flytta filer mellan emuatorn och OSX.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Jag gissar att det är vi som är av den litet äldre stammen som uppskattar sånt.

Och mer allvarligt talat så är det förstås så att det inte är så himla intressant att lära sig ett program som kräver emulator för att fungera, även om det är bra, men när man kan det så är det ett onödigt jobb att trassla med något annat som ofta är bra mycket knöligare.

Citat:

Nä, skämt åsido. Funkar det bra med basilisk? Är det som att köra programmet i classicläge?

Home Page 1 funkar i Basilisk, men inte tvåan (som är enbart för PPC). Det är inte alls som att köra i Classic, varken bättre eller sämre, bara annorlunda: I fullskärmsläge är det en System 7-Mac man har framför sig. Den bootar blixtsnabbt, och på "Stäng av" är då prompt tillbaka i OSX igen.

Citat:

Var kan man ladda ner programmet och är det mycket att hålla reda på när det gäller intsallation o div? Läste att man behövde romfiler o jox för sheepshaver..

Det är samma sak med Basilisk, man måste ha ROM-fil och startskiva, och de måste passa ihop. Det var en hel del strulande innan jag hittade rätt. Jag hade både Rom och skiva, men att fixa en skivavbild av min gamla Duo som var bootbar, det ville sig inte.

Jag kan hjälpa dig att få igång en komplett Basilisk, men är det Home Page 2 du vill köra så är det bättre att lägga krutet på SheepShaver.

Ursprungligen av Korsriddaren:

Har inte hittat någon värdig efterträdare till CHP i OSX och jag tycker att dreamweaver är för komplicerat.

Har du provat Freeway eller Freeway Express?

http://www.softpress.com/

Ta steget och förnya

Kopiera in alla dina strukturer och gör nya "siter" av dem en efter en... Rapidweaver föreslår jag.Lycka till.

http://www.realmacsoftware.com/rapidweaver/index.php

Cs på macbook genom crossover ngt att rekomendera?

Jag är imponerad över din förmåga att klämma in Counterstrike via Crossover i en mängd trådar broder_olle.

  • Medlem
  • 2007-08-18 14:45

Tack för det. Nä jag har tom Home Page 3.0 så jag antar att det får blir SheepShaver (varför i hela fridens namn heter det så? ) istället. Jag har i stort sett alla Apples operativ i original, men de gamla finns på diskett, och det hanterar jag inte längre. Vill inte släpa fram en gammal beige från garderoben bara för det. Skall testa när jag får min MacBook. Blir nog system 9.

Jag behöver ju också få fräs på SheepShaver av precis samma anledning. Än då länge kan jag flytta OS9-problem till G5'an eller Pismon, men någon gång vill man ju ha allt på nyare maskiner.

Jag har installerat Basilisk II och OS 7.5.3; det funkar i och för sig väldigt bra och det bootar som blixten. Men: Mappen med Classicprogram är osynlig från Basiliskläget och därmed kan jag inte köra några program utöver Skriv Text ...

Jag har alltså en ”sluss” mellan OS X och emulatorn i form av en UNIX-avbild. Basilisken hittar det mesta, men många mappar och filer är och förblir osynliga. Vad kan man göra åt det?

Det är trevligt med tipsen på ersättare, jag ska kolla dem någon gång. Men det finns fler program som inte finns till OSX. FrameMaker är det mest kritiska, vi har letat länge men inte hittat något som är i närheten. Antingen måste vi köra det under SheepShaver, eller under Windows. Eller hitta nåt motsvarande, men det verkar inte existera.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är trevligt med tipsen på ersättare, jag ska kolla dem någon gång. Men det finns fler program som inte finns till OSX. FrameMaker är det mest kritiska, vi har letat länge men inte hittat något som är i närheten. Antingen måste vi köra det under SheepShaver, eller under Windows. Eller hitta nåt motsvarande, men det verkar inte existera.

Beroende på vilken version av filemaker du har... kanske crossover kan hjälpa dig?
Kräver en intel mac då alltså..
http://www.codeweavers.com/compatibility/browse/group/?app_parent=2361;

1
Bevaka tråden