Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Equation Editor på Mac?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-16 12:20

Equation Editor har varit rätt användbart under skoltid, då man sitter och gör roliga ekvationer för olika laborationsrapporter. Det tråkiga har varit att ha behövt göra de på Windows hittills.

Vad finns det till Mac OS X?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-16 12:34

Equation Editor finns inbyggd i MS Word, även för Mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-08-16 12:40
Ursprungligen av Gunnar B:

Equation Editor finns inbyggd i MS Word, även för Mac.

Jaså? Synd att jag inte har Office då

(Det vore bra om det fungerar med iWork '08)

Ett alternativ är att använda LaTeX. Lite knepigare att lära sig men är fritt att använda och ger bra resultat.

med latexit behöver man bara förstå principen med latexformateringen.
ekvationerna kan exporteras som pdf.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-17 19:25

Och med programmet Grapher som följer med OS X kan du skriva in ekvationer på ett mycket smidigare sätt* (i stil med Eq. editor), sen markera allt och välja kopiera som->PDF. Därefter kan du klistra in det i valfritt dokument och skala om den hur du vill utan att kvaliteten försämras.

*Skriver du inte in en ekvation som går att plotta kommer Grapher börja gnälla över alla möjliga konstiga saker. Strunt bara i det, du kan skriva in allt möjligt och bara kopiera det utan att behöva rita upp graferna. Dessutom stödjer det grekiska tecken, integraler, summeringar etc. Allt utan att behöva kunna ett ord LaTeX!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-08-17 19:44

Jag ser nästan graffunktionen i Grapher som sekundär, i första hand är det en mycket intuitiv och kompetent formeleditor.

När vi ändå är här, är det fler som har problem med att Grapher är instabilt? För mig kraschar det med jämna mellanrum, hittar inget mönster.

1
Bevaka tråden