Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MBP 2,2 tar 10 sek på sig att rita upp internetsidor

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Jag har en MBP 2.2 och har lite funderingar.

Kör den hela tiden via Airport hemma och har en Airport Extreme kopplad till den. Hela tiden (nästan) är det precis som den får tänka i 5-10 sekunder innan en sida kommer upp, denna fördröjning finns inte via min PC så gissar det är någon inställning eller fel på min MBP.

Värmeutvecklingen i en MBP har jag läst om men undrar ändå om min är "normal" eller hur ni fixar det? När jag arbetar blir den ytan under den vänstra handen så varm att man nästan bränner sig, svettas etc...är det samma för era?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 13:33

Jag skulle gissa att det är ditt trådlösa nätverk som ställer till problemen, provat med en vanlig tp-kabel en gång och sett om du har samma problem då?

Jo kanske det, men varför är det inte på min PC då också? märkligt.

Såg att tråden blivit flyttad och ändrad...så resten av mitt inlägg passar inte här heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:57

Första tanken som jag har är att du knappat inställningarna för DNS fel, så den söker efter en server som inte finns först..

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-08-16 16:27

Jag har en Macbook som jag också surfar med via Airport Express. Det går väldigt trögt emellanåt, och ibland får jag trycka två gånger på länkar för att de ska laddas färdigt osv. Väldigt irriterande!

Har samma problem med det trådlösa i min MBP 2,2. Tar iblad väldigt lång tid att ladda in sidor, ibland måste man anropa dem flera gånger innan den får kontakt. Vid nedladdning av filer får jag dock schyst hastighet.
Är detta nåt känt problem på de nya MacBook Proarna?

jag har inte kunnat lösa det än iaf...

Testa och skriva in en IP adress istället det får ni fram genom att pinga via Program -> Verktygsprogram -> Nätverksverktyg. Skriv in www.något.se då borde det stå en IP adress där i rutan nedanför sedan skriv in den i Safari och se ifall det går bättre.

Annars testa med kabel och se ifall det är samma sak. Sedan så testa även att aktivera Störningskompensation på datorn genom att klicka på airport symbolen och aktivera den.

Tack för tipsen, samma fördröjning om jag skriver in IP adresser istället för adresser, vilket väl betyder att det inte är DNS-inställningarna.

Kör jag kabel ifrån airport extreme försvinner fördröjningen...fattar inget

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-09-04 21:22

Märk väl att du kan ha olika TCP/IP-inställningar för Built-in Ethernet och för AirPort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-04 22:16

Din PC som inte har problem, kör den trådlöst eller med sladd?

Jag tror att du har en dålig länk som tappar paket. Då blir det en timeout innan paketet sänds om.

Starta verktyget "Nätverksverktyg" (sök i spotlight).

Under info, har ditt trådlösa gränssnitt många mottagnings/sändfel?

Under netstat, visa detaljerad statistik... Har du många retransmits i tcp-protokollet? (Vad som är "många" kan vara svårt att säga... Men försök t.ex. räkna ut hur många procent av alla paket som måste skickas om.)

Prova att gå in i ping-fliken och pinga någon problemadress. Är det många ping du inte får svar på?

Jämför det du lär dig här med PCn (det går säkert att göra motsvarande saker där men jag vet inte hur själv).

Tack för svar. Ska prova när jag kommer hem i helgen!

1
Bevaka tråden