Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbkommando för att växla mellan fönster

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-15 10:20

Är det någon som vet om ett snabbkommando för att bläddra mellan öppna dokument i indesign.

Du kan använda samma som i (nästan) alla andra program, dvs Cmd + <

dvs Äpple och tangenten till höger om vänstra shift-tangenten

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 12:35
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du kan använda samma som i (nästan) alla andra program, dvs Cmd + <

dvs Äpple och tangenten till höger om vänstra shift-tangenten

Alla utom iWorksviten!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2007-08-15 12:30

jag vill också rekommendera Witch som är mer praktiskt om man har många dokument öppna. Bland annat.

Jag tycker det är ett underbart systemtillägg.

  • Superhjälte
  • 2007-08-23 17:48
Ursprungligen av Baron:

jag vill också rekommendera Witch som är mer praktiskt om man har många dokument öppna. Bland annat.

Jag tycker det är ett underbart systemtillägg.

Lysande! Tack.

Cmd-F6 har jag kört med, men cmd+< satt ju ännu bättre till

  • Medlem
  • 2007-08-15 15:45

Vad sägs om denna då, powerusers?

Jag har lagt den på ctrl+tab för att se alla fönster i alla program, och alt+tab för att få alla fönster i det aktiva programmet.

Wooohoo! Snyggt! Och gratis? Jisses... tack Baron!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-08-16 09:48

Mycket tack!

  • Medlem
  • 2007-08-16 11:31

Digga då...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 16:23

Då är det nästan bättre att använda Exposé (Alla fönster) tillsammans med piltangenterna och/eller tab. Då blir upplevelsen dessutom visuell.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2007-08-16 20:40
Ursprungligen av Wire:

Då är det nästan bättre att använda Exposé (Alla fönster) tillsammans med piltangenterna och/eller tab. Då blir upplevelsen dessutom visuell.

Precis.. kör offta så när jag har många upplyfta Bilder i CS

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-08-16 17:16

Detalj:
Vet inte hur det är i inDesign med i Photoshop CS3 har jag märkt att man bara kan bläddra mellan de 2 översta fönstren med cmd+<. Vill man gå djupare får man använda sig av ctrl+tab av någon anledning.

  • Medlem
  • 2007-08-16 17:43

Jag gillar inte exposé. Fönstrena hamnar aldrig på samma ställe som de var förra gången om man inte har exakt samma fönster öppna.

Just nu har jag 13 fönster öppna, vilket är i lite underkant av vad jag brukar ha. De hamnar lite huller om buller och blir svåra att navigera bland på en 24"-skärm.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 18:59

Du kan ju välja att bara visa fönster i t.ex. InDesign, så slipper du se resten.

  • Medlem
  • 2007-08-16 19:44
Ursprungligen av Wire:

Du kan ju välja att bara visa fönster i t.ex. InDesign, så slipper du se resten.

Jo visst, men då får jag ju inte namnen på andra fönster. Det var ju bland annat det som var så praktiskt.
Jag föredrar för övrigt att få det i en koncentrerad lista än exposés rörighet.

Jag använder aldrig exposé...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-16 20:05
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Jag använder aldrig exposé...

Då har du missat en bra funktion som ger ett bra "flow" när man jiddrar runt bland skrivbord, fönster och dokument. Jag använder det, men mycket sparsamt.

witch - precis vad jag saknat. en av det saker i windows som är bättre än mac...

  • Medlem
  • 2007-08-16 22:37

JObbar man med bilder må det vara bra, men jag har för många dokument som är för lika när de är så små, plus att jag som sagt vill ha allt samlat i mitten.

Har precis fått det nya tangentbordet från Apple, och då verkar denna funktionen att växla mellan fönster ha försvunnit????

Är det någon mer än jag som upplever samma sak?

  • Superhjälte
  • 2007-08-23 17:41
Ursprungligen av jakoby:

Har precis fått det nya tangentbordet från Apple, och då verkar denna funktionen att växla mellan fönster ha försvunnit????

Är det någon mer än jag som upplever samma sak?

Om det är Exposé du menar så hittar du den på F3 (eller fn + F3 beroende på hur du har det inställt).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-05 07:41

Jag vet att den här tråden är gammal, men frågan har aktualiserats iom uppgraderingen till Leopard. Cmd+< funkar inte längre för mig när jag kör svenskt tangentbord. Är det någon som har en lösning för detta?

På svenska är default cmd+{, dvs cmd+alt+shift+8

Kör på Witch i stället!
http://www.petermaurer.de/witch/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 09:56

Som jag fattat så kan man byta från cmd+{ till cmd+< i System Preferences > Keyboard & Mouse > Move focus to next window in active application för att åter kunna växla mellan fönster som man är van vid från Tiger.

Det funkar dock inte i alla apps. Det går bra i Finder, Safari, Quicktime, Keychain, Address Book, Adium, Smultron etc. Men inte i t ex Firefox, iTunes, Office (2008) och Photoshop. Jag är säker på att cmd+< fungerade för dessa apps i Tiger.

Någon som vet varför eller kommit på en fix som inte stavas witch? Jag vill hålla ned antalet systemtillägg så mycket som det går.

cmd+< fungerar inte för alla program i Office och inte på samma sätt i de olika program du nämner (Office 2004, 2008, Mac OS 10.4). Witch erbjuder en lösning där alla fönster beter sig på samma sätt för alla program.

Just vad gäller Office så är MS bra på att hitta på lösningar som *inte* bygger på hur det fungerar i övriga Mac OS. Jag tror inte att varken Apple eller MS kommer åtgärda detta inom en snar framtid...

Att det inte fungerar i andra program kan bero på lite olika saker. I Safari är det ju t.ex så att cmd+< används för att byta fönster medan cmd+{ för att byta mellan tabs. Du kan inte ha samma kommando (t.ex cmd+< i ditt fall) för två olika funktioner. Säkerligen är det liknande i Firefox.

Förstår om du inte vill köra en massa olika tillägg, men just i detta fallet kanske det är värt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 10:47

Att MS-apps funkar som de gör kan jag såklart köpa. Men att cmd+< inte funkar i Firefox eller PS tror jag bara beror på en konstig setting som jag missat någonstans.

Firefox har inget kommando för cmd+<, inte enligt denna lista iaf (http://www.mozilla.org/support/firefox/keyboard).

Samma sak för Adobe PS CS3. Ctrl+tab funkar ju såklart för att växla fönster, men jag är säker på att man kan få cmd+< att funka också. Har inte verifierat det än, men det verkar som om vissa som kör svenska som språk i Leopard kan växla med cmd+< utan att ändra defaults i Sys Prefs. Ska dyka vidare i det.

Jag har samma problem som Nickob, dvs  + shift fungerar inte för att skifta mellan dokumenten i ett program. Är det någon inställning jag missat när jag köpt ny burk och installerat Leopard?

PS. Vet förresten någon vad funktionen "Skapa sammanfogat dokument" heter i engelska versionen av CS3 InDesign? Ska tydligen ligga under "Automatiserad >> Datasammanfogning. Väääldigt tacksam för hjälp!

1
Bevaka tråden