Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aktiva hyperlänkar från Word till pdf

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 10:30

Jag måste göra ett nyhetsbrev i Word med hyperlänkar. Det ska mailas ut som pdf. När jag gör pdf:en försvinner hyperlänkarna. Är det någon som har ett tips? Allt som står på nätet om detta bygger på Windows och jag kör naturligtvis mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 11:28

Om jag gör ett dok i word, skriver ut - vääljer spara som pdf, så kommer hyperlänken med - konstig, vad har du för program osv.

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 11:51

Jag har Word 2004 vers 11.3 och macen är OS X 10.4.10.
Jag väljer spara som pdf under Utskrift. Men nej - inga hyperlänkar följer med. I Word fungerar de bra, så det är inte fel på länkarna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-16 12:32
Ursprungligen av MariaYM:

Jag har Word 2004 vers 11.3 och macen är OS X 10.4.10.
Jag väljer spara som pdf under Utskrift. Men nej - inga hyperlänkar följer med. I Word fungerar de bra, så det är inte fel på länkarna.

När du väljer att göra en pdf via utskrift så blir det bara en dum pdf utan funktioner. För att kunna göra en "inteligent" pdf behöver du någon variant av Acrobat. (Adobe Reader räcker inte).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 14:03
Ursprungligen av Gunnar B:

När du väljer att göra en pdf via utskrift så blir det bara en dum pdf utan funktioner. För att kunna göra en "inteligent" pdf behöver du någon variant av Acrobat. (Adobe Reader räcker inte).

mina funkar direkt från Word

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-08-16 14:31
Ursprungligen av Tangen:

mina funkar direkt från Word

Men får du klickbara rubriker i en innehållsförteckning t.ex.? Är du säker på att du inte har Acrobat Distiller eller dyligt installerat?
Jag kan inte göra pdfer med funktionalitet från Word 2004. Det blir en pdf men den består bara av död text och döda bilder, inga länkar följer med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 15:25
Ursprungligen av Gunnar B:

Är du säker på att du inte har Acrobat Distiller.

hmmmm, skäms, jo det hade jag

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 12:04

Jag fårr upp dom i Acrobat professional, men inte i förhandsvisning -nåt orakel som har ett svar

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 12:16

Jag har också Acrobat pro, fast kanske en lite gammal? Versionen heter 6.0.6, men det borde väl inte spela nån roll. Mottagarna av nyhetsbrevet kanske bara har en Acrobat Reader...

Lite omstänligt men kan du inte öppna pdf:n i Acrobat pro6 och välja att skapa länkar från URL och sedan spara det nya dokumentet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 13:05

Tack för tipset, men det blir så jobbigt att göra om alla länkar när kunden har tittat och kanske vill ändra nåt. Det är många länkar varje gång.

Men gör inte Acrobat 6 automatiska länkar?
Har just nu 7 installerad men jag kan inte påminna mig att det var något nytt i denna versionen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-16 13:57

Hm, när jag gör länkar i Acrobat drar jag en fyrkant runt ordet jag vill länka ifrån och skriver in URLen i en meddelanderuta som kommer upp. Det blir inget automatiskt...

1
Bevaka tråden